Varför använder folk "vart" istället för blev?
Går vanligtvis inte runt och undrar över såna här saker men är nu bara lite nyfiken. Hör ofta att folk använder "vart" istället blev. T.ex. Han vart sjuk igår" Är det en dialekt eller bara allmänt fel?
Går vanligtvis inte runt och undrar över såna här saker men är nu bara lite nyfiken. Hör ofta att folk använder "vart" istället blev. T.ex. Han vart sjuk igår" Är det en dialekt eller bara allmänt fel?
det är allmänt vedertaget.
Dialektalt tror jag. Har inte reflekterat över det men ja.. "Vad vart det för middag igår?".
Vart är talspråk, skriftspråk är varit.
Många blandar tal och skriftspråk utan att reflektera över vad som är vad.
Det är gammalsvenska. Preteritum av "varda". "Blev" är preteritum av det tyska lånordet "bli(va)".
Det är gammalsvenska. Preteritum av "varda". "Blev" är preteritum av det tyska lånordet "bli(va)".
Fram för mera vart i skrift, säger jag. Det är ett ord alla använder dagligen (det är inte dialektalt) och ändå törs folk inte skriva det för de tror att det är fel. Det är ett bra litet ord.
Vet att man säger det runt typ Östegötland, vadstena. Det är dialektalt.
Är skåning o skulle aldrig använda vart ist f blev. Skulle också tycka att den som gjorde det lät norrländsk, vilket för mig betyder att boende norr om Småland :)