• Anonym (Hedda)

Balsammetoden: håret har blivit för mjukt

Jag behöver svar snabbt och frågar därför här på familjeliv också:

Jag har tvättat håret med coop x-tras balsam (tvättbalsam) sedan jag började med balsammetoden för 10 veckor sedan. Håret har blivit bättre men nu upplever jag att det har blivit FÖR mjukt.
    Vad kan det bero på? Är det dags att införskaffa ett nytt tvättbalsam? Ska jag varva med ett milt schampo? Ska jag bara låta det vara?

Jag är inte alls van med att håret är såhär, det känns silkeslent och har blivit väldigt platt. Obehagligt, minst sagt. Känns som om håret ska gå av om jag drar i det (men det gör det ju såklart inte).

• Svar på tråden Balsammetoden: håret har blivit för mjukt
  • Scoops

Varva? Tvätta med balsammetoden varannan gång och som "vanligt" varannan gång?

• Anonym (Hedda)
    Scoops skrev 2014-05-01 16:22:53 följande:
    Varva? Tvätta med balsammetoden varannan gång och som "vanligt" varannan gång?
    Ja men att jag typ använder ett schampo utan sulfater/silikoner/mm en gång i veckan/månaden (så ofta som det behövs). Jag vet inte ifall något sånt skulle fungera, men det stod på den här länken:

lockig.se/phpbb/hartyper.php

Jag vet inte riktigt om jag ska följa det rådet, att håret blir för mjukt känns ju liksom inte som att det beror på smutsigt hår.
  • Anonym (Hedda)

Ingen som är mer insatt? :/

• Anonym (salt)

Du kanske kan använda en saltvatten spray då och då för att piffa upp håret lite.

• Anonym (Hedda)
    Anonym (salt) skrev 2014-05-01 18:40:40 följande:
    Du kanske kan använda en saltvatten spray då och då för att piffa upp håret lite.
    Men det låter ju inte som något som förändrar hur håret är annars, menar du att jag inte ska bry mig?
  • Lana899

Byt balsam och kanske schampo. Vissa sorter passar ej alla,som tex garniers schampo gör mitt hår platt och tunt känns som man knappt har något hår på huvudet.
    Se till så att du har produkter för din hudtyp,och se till så håret blir riktigt rent när du tvättar det med schampo.
    Tvätta det 2 gånger med schampo annars blir det ej rent, och kan fortfarande vara fettigt när du tar i ditt balsam.
    Pröva schampo o balsam med volym istället,om du ej vill ha det platt.

Du får pröva dig fram.

• Anonym (Hedda)
    Lana899 skrev 2014-05-01 19:30:21 följande:
    Byt balsam och kanske schampo. Vissa sorter passar ej alla,som tex garniers schampo gör mitt hår platt och tunt känns som man knappt har något hår på huvudet.
    Se till så att du har produkter för din hudtyp,och se till så håret blir riktigt rent när du tvättar det med schampo.
    Tvätta det 2 gånger med schampo annars blir det ej rent, och kan fortfarande vara fettigt när du tar i ditt balsam.
    Pröva schampo o balsam med volym istället,om du ej vill ha det platt.

Du får pröva dig fram.
    Jag använder inte schampo (balsammetoden). Jag kan dock prova att använda ett annat balsam... kan ju knappast skada i alla fall. Mitt hår är inte orent, jag har faktiskt aldrig varit med om detta förut men det är platt, mjukt och känns inte alls fett, men det ser konstigt ut.

Tack för ditt svar i alla fall :) Jag har ett annat balsam hemma som jag kan testa.
  • Anonym (salt)
    Anonym (Hedda) skrev 2014-05-01 19:22:20 följande:
    Men det låter ju inte som något som förändrar hur håret är annars, menar du att jag inte ska bry mig?
    Vad menar du?!

Saltvatten spray använder man i håret för att få lite volym i håret utan att använda skadliga produkter...
    Det är väl det som är meningen när man använder balsammetoden?..
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (salt) skrev 2014-05-01 19:52:08 följande:
    Vad menar du?!

Saltvatten spray använder man i håret för att få lite volym i håret utan att använda skadliga produkter...
    Det är väl det som är meningen när man använder balsammetoden?..
    Jag menar att det verkar som om mitt hår inte tycker om vad än det är som jag gör fel just nu, något är ju galet, hår ska inte vara för mjukt (i alla fall inte i mitt huvud).
    Jag antar att saltvattensprej är ett bra alternativ annars men just nu funderar jag mest på om jag skadar mitt hår om jag fortsätter på samma sätt.
  • Anonym (m.m.)
    Anonym (Hedda) skrev 2014-05-01 19:54:27 följande:
    Jag menar att det verkar som om mitt hår inte tycker om vad än det är som jag gör fel just nu, något är ju galet, hår ska inte vara för mjukt (i alla fall inte i mitt huvud).
    Jag antar att saltvattensprej är ett bra alternativ annars men just nu funderar jag mest på om jag skadar mitt hår om jag fortsätter på samma sätt.
    Kan man ha saltvattensprej i håret? Blir inte håret skört av det?
Svar på tråden Balsammetoden: håret har blivit för mjukt