• Ninni4

Avliva eller inte?

Har beslutsångest! Vi har en katt som kissar utanför sin låda nästan varje dag (spelar ingen roll om kattlådan är nyrensad eller inte eller vad vi rengör lådan och runt om med) Hon drar även baken mot golven i lägenheten efter att hon bajsat så det blir streck (vi har småbarn som kryper omkring på golven) Detta är inte så jättetrevligt och dessutom ska vi snart flytta till ett helt nybyggt hus. Där finns inga plastmattor där det e lätt att torka bort kiss på utan klinkers och parkett. Inte så jättebra då det är stor risk att golven blir fördärvade då kattkiss trängs igenom, hon har alltid bott i lägenhet och gått på låda i 10 år så tror inte vi kan lära henne att göra sina behov utomhus. Känns jobbigt då en kär vän försvinner men känns som att detta kissande och bajsstreck har gått för långt de senaste åren. Jag tål mycket men detta känns väldigt ofräscht.. Hur hade ni gjort? Kommer säkert få endel arga kommentarer...

• Svar på tråden Avliva eller inte?
  • nemo1

Blir så jävla irriterad på alla idioter här på fl. Man tar givetvis katten till veterinär för att utesluta sjukdom. Du har haft katten 10 ÅR!!! Boka tid för urin/blodprover. Och om du hade läst på lite om katter så borde du veta att katten troligtvis har problem med sina analkörtlar och därför glider med rumpan på golvet. 

Hur många lådor har du? Vad har du i lådan? Var står lådan? Får katten vara ifred på lådan? Aktiverar ni katten? Får den dagligen mycket uppmärksamhet? Är katten kastrerad?

• nemo1

Mer frågor. Vad ger du för foder? Vad för låda har du? Hur ofta rengör du lådan? Hur ofta plockar du bort kiss och bajs i lådan? Vad rengör du med, i lådan och utanför?

• Ninni4

Som jag skrev. Spelar ingen roll om lådan är rengjord eller inte och har inga starka rengöringsmedel värken i lådan eller utanför. Lådan står inne på vår toalett och hon får vara ifred där. Hinner tyvärr inte aktivera katten som tidigare, detta för att vi har barn som kräver mycket uppmärksamhet. Inget jag är stolt över men så är det. Hon får foder från royal canin eller från Lantmännen. Hon är kastrerad ja.

• Lemmel

Tycker också det är jättekonstigt att ni inte varit hos veterinär.

Blev sjukt misstänksam när min katt kissade utanför lådan hux flux, det blev veterinären
    och han hade urinvägsinfektion och grus.
    Han kissade utanför för han trodde det var lådan som fick det att göra ont.

Rumpan drog han när han hade mask.

Kan vara en hel massa medicinska saker.

Veterinär för undersökning NU, helst för några år sen :P

• Madmoiselle

*suckar* Jag blir så himla trött (och arg) på att folks första tanke är avlivning. Har du ens varit hos en veterinär? Det känns som första grejen att göra! Jag är övertygad om att något är fel eftersom hon drar rumpan på det viset.

• nemo1
    Ninni4 skrev 2014-04-29 23:20:36 följande:
    Som jag skrev. Spelar ingen roll om lådan är rengjord eller inte och har inga starka rengöringsmedel värken i lådan eller utanför. Lådan står inne på vår toalett och hon får vara ifred där. Hinner tyvärr inte aktivera katten som tidigare, detta för att vi har barn som kräver mycket uppmärksamhet. Inget jag är stolt över men så är det. Hon får foder från royal canin eller från Lantmännen. Hon är kastrerad ja.
    Vad har du i lådan? Skaffa en låda till. Använd tex Extreme Classic, mjuk klumpbildande sand. Fyll upp tio kg så att det finns att gräva i. Lådan kan med fördel rengöras med klorin, en lukt katter älskar. Däremot ej skura någonstans utanför med detta medel då det lockar till kissande.
    Töm klumpar flera ggr om dagen. 
    Byt foder, Royal Canin är ett mycket dåligt foder som innehåller massor med spannmål vilket kan ge kristaller i urinen. Och givetvis...boka tid till veterinären för blod och urinprov. Och även en koll i rumpan om det behöver tömmas några analkörtlar.
  • nemo1

Jag gissar att du inte aktiverar katten öht? Katten får gå som ett spöke därhemma och enda gången den får uppmärksamhet så är det när ni skäller på henne. Stämmer det? Är det så så förstår jag katten!

• Ninni4

Vi har aldrig någonsin skällt på vår katt för detta för jag förstår att hon inte gör detta för att vara elak. Klart att hon aktiveras lite men inte jättemycket för jag vet inte var jag ska hitta tid till detta. Min första tanke är absolut inte avlivning för då hade jag gjort det för länge sen då problemen började.

• Dexter dot com

Jag hade åkt till veterinären och gjort en grundlig undersökning, det är ju ändå dax för en seniorkoll om katten är 10 år och dax att vaccinera den. Är den full frisk hade jag tagit mig tid att aktivera den och sett om den har intresse att vara ute i trädgården och få stimulans när ni flyttar till hus. Ställ ut ett par kattlådor utanför huset om hon nu skulle vara obekväm med att göra sina behov i jorden.

• Rollers
    WhiteOleander skrev 2014-04-29 15:01:47 följande:
    Jag tycker aldrig att en individ förtjänar att mördas bara för att denne gör något ofräscht.
    Tur att det är ett djur då.
Svar på tråden Avliva eller inte?