• elinaehn

Bra ras för oss?

jag har egentligen två frågor. Den ena är om man alls ska ha innekatt, tankar om det.
    Den andra, om vi tänker att man kan ha det, vi skulle vilja ha två katter, jag o dottern, tio år. De skulle ha sällskap heldagar tre dagar i veckan, och före och efter arbetstid ett par dagar i veckan, någon dag kanske vi är borta tolv- tretton timmar. Så ser vårt liv ut ungefär.

Jag tänker att vi ska ha två katter så de ha varann också.
    Vi skulle önska katter som är kontaktsökande, mjuka, och.... för nybörjare. jag förstår att varje individ är sin egen självklart, men är det någon ras som är lättare än en annan? Har hört att bondkatter, europeer ofta har svårt att trivas som innekatter, gäller det egentligen alla raser eller finns de som trivs ok?

OIm det finns annat vi bör tänka på inför vårt beslut så lyssnar jag gärna!!

• Svar på tråden Bra ras för oss?
  • Whitetrash86

Har 2 bondkatter, syskon. Dom är innekatter och varit så i 7år. Dom trivs jätte bra, jag ser till att dom har mycket att klättra på, inte bara klätterträd utan även vanliga hyllor.
    Olika leksaker för att stimulera dom. Dom har även tillgång till balkongen.

Eftersom jag bor i lägenhet omringad av stora vägar och typ 20 katter som mer eller mindre är som vildkatter så skulle jag aldrig våga släppa ut mina fegisar.

Dom är båda även väldigt keliga, kryper gärna upp i knät och spenderar stora delar av natten med att ligga bredvid oss i sängen.
    Ingen av dom har någonsin varit sjuka, är lättränade, kan faktiskt inte säga att något som är komplicerat med dom. Det är heller inte svårt att lämna dom ensamma hela dagar (om man säger så) tillräckligt med vatten och mat och en ren låda så har dom inget att klaga över, är vi borta extra länge ser jag även till att ladda vissa leksaker.

Mitt bästa tips är att inte bara titta på rasen eller kolla "vilken söt katt" kolla in hur föräldrarna är, fråga om tex pappan inte är där. Kolla katten, är den lugn eller är den framme och lever livet?
    För er kanske en lugnare katt som gärna ligger och softar skulle passa bättre än en katt som vill riva halva huset just för att den har så mycket energi.

• elinaehn

Tack för tankar. det jag har ågren för är att vi inte får näta in vår balkong så det lär i så fall bli nät på balkongdörren, ingen utevistelse alltså. Däremot tänke rjag att vi redan då de är ungar i så fall ska försöka vänja vid sele o gå ut i koppel...
    Har ett stort fönster där jag tänker de skulle få ha nån slags klätterställning med viloplats högt upp med fin utsikt ut...

• Whitetrash86

Får jag fråga varför ni inte får näta in?
    Om det är för att ni inte får borra så finns det ställningar att köpa till, annars kan man lätt bygga egen och spänna upp utan att skada något Glad

Absolut kan du träna dom att gå i koppel, tänk dock på att vissa katter kan kräva att få gå ut samma tid varje dag eller mer och det kan bli en väldans liv om det skulle vara så att ni inte kan just då.

• elinaehn
    Whitetrash86 skrev 2014-04-30 20:00:30 följande:
    Får jag fråga varför ni inte får näta in?
    Om det är för att ni inte får borra så finns det ställningar att köpa till, annars kan man lätt bygga egen och spänna upp utan att skada något Glad

Absolut kan du träna dom att gå i koppel, tänk dock på att vissa katter kan kräva att få gå ut samma tid varje dag eller mer och det kan bli en väldans liv om det skulle vara så att ni inte kan just då.
    bor i en bostadsrättsförening som inte godtar innätning...
    hm det där lät krångligt, om jag vänjer dem vid att gå ut ett par tre gånger i veckan då, så det int eblir tok?
  • nemo1

Står det verkligen i reglerna i föreningen, titta igenom pappren? Tala om för ordföranden att det är lag på nät på balkongen och jag tvivlar på att de vill ha katter springandes ute och bajsa i rabatter och sandlåda.
    Jag har endast borrat upp tre krokar i balkongen ovanför och hängt upp nätet i dessa, ingen annan åverkan. Och sedan har jag viltstängsel som knappt syns utifrån.
    kattstaus.se kan du få tips på inätning.

Jag hjälper hemlösa katter och dessa får under inga omständigheter gå ut. Av de 300 katter jag hjälpt så har EN enda visat att hon ville ut igen. Åk till ett katthem och berätta vad ni söker efter så hjälper personalen er. Ni får då katter som redan är "färdiga" med kastrering, vaccinering, avmaskning och idmärkning. Dessa katter har fått nog av utelivet och njuter av att få vara inomhus i värmen, god mat och god omvårdnad.

