Att omedvetet förmedla könsroller
Detta vänder sig främst till andra genusmedvetna familjelivare.
Jag ser mig som relativt medveten om könsroller, och vill att mina barn ska känna sig fria att välja sina intressen och personligheter. Detta inkluderar naturligtvis att flickor FÅR gilla rosa och pojkar FÅR gilla blått. MEN... jag har fått en 4-årig dotter som vill "fixa sig" innan hon går ut, säger hon. Håret ska vara "perfekt" som hon säger och rosa lypsyl ska på. Ja, jag är rätt noga med mitt utseende och sminkar mig alltid och väljer kläder som matchar, men samtidigt har jag alltid varit en "tomboy". Jag var otroligt grabbig som liten och lekte bara med pojkar och skulle aldrig i mitt liv tagit på mig en klänning. Att leka med dockor är fullkomligt främmande för mig.
Jag tycker det är jobbigt att hon bara ska ha rosa och lila kläder och älskar Disneyprinsessor. Hon FÅR köpa såna kläder och använda sina egna sparade pengar till att köpa t.ex prinsessutklädnader på BR, för jag tänker inte vara den föräldern som går in och talar om för mina barn vad de ska tycka om. Men samtidigt ifrågasätter jag mig själv så otroligt mycket. Vilka värderingar har jag omedvetet förmedlat till henne som gör att det är detta hon dras till? Är jag larvig? Jag vet inte. Hur tänker ni?