• Beat

Gravid vecka 40+4. Någon mer?

Finns säkert en miljon liknande trådar men börjar bli bra otålig och tänkte bara kolla efter tips eller andra historier som kan få mig på andra tankar. Hur länge gick ni över? På tisdag ska jag till min BM och boka tid för igångsättning om inget hänt innan dess. Jag har svårt att tro att min lille kille kommer komma ut innan dock. Känner ingenting som kan tyda på att förlossningen ska dra igång och jag håller på att bli tokig. Inga direkta förvärkar, ingen slempropp, han är inte fixerad eller nått.. Har bara ont i bäckenet och att det strålar neråt ibland bara men ändå.. Börjar tro att jag kommer vara gravid i all evighet! :( vill ju bara få hålla i min lilla prins :) Jag håller på att bli tokig.. 5 dagar över tiden and still counting..

• Svar på tråden Gravid vecka 40+4. Någon mer?
  • Beat
    Bitbitten skrev 2014-05-07 13:59:34 följande:
    41+5 för mig i dag. Jag har inte fått komma på överburenhetskontroll utan det blir igångsättning direkt efter de två extraveckorna, nu på fredag. Känns lite läskigt att läsa om alla som har ont om fostervatten osv... Min bebis är dock pigg och aktiv där inne. Sparkar av mig ett revben snart! Min BM träffade jag för en vecka. Hon erbjöd sig att göra en hinnsvepning för "det gör vi på alla". Tyvärr var jag inte öppen ett dugg så det gick inte att göra nån svepning då.

Åh jag tycker det är så spännande. Jag blir ju igångsatt på lördag kl10 så en dag efter dig. Hade vart kul att höra din upplevelse om det sen också :) om vi inte hinner föda innan vill säga :) Känns dock som att man blivit mer nervös inför förlossningen nu när man verkligen har fått en dag och en tid :) inte vart ett dugg nervös under hela graviditeten men nu börjar den smyga sig på. Attans :)
  • väntar i evigheter

Hej tjejer! Jag ligger på Mölndals förlossning och väntar på att värkarna ska öka. Blev igångsatt med ballong som trillade ut efter 3 timmar. Nu har de tagit hål på hinnorna och satt dropp. Än så länge är jag väldigt nöjd med allt! Ibland gör det ont och då går jag runt och ler Det ändrar sig säkert snart men än är jag bara så glad att jag känner av något! Bitbitten - min igångsättning startade pga att de tyckte att det var för lite vatten men det visade sig finnas mycket mer än de trodde så de tar nog det säkra före det osäkra om det finns något som tyder på det!

• Bitbitten

Wow, vad spännande! Lycka till och du bara måste rapportera sen hur det gick!

Beat, ja nu är det ju nära. Skön tid du fått, kl 10. Vi ska vara på plats redan kl 7.30. Kommer vara vimmelkantig av trötthet efter alla sovmornar jag vant mig vid den senaste tiden... Känns ganska gott ändå att veta vilken dag det blir. Skönt för ett kontrollfreak som mig. Det enda som skrämmer med igångsättning är egentligen att alltihop ska sluta i kejsarsnitt, det är min mardröm. En långdragen förlossning med sugklocka har jag redan fixat en gång och blir det så igen får det väl bli så. Ska bli underbart att få träffa vår bebis till slut!

• Thinkerness

Har ni andra några tankar om det här med igångsättning? Jag är livrädd för att behöva ta Cytotec, till exempel. Provar mer än gärna alla rent "mekaniska" metoder (ballong, amniotomi o.dyl) och även gel ? men Cytotec... nej, aldrig. Ni som fått tid för igångsättning, har ni fått någon förhandsinformation om vad som väntar er??

• Bitbitten

Jag vet inget om vilken metod som kommer att användas utan det avgör läkaren efter undersökningen samma dag. Det beror ju mycket på hur långt in i förlossningsprocessen man kommit hemma, om man är lite öppen redan innan. Jag förbereder mig på att jag fortfarande inte öppnat mig nåt och kommer att få ta gel eller shots till att börja med. Varför vill du inte ta cytotec?

• Bitbitten

Googlade lite på cytotec och det lät ju inte allt för kul... Frågan är vad man har för möjlighet att påverka vilken metod som används.

• Beat
    väntar i evigheter skrev 2014-05-07 17:29:04 följande:
    Hej tjejer! Jag ligger på Mölndals förlossning och väntar på att värkarna ska öka. Blev igångsatt med ballong som trillade ut efter 3 timmar. Nu har de tagit hål på hinnorna och satt dropp. Än så länge är jag väldigt nöjd med allt! Ibland gör det ont och då går jag runt och ler Det ändrar sig säkert snart men än är jag bara så glad att jag känner av något! Bitbitten - min igångsättning startade pga att de tyckte att det var för lite vatten men det visade sig finnas mycket mer än de trodde så de tar nog det säkra före det osäkra om det finns något som tyder på det!

Åh Gud så spännande! Hoppas att allt har gått bra och att du äntligen fått träffat ditt lilla underverk! :) Berätta gärna hur allt gick och så :) super nyfiken :)
  • Beat

Jag har inte fått någon direkt information om min igångsättning. Det kan jag inte påstå. Kommer nog få det på mötet på förlossningen på lördag. Vad är cytotec? :/ Hoppas bara att det får bra och att det inte slutar i kejsarsnitt. Känns lite surt om man legat och haft ont i flera timmar och krystat men sen ändå får göra kejsarsnitt... Bittbitten: haha ja jag vet. Blev väldigt glad över den tiden faktiskt :P Ja på ett sätt känns det gott att veta när det blir så man inte vaknar upp överraskad mitt i natten och allt blir superstressigt. Så på ett sätt är det skönt med utsatt tid och datum :)

• väntar i evigheter

Imorse kom vår lilla kille ut! Blev snitt efter att vi försökt i ett dygn. Allt gick helt fantastiskt bra och jag är så nöjd! Öppnade mig inte mer än 4 cm och fick feber. Hade det inte varit för febern hade vi försökt lite till men det kändes helt rätt att läkaren bedömde att det var dags att bli klar. Vi har dansat kräkts andats sjungit och allt som hör till. Rekommenderar att hitta ett par toner att hålla när man andas så går det lättare. Fick tidig epidural och det behövdes när vi såg att det skulle ta tid. Lycka till alla o fråga gärna om det finns något jag kan svara på nu!

• Beat
    väntar i evigheter skrev 2014-05-08 16:08:12 följande:
    Imorse kom vår lilla kille ut! Blev snitt efter att vi försökt i ett dygn. Allt gick helt fantastiskt bra och jag är så nöjd! Öppnade mig inte mer än 4 cm och fick feber. Hade det inte varit för febern hade vi försökt lite till men det kändes helt rätt att läkaren bedömde att det var dags att bli klar. Vi har dansat kräkts andats sjungit och allt som hör till. Rekommenderar att hitta ett par toner att hålla när man andas så går det lättare. Fick tidig epidural och det behövdes när vi såg att det skulle ta tid. Lycka till alla o fråga gärna om det finns något jag kan svara på nu!

Gud vad kul!! Stort grattis! :D Härligt att allt gick bra ändå. Läkarna bedömer ju alltid bäst trots allt så det brukar bli bra även om det inte blir som man föreställt sig. Själv ligger jag och inväntar värkarna. Vattnet gick tidigare ikväll så nu är det bara vänta och se. Åh denna väntan hela tiden :)
Svar på tråden Gravid vecka 40+4. Någon mer?