• Anonym (Mamma)

Sommarvistelse

Jag måste bara fråga lite vad ni andra anser om mina handlingar... För omkring 1,5 månad sedan påpekade jag för pappan att jag måste få reda på hur hans semester kommer att vara förlagd i sommar och när han vill ha barnen två veckor. För en månad sedan fick jag info om att ansökan till simskolan som jag vill att barnen ska gå på skulle vara inne senast 30/4. För tre veckor sedan smsade jag pappan och informerade om detta, inget svar. För några dagar sedan ringde jag och talade in på svarare att jag måste veta NU men ingen svarade eller ringde tillbaka. I onsdags eftermiddag skickade jag in ansökningarna. Idag får jag ett sms då pappan såklart vill att barnen ska komma precis de veckorna som simskolan håller på och det finns ingen möjlighet för oss att byta heller då jag har BF i veckan efter och inte vill boka in någonting då. Pappan är nu sur och tycker att jag ska byta men sist anmälningsdagen var igår och jag tycker att jag har gjort vad som står i min makt vad gäller att försöka få info av honom. Vad tycker ni, får pappan skylla sig själv lite och nöja sig med en vecka denna sommaren eller vad??

• Svar på tråden Sommarvistelse
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-05-01 13:40:18 följande:
    Vad jag anser kommer jag bara att få skit för men skriver det ändå. Jag anser att eftersom pappan är so han är, tar väldigt lite ansvar, har avskrivit sig vårdnaden och lever väldigt oansvarigt så förstår jag att barnen inte vill vara där så länge utan då hellre vill gå på simskola ihop med en del av sina kompisar. Jag vill att mina barn ska få en härlig sommar och anser att dom är tillräckligt stora för att själva få vara med och fatta en del beslut.

Då hade jag agerat utifrån det som du tror är bäst för dina barn. Strunta i om du får skit för det. Det viktigaste är att du och barnen vet att du alltid agerar med deras bästa i åtanke.
  • MuppinCowboy
    Anonym (???) skrev 2014-05-01 13:35:30 följande:

Jo som du se i mitt svar så skrev jag att ts rimligtvis har rätt i sak men att man ska se till barnens bästa. Dessutom frågade jag ts vad som är bäst för barnen i detta fall, pappatid eller simskola. Ts känner sina barn bäst och det är vara hon som kan svara på det. Sen vidare så gav jag en annan vinkel på det hela, gå på simskola andra veckor eller helt enkelt låta pappan ta över ansvaret för simskolan
    Jag tycker att simskola är otroligt viktigt för barn och något BÅDA föräldrarna ska se till att barnen får

Att pappan sen haft lång tid på sig att svara så att barnen inte ska behöva välja faller bara på honom, självklart har han gjort det för att jävlas utan att bry sig om barnens bästa, vilken engagerad förälder struntar i lång tid att höra av sig angående sina barn

Pappan har blivit informerad och fått frågor i lång tid men inte brytt sig om att svara eller höra av sig om barnen så är det någon som ska börja bry sig om barnens bästa så är det i det här fallet han

Hela den här situationen hade ju kunnat undvikas, inte ska barnen behöva välja bort något som är viktigt, dvs simskola och umgänge med förälder.
    Att pappan sen helt blankt struntat i att svara tycker jag är otroligt dålig stil
    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (***)
    MuppinCowboy skrev 2014-05-01 13:43:36 följande:
    Jag tycker att simskola är otroligt viktigt för barn och något BÅDA föräldrarna ska se till att barnen får
    Fast det måste ju inte ske på sommaren, så det går ju att lösa ändå. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bea) skrev 2014-05-01 13:41:26 följande:
    Jo, jag tycker att det är skitdåligt av pappan. Men jag hade ändå prioriterar barnens bästa före att ge pappan en knäpp på näsan för att han beter sig som en skit. Sedan tillägger ju nu ts att barnen ändå inte vill vara så lång tid som två veckor i rad hos pappan och då är det nog bättre att försöka pussla ihop det så att barnen är där en vecka i taget men kanske vid två tillfällen istället. Eller så kanske man ska köra på att barnen går på simskola samtidigt som de är hos pappan. Då tvingas han iaf göra något tillsammans med sina barn vilket han verkar prioritera bort annars. Det är svårt att göra rätt i en sån här situation. Man vill ju ge barnen tid med deras pappa samtidigt som man inte vill tvinga dem att vara där mot deras vilja.

Pappan bor i en annan stad ca 5 mil bort och skulle aldrig få för sig att köra 10 mil om dagen i två veckor. För oss så fanns det ju inget annat alternativ än att ta dessa veckor då vi ju fick utgå ifrån att barnen var hemma då. Han får helt enkelt acceptera att det får bli en uppdelad vistelse på något sätt. Vi vet ju inte exakt när jag kommer att föda heller så man får försöka hålla dörrarna öppna litegrann och vara beredd på ändringar. Vissa saker kan man inte påverka.
  • MuppinCowboy
    Anonym (***) skrev 2014-05-01 13:45:02 följande:
    Hur löser man en pappa som inte bryr sig om sina barn och struntar i att svara på frågor angående barnen då?

En pappa som inte under flera veckor hör av sig för att höra hur barnen mår, då hade han ju fått frågan och dom hade kunnat planera in saker bättre.

