Inlägg från: Astarte |Visa alla inlägg
  • Astarte

Varför använder folk "vart" istället för blev?

Fram för mera vart i skrift, säger jag. Det är ett ord alla använder dagligen (det är inte dialektalt) och ändå törs folk inte skriva det för de tror att det är fel. Det är ett bra litet ord.

• Astarte
    MallaL skrev 2014-04-30 17:25:58 följande:

Jo en av de tre vart-orden (eller fyra förresten när jag tänker efter) är dialektal, vart istället för blev "han vart arg" till exempel används inte i hela landet, rätta mig om jag har fel
    Det stod inte som dialektalt sist jag kollade, men har du andra uppgifter får du gärna visa.
  • Astarte
    MallaL skrev 2014-04-30 18:28:32 följande:

"Vart lever och har hälsan. Nu talar vi alltså om den verbform som i talspråk ofta används i stället för blev. Om du har detta vart i ditt ordförråd eller inte kan bero på var i landet du bor för Ylva och många andra skåningar är det något tämligen exotiskt, men i exempelvis Stockholmstrakten, där jag bor, är vart vanligt. Jag hör det användas så gott som dagligen av såväl gamla som unga." Citat från en språkblogg, det stämmer med mina personliga erfarenheter att vart istället för blev är mer ovanligt söderut och mer vanligt norrut, någon söderifrån här som använder vart istället för blev?
    Tack, jag hade listat ut vilket ord det var vi talade om och det är, mig veterligen, inte dialektalt även om allt språkbruk naturligtvis varierar över landet.
Svar på tråden Varför använder folk "vart" istället för blev?