• Ninni4

Avliva eller inte?

Har beslutsångest! Vi har en katt som kissar utanför sin låda nästan varje dag (spelar ingen roll om kattlådan är nyrensad eller inte eller vad vi rengör lådan och runt om med) Hon drar även baken mot golven i lägenheten efter att hon bajsat så det blir streck (vi har småbarn som kryper omkring på golven) Detta är inte så jättetrevligt och dessutom ska vi snart flytta till ett helt nybyggt hus. Där finns inga plastmattor där det e lätt att torka bort kiss på utan klinkers och parkett. Inte så jättebra då det är stor risk att golven blir fördärvade då kattkiss trängs igenom, hon har alltid bott i lägenhet och gått på låda i 10 år så tror inte vi kan lära henne att göra sina behov utomhus. Känns jobbigt då en kär vän försvinner men känns som att detta kissande och bajsstreck har gått för långt de senaste åren. Jag tål mycket men detta känns väldigt ofräscht.. Hur hade ni gjort? Kommer säkert få endel arga kommentarer...

• Svar på tråden Avliva eller inte?
  • Lovisblomman

Min katttjej brukar också dra ändan mot golvet, men då är det för att det harfastnat bajs i pälsen. Om katten är långhårig så kan du väl prova o trimma där bak?
    Provat andra kattlådor? Dom som är mer som en låda. Finns det ju ingen möjlighet att kissa utanför.

• Tinzu

Prova att trimma rumphåret på kissen, och prova med en annan låda. Våran kisse drar också rumpan på golvet ibland, förut så kissade hon även utanför lådan, även fast hon stod i lådan. Vi lyckades se det en gång och då stod vi med huvudet på sned, "vafasen sätter hon sig inte ner och kissar för?" hon typ halvsatt men vi bytte till en större låda, hade inte lika mycket sand i, så nu kommer inget utanför, nu är det sandkrig som gäller men det går ju som inte att komma undan från.

• Ninni4

Hon har ganska kort hår. Förr drog hon inte baken mot golvet, något hon gjort ca 1/5 år.

• WhiteOleander

Jag tycker aldrig att en individ förtjänar att mördas bara för att denne gör något ofräscht.

• Eleonor01

Menar du att det finns möjlighet att släpps ut henne i det nya huset? Min mans ena katt gjorde likadant när vi träffades. De var innekatter men blev utekatter. Hon var iofs inte tio då utan 6. Hon var den som hellre gick på lådan när det regnade ute men inget kiss på golvet :)

• Bine88

Har ni varit hos veterinären med henne? Eller ändrades något i hemmet runt tiden det startade? Min erfarenhet är att "missar" dom lådan så är något annat fel, lite som ett uppror :)

• Ninni4

Vi har inte varit hos veterinären med henne. Kanske kan ha börjat för 3-4 år sedan då vi fick vårt första barn om det nu kan bero på det...

• pastamamman

Jag hade börjat med att prata med en veterinär. Det kan ju vara en "fas". Det första jag tänker på är att det kanske är något som ändrats (typ städmedel) oxh att hon markerar sitt missnöje så här. Eftersom hon "bara" är 10 år så känns det ju inte som att hon har blivit sjuk av ålder och då tycker inte jag att första alternativet är att avlida. Finns det omplaceringsmöjligheter?

Svar på tråden Avliva eller inte?