Att denna situation har uppstått beror på mannen, det är inte ovanligt att vissa föräldrar gör saker för att försvåra samarbetet synd bara att det är barnen i slutändan som får lida.

Och med tanke på att barn faktiskt dör i drunkningsolyckor så är det otroligt viktigt att barn går på simskola och får lära sig simma, det är ju under sommaren det verkligen behövs.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2014-05-01 13:45:02 följande:

Visst kan man gå per termin också men på de tiderna som vardagssimningen varit förlagd så har det inte passat oss och att lägga det på helgen gick ju inte heller eftersom dom då hade missat när dom skulle till pappan och han o sin tur ställer inte upp och kör dit dom. Så nu var det ju sommarsimskola det var tal om och det är något som dom har pratat om i skolan också eftersom det är fler som ska gå också.
  • MuppinCowboy

Jag tycker du ska få fram information om barn i drunkningsolycker och sen presentera dom för pappan, ingen normal förälder skulle efter ha tagit del av sådan information med namn och bilder på barn som har dött och skadats pga av att dom inte kunnat simma vägra att barnen fick gå på simskola.

Säg även till pappan att i framtiden är det bättre om han antingen svarar på direkta frågor eller hör av sig om barnen så slipper sådan't här inträffa.
    Han har rätt att träffa sina barn men han har inte rätt att försvåra umgänget lika, lite som du har det, ansvaret faller alltså på honom också.

• Anonym (***)
    MuppinCowboy skrev 2014-05-01 13:54:20 följande:
    Hur löser man en pappa som inte bryr sig om sina barn och struntar i att svara på frågor angående barnen då?

En pappa som inte under flera veckor hör av sig för att höra hur barnen mår, då hade han ju fått frågan och dom hade kunnat planera in saker bättre.

Att denna situation har uppstått beror på mannen, det är inte ovanligt att vissa föräldrar gör saker för att försvåra samarbetet synd bara att det är barnen i slutändan som får lida.

Och med tanke på att barn faktiskt dör i drunkningsolyckor så är det otroligt viktigt att barn går på simskola och får lära sig simma, det är ju under sommaren det verkligen behövs.
    Mina barn kan simma, men de har aldrig gått på sommarsimskola. Lära sig simma kan man göra ändå.

Du behöver inte få det till att jag inte tycker det är viktigt att kunna simma, för det har jag aldrig skrivit. Jag skrev  bara att man kan lära sig simma vid andra tidpunkter. 

Bara för att man badar mest på sommaren, så kan man lära sig simma under andra delar av året.
  • MuppinCowboy
    Anonym (***) skrev 2014-05-01 14:04:30 följande:
    Mina barn kan simma, men de har aldrig gått på sommarsimskola. Lära sig simma kan man göra ändå.

Du behöver inte få det till att jag inte tycker det är viktigt att kunna simma, för det har jag aldrig skrivit. Jag skrev  bara att man kan lära sig simma vid andra tidpunkter. 

Bara för att man badar mest på sommaren, så kan man lära sig simma under andra delar av året.
    Jag har inte påstått att man inte kan lära sig simma när som helst eller att föräldrar inte kan lära sina barn att simma, jag har själv lärt mig den vägen, men här är det ju uppenbart att ingen förälder har gjort det och jag anser faktiskt det är viktigt till sommaren då det blir mycket bad och lek att barnen får lära sig grundläggande kunskaper, det håller du väl med om

Och för att återgå till on topic , håller du inte med om att hela situationen hade kunnat undvikas om pappan hade svarat på frågorna eller hört av sig till sina barn?
    Det är ingen idealisk situation för barn ska inte behöva välja mellan en förälder eller simskola, självklart inte, men det är pappan som har orsakat situationen så jag tycker man ska rikta kritiken åt rätt håll.

Om pappan däremot slutar att försvåra samarbetet och sen tar som sin uppgift att lära barnen själv att simma ja då är det jättebra, men att bortse från sitt ansvar som förälder och att barnen inte får lära sig alls är alltså inte ett alternativ i mina ögon.
  • Anonym (***)
    MuppinCowboy skrev 2014-05-01 14:11:03 följande:
    Jag har inte påstått att man inte kan lära sig simma när som helst eller att föräldrar inte kan lära sina barn att simma, jag har själv lärt mig den vägen, men här är det ju uppenbart att ingen förälder har gjort det och jag anser faktiskt det är viktigt till sommaren då det blir mycket bad och lek att barnen får lära sig grundläggande kunskaper, det håller du väl med om

Och för att återgå till on topic , håller du inte med om att hela situationen hade kunnat undvikas om pappan hade svarat på frågorna eller hört av sig till sina barn?
    Det är ingen idealisk situation för barn ska inte behöva välja mellan en förälder eller simskola, självklart inte, men det är pappan som har orsakat situationen så jag tycker man ska rikta kritiken åt rätt håll.

Om pappan däremot slutar att försvåra samarbetet och sen tar som sin uppgift att lära barnen själv att simma ja då är det jättebra, men att bortse från sitt ansvar som förälder och att barnen inte får lära sig alls är alltså inte ett alternativ i mina ögon.
    Klart pappan gjort fel, det håller nog alla med om.
Svar på tråden Sommarvistelse