• Anonym (Vart)

Varför använder folk "vart" istället för blev?

Går vanligtvis inte runt och undrar över såna här saker men är nu bara lite nyfiken. Hör ofta att folk använder "vart" istället blev. T.ex. Han vart sjuk igår" Är det en dialekt eller bara allmänt fel?

• Svar på tråden Varför använder folk "vart" istället för blev?
  • puss

det är allmänt vedertaget.

*puss puss puss puss*
  • nozpa

Dialektalt tror jag. Har inte reflekterat över det men ja.. "Vad vart det för middag igår?".

• Anonym (V)

Vart är talspråk, skriftspråk är varit.

Många blandar tal och skriftspråk utan att reflektera över vad som är vad.

• sina

Det är gammalsvenska. Preteritum av "varda". "Blev" är preteritum  av det tyska lånordet "bli(va)".

• Pimpinellan
    Anonym (V) skrev 2014-04-30 12:41:03 följande:
    Vart är talspråk, skriftspråk är varit.
    Många blandar tal och skriftspråk utan att reflektera över vad som är vad.

Eh,nej,det är ju olika ord ju! Inte sjutton skriver man "han varit sjuk igår"-ska man skriva är det ju "han blev sjuk igår". F.ö säger jag alltid vart istället för blev,det tillhör min dialekt.  Glad 
  • Afla
    sina skrev 2014-04-30 12:45:09 följande:

Det är gammalsvenska. Preteritum av "varda". "Blev" är preteritum  av det tyska lånordet "bli(va)".

Men då borde man egentligen kunna använda det i skriftspråket också? Har aldrig sett det....
  • Godnatt
    Anonym (Vart) skrev 2014-04-30 12:37:17 följande:
    Går vanligtvis inte runt och undrar över såna här saker men är nu bara lite nyfiken. Hör ofta att folk använder "vart" istället blev. T.ex. Han vart sjuk igår" Är det en dialekt eller bara allmänt fel?
    Säkerligen dialektalt. De få gånger jag hört "Han vart sjuk" är från serier som t.ex. Pistvakt.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • sina
    Afla skrev 2014-04-30 15:22:33 följande:
    Men då borde man egentligen kunna använda det i skriftspråket också? Har aldrig sett det....
    Nej, varför då? Talspråk och skriftspråk är två olika saker - det är inte många som talar som de skriver och tvärtom.

Att rester från äldre former lever kvar i talspråket men har dödats i skriftspråket, som är hårdare styrt och reglerat, är väl inget konstigt?

Och jag gissade inte. Det *är* faktiskt så.
  • MallaL
    sina skrev 2014-04-30 15:33:23 följande:
    Nej, varför då? Talspråk och skriftspråk är två olika saker - det är inte många som talar som de skriver och tvärtom.

Att rester från äldre former lever kvar i talspråket men har dödats i skriftspråket, som är hårdare styrt och reglerat, är väl inget konstigt?

Ja, men nej. Vart från varda är dialektalt och även skriftspråk. Vart som förkortning av varit är talspråk. Vart ska du gå? är skriftspråk. Tre olika betydelser av samma bokstavskombination.
  • mindless
    Afla skrev 2014-04-30 15:22:33 följande:
    "Och Gud sade: »Varde ljus»; och det vart ljus."
  • Afla
    sina skrev 2014-04-30 15:33:23 följande:

Jag undrade bara :).

Tänkte också på varde ljus, det är enda jag kan komma på att jag läst det :)
  • Astarte

Fram för mera vart i skrift, säger jag. Det är ett ord alla använder dagligen (det är inte dialektalt) och ändå törs folk inte skriva det för de tror att det är fel. Det är ett bra litet ord.

• k girl
    Godnatt skrev 2014-04-30 15:27:29 följande:
    Säkerligen dialektalt. De få gånger jag hört "Han vart sjuk" är från serier som t.ex. Pistvakt.
    "Vort"/"vorte" och "vört"/"vörte" är de dialektala formerna av "vart" i Norr- och Västerbottens län.
  • MallaL
    Astarte skrev 2014-04-30 16:32:32 följande:
    Fram för mera vart i skrift, säger jag. Det är ett ord alla använder dagligen (det är inte dialektalt) och ändå törs folk inte skriva det för de tror att det är fel. Det är ett bra litet ord.

Jo en av de tre vart-orden (eller fyra förresten när jag tänker efter) är dialektal, vart istället för blev "han vart arg" till exempel används inte i hela landet, rätta mig om jag har fel 😄
  • Astarte
    MallaL skrev 2014-04-30 17:25:58 följande:

Jo en av de tre vart-orden (eller fyra förresten när jag tänker efter) är dialektal, vart istället för blev "han vart arg" till exempel används inte i hela landet, rätta mig om jag har fel
    Det stod inte som dialektalt sist jag kollade, men har du andra uppgifter får du gärna visa.
  • MallaL
    Astarte skrev 2014-04-30 18:14:23 följande:
    Det stod inte som dialektalt sist jag kollade, men har du andra uppgifter får du gärna visa.

"Vart lever och har hälsan. Nu talar vi alltså om den verbform som i talspråk ofta används i stället för blev. Om du har detta vart i ditt ordförråd eller inte kan bero på var i landet du bor ? för Ylva och många andra skåningar är det något tämligen exotiskt, men i exempelvis Stockholmstrakten, där jag bor, är vart vanligt. Jag hör det användas så gott som dagligen av såväl gamla som unga." Citat från en språkblogg, det stämmer med mina personliga erfarenheter att vart istället för blev är mer ovanligt söderut och mer vanligt norrut, någon söderifrån här som använder vart istället för blev?
  • Astarte
    MallaL skrev 2014-04-30 18:28:32 följande:

"Vart lever och har hälsan. Nu talar vi alltså om den verbform som i talspråk ofta används i stället för blev. Om du har detta vart i ditt ordförråd eller inte kan bero på var i landet du bor för Ylva och många andra skåningar är det något tämligen exotiskt, men i exempelvis Stockholmstrakten, där jag bor, är vart vanligt. Jag hör det användas så gott som dagligen av såväl gamla som unga." Citat från en språkblogg, det stämmer med mina personliga erfarenheter att vart istället för blev är mer ovanligt söderut och mer vanligt norrut, någon söderifrån här som använder vart istället för blev?
    Tack, jag hade listat ut vilket ord det var vi talade om och det är, mig veterligen, inte dialektalt även om allt språkbruk naturligtvis varierar över landet.
  • Alexe

Är skåning o skulle aldrig använda vart ist f blev. Skulle också tycka att den som gjorde det lät norrländsk, vilket för mig betyder att boende norr om Småland :)

Svar på tråden Varför använder folk "vart" istället för blev?