• Whitetrash86
    elinaehn skrev 2014-04-30 20:10:52 följande:
    bor i en bostadsrättsförening som inte godtar innätning...
    hm det där lät krångligt, om jag vänjer dem vid att gå ut ett par tre gånger i veckan då, så det int eblir tok?
    Det var det dummaste jag hört. Eftersom det är LAG på nät om man har katt och bor mer än 5 meter upp. Och det gäller även om man inte har katten på balkongen.
    Det är för kattens egen säkerhet.
    Så det där behöver du verkligen kolla upp. Annars (om ni har råd) så kanske ni kan glasa in, och sätta lite nät mellan 2 fönster under den tiden katterna är där ute.

Det är som sagt jätte svårt att veta hur katterna kommer reagera på att gå ute, dom gillar ju rutiner. Men är det en katt som älskar att vara ute, så kan du ju bli problem att bara tillåta detta en viss tid.

Sen tycker jag att kastrering (även på hona, inte sterilisering) är det bästa för katterna och er.
  • Lemmel

Det med att inte få näta in låter askonstigt. Speciellt på en bostadsrätt, det är ju liksom lite meningen
    att köper man sitt boende är det dels för att få göra som man vill med saker och ting.

När det gäller det med att vara innekatt kan jag säga att om du skaffar kattungar och har dom inne från början
    (med undantag för innätad balkong och en koppelpromenad då och då kanske) så kommer det gå jättebra.

Dom enda jag inte skulle rekommendera innekatt till är om man bor i typ en etta utan balkong. Då skulle
    katterna nog bli frustrerade.

Rasmässigt passar huskatter dom flesta, finns ju ingen "standard" på dom direkt.
    Men vill du ha raskatter skulle jag säga att ragdoll, helig birma, perser eller nåt sånt.
    Orientaler/siameser är väldigt kärleksfulla men också pratglada till tusen och kräver rätt
    mycket lek och stoj men förutom våra vanliga huskatter är dom mina favoriter personligen.
    Tar upp dom för er för ni vill ha två och den rasen måste i princip ha kattsällskap så det är bra på
    det sättet.

Lycka till :)

• jossie01

Klart ni ska skaffa katt även om ni bor i lägenhet! Jag och min sambo köpte en bondkattunge som var född i lägenhet. Det är ett bra tips jag kan ge. Har ungen varit ute med sin mamma och sett den världen kan det vara svårare och ställa om sig tror jag. Och kolla helt klart hur mamman är. Kelig mamma blir keliga ungar. Sen märker du ju hur ungarna är när du hälsar på. Kan du inte ha dem på balkongen så sitter dem ju gärna på fönsterbrädan och kollar ut. Vi öppnar fönstret lite så vår få höra ljuden. Jag vill att min katt ska vilja vara ute, men hon är lite fegis. Helst är hon inne och leker, spanar, gosar och klättrar. Har testat gå ut i sele men det är ju inte svinkul måste jag säga. Katteb följer inte som en hund och i sele kan den ändå inte göra som en katt vill ute. Bor ni inte i ett mindre trafikerat område så skulle jag nog hålla katterna inne. Annars släpp dem lös en kort stund och ta i dem sen. En katt sticker inte i det okända. När de är vana så kan de väl få vara ute och komma in när du ropar. Negativa om dem står och jamar vid porten bara.

• Madmoiselle

Ska ni köpa en raskatt så var noga med att katten har stamtavla. De som säger att de säljer en raskatt som saknar det är inte renrasig och oftast en produkt av oseriös uppfödning. Gå inte på annonserna som säger 50 % av den och den rasen. En raskatt kostar ca 10 000 kronor/styck, då ska de vara chippade, vaccinerade och veterinärbesiktigade.

Köp gärna en bok om lika kattraser och läs i den. Besök utställningar och dylikt för att bekanta er mer med rasen.

Vad gäller huskatter så går det bra att ha de som innekatter också, det hänger på individen. Jag skulle rekommendera att köpa två vuxna katter från ett katthem, då vet ni exakt vad ni får.

• BlommanFörDagen
    Madmoiselle skrev 2014-05-01 16:02:02 följande:
    Ska ni köpa en raskatt så var noga med att katten har stamtavla. De som säger att de säljer en raskatt som saknar det är inte renrasig och oftast en produkt av oseriös uppfödning. Gå inte på annonserna som säger 50 % av den och den rasen. En raskatt kostar ca 10 000 kronor/styck, då ska de vara chippade, vaccinerade och veterinärbesiktigade.

Köp gärna en bok om lika kattraser och läs i den. Besök utställningar och dylikt för att bekanta er mer med rasen.

Vad gäller huskatter så går det bra att ha de som innekatter också, det hänger på individen. Jag skulle rekommendera att köpa två vuxna katter från ett katthem, då vet ni exakt vad ni får.
Svar på tråden Bra ras för oss?