• Anonym (bara jag)

Mat,kalorier vid träning

Hej.

Undrar lite hur man ska äta och träna efter en graviditet. Fick andra barnet för snart 8 veckor sedan, Gick inte upp mycket ca.5kg. Från 51 till 56kg. Det försvann direkt vid förlossningen. Är nu nere på 49kg. Hel ammar. Går dagligen raska promenader på minst 1.5 timme om inte mer. Har även börjar jogga ytterst lite. Räknar kalorier och ligger runt 2000 om dagen om dagen. Då även godis, Äter annars mycket frukt och grönsaker och älskar keso så blir runt 400gr keso om dagen minst. Dricker även lite lättmjölk nu när jag ammar. Kan för mycket mejeriprodukter påverka hur jag ser ut trots att vikten går ner?

Behöver slanka till kroppen, främst magen men trots låg vikt (är 156cm lång) så har jag mycket fett kvar på höfter och rumpan.

Hur ska man lägga upp träning och maten för att orka mera, börja springa, kunna fortsätta amma och ändå slanka till kroppen?

• Svar på tråden Mat,kalorier vid träning
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Mejeriprodukterna i sig kan inte påverka hur du ser ut utan det är det totala energiintaget.

8 veckor är ingen lång tid och fortsätter du med dina dagliga promenader kommer du öka din muskelmassa och "slanka" till kroppen med tiden. Då du ammar bör du inte göra några drastiska nedskärningar i kosten.

Ät var tredje timme och fortsätt äta mycket frukt och grönsaker (och keso)

Fortsätt äta minst 2000 kcal, gärna 2300 kcal om du helaammar. Du behöver energin för att orka träna.

Ha tålamod, om några månader kommer du säkert märka resultat.

Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Anonym (bara jag)

Hej. Måste bara fråga igen. Nu har det gått 3 månader sedan jag fick sonen och har nu gått ner till 47kg, vissa dagar under så det fortsätter neråt. Magen minskat sakta,sakta nån cm men är absolut inte platt. Kan plankan rätta till detta då? Har inte tränat något nu då orken inte finns. Annars är det löpning jag ska köra regelbundet sen. Försöker hålla kalorierna till 2000. Vet du om det spelar någon roll vad jag äter för att komma upp i dessa? Menar att om jag inte kommit upp i dessa 2000 och tar lite godis eller annat med,  går man automatiskt upp i vikt då trots att jag inte tränar? Eller är det så länge man håller sig till sitt kaloriintag så kan man äta var som helts?

Sen måste jag då med passa på att fråga om magen och kroppen, då jag går ner i vikt fortfarande och magen ändå ser stor ut i mina ögon, är det då fett som sitter där eller är det sen graviditeten? Tycker inte vikten jag har nu är mycket ju men samtidigt finns där mer att ta på, både på rumpa och lår som fortfarande ser stora ut förutom magen. Hjälper det att gå ner ännu mera då? Eller är det genom träning som detta rättar till sig utan en viktnedgång? Hoppas du förstår mitt röriga inlägg.

• Träningsexpert Elmina

Hej

Och grattis till dina resultat.

Plankan, om den utförs på rätt sätt kan hjälpa till att "platta" till magen om du har uttöjda magmuskler. Men framförallt beror en minskning av midjemått på hur mycket fett du har på magen.

Förenklat kan man säga att det inte spelar någon roll varifrån energin kommer, men faktum kvarstår att kroppen är lite mer komplicerad än en bil om man jämför mat med bensin.

Protein mättar bättre än fett och fett är lättare att få i oss för mycket av då 1 g fett ger mer än dubbelst så mycket energi som både kolhydrater och fett. Fiberrika kolhydrater mättar mer än sockerrika kolhydrater. Fast föda mättar bättre än flytande.

Är magen hård eller mjuk? Hur är din hållning?

Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Anonym (bara jag)

Magen ser bra ut när jag sträcker på mig och försöker dra in den och även lite ovanför navlen. Uppe till ser man ju revbenen jätte tydligt när jag gör så. Står jag normalt med "utsläppt" mage så är den nog både lite hård och mjuk. Rätar jag på mig och tänker på hållningen/ryggen så är magen längst ner vid snittet lite lösare.

Men då kan jag fortsätta gå ner mera i vikt utan att behöva tänka på att bmi blir underviktigt? Löpningen som jag ska börja med när jag orkar, tightar den till magen med då tro? Förutom hela kroppen då.

• Anonym (bara jag)

Ändrar mig lite. Magen blir faktiskt relativt hård när jag sträcker på mig. Är ytterst lite lösare nere vid snittet när ja rycker i skinnet.

Svar på tråden Mat,kalorier vid träning