• Anonym (Hedda)

Balsammetoden: håret har blivit för mjukt

Jag behöver svar snabbt och frågar därför här på familjeliv också:

Jag har tvättat håret med coop x-tras balsam (tvättbalsam) sedan jag började med balsammetoden för 10 veckor sedan. Håret har blivit bättre men nu upplever jag att det har blivit FÖR mjukt.
    Vad kan det bero på? Är det dags att införskaffa ett nytt tvättbalsam? Ska jag varva med ett milt schampo? Ska jag bara låta det vara?

Jag är inte alls van med att håret är såhär, det känns silkeslent och har blivit väldigt platt. Obehagligt, minst sagt. Känns som om håret ska gå av om jag drar i det (men det gör det ju såklart inte).

• Svar på tråden Balsammetoden: håret har blivit för mjukt
  • Anonym (Lola)

Balsammetoden är bara skit, det är inte bra för hårsäckarna att ha balsam i hårbotten. Balsammetoden gör det för "mättat". Det "dränker" hårsäckarna och hårstråna faller ut, det är många som tappar håret på det viset. Hårsäcken kan inte hålla fast strået längre, det blir för slappt. Att det blir för mjukt beror nog på att det är för mättat. Hårstråets ytskickt ligger som slickat, helt stängt vilket gör att det blir som glashår, dvs för mjukt. Sen gör inte balsamet det rent heller, det är inte till för att rengöra utan för att balansera schampooets effekter, dess pH värden. Om du söker på detta hittar du en massa som säger att balsam metoden var det sämsta dom någonsin testat på. Och nu upplever du själv ett dåligt hår.

• Anonym (salt)

Att använda saltvatten i håret då och då är inte skadligt, man ska däremot INTE tvätta hårbotten med balsamet utan med ett helt naturligt shampoo utan sulfater som förstör håret.
    Det finns naturliga shampon man kan göra med hjälp av både rosmarin och honung.

• Anonym (Hedda)
    Anonym (Lola) skrev 2014-05-01 20:08:30 följande:
    Balsammetoden är bara skit, det är inte bra för hårsäckarna att ha balsam i hårbotten. Balsammetoden gör det för "mättat". Det "dränker" hårsäckarna och hårstråna faller ut, det är många som tappar håret på det viset. Hårsäcken kan inte hålla fast strået längre, det blir för slappt. Att det blir för mjukt beror nog på att det är för mättat. Hårstråets ytskickt ligger som slickat, helt stängt vilket gör att det blir som glashår, dvs för mjukt. Sen gör inte balsamet det rent heller, det är inte till för att rengöra utan för att balansera schampooets effekter, dess pH värden. Om du söker på detta hittar du en massa som säger att balsam metoden var det sämsta dom någonsin testat på. Och nu upplever du själv ett dåligt hår.
    Hittar inte en enda länk som säger något om det. Om jag söker så hittar jag folk som klagar om "baking soda" och "acv" som inte är jag använder. Silikoner och mineraloljor vet jag kan vara dåliga för hårbotten (och håret), men de finns ju inte i någon av de produkter man använder om man kör balsammetoden. Jag har tvärt om märkt att mitt hår växer bättre nu än förr, jag har heller inte märkt någon skillnad vad gäller hårfällning. 

Nu var det dock inte detta min trådstart handlade om.

Om någon har några andra tips så tar jag emot dem :)
  • Anonym (Risigt hår)

Hej!!

Jag har själv ett lockigt hår som lätt blir torrt och elektriskt. Har också läst om balsammetoden och testade denna ett tag men slutade då jag inte upplevde det som särskilt bra.

Har testat mängder av olika schampon med mer eller mindre lyckade resultat. 

MEN för några månader sedan sprang jag på det ultimata schampot och balsamet för mitt hår...och dessa kan jag starkt rekommendera! Dessa är 

- Sonya Hydrate Shampoo samt Sonya Hydrate conditioner från FOREVER. (Innehåller ekologiskt odlad Aloe Vera)

Finns även Sonya Volume Shampoo samt Sonya Volume conditioner för hår som behöver mer volym.

Om du vill veta mer om produkterna så skicka mig ett mail på stinaarv@gmail.com

// Stina

• Litenskit

Vad använder du som vårdande balsam?
    Det låter som att håret blivit mättat med fukt. Prova ett lättare vårdande eller så kanske du inte behöver något alls.

• Anonym (Hedda)
    Litenskit skrev 2014-05-01 20:37:09 följande:
    Vad använder du som vårdande balsam?
    Det låter som att håret blivit mättat med fukt. Prova ett lättare vårdande eller så kanske du inte behöver något alls.
    Mitt hår är inte så långt och jag använder därför inte det vårdande balsamet jag har varje gång jag tvättar håret, men det är Tresemme Naturals jag har utöver coop x-tra. Eftersom mitt hår har blivit såhär nu så antar jag att jag kanske inte behöver det vårdande alls. 
  • Anonym (m.m.)
    Anonym (salt) skrev 2014-05-01 20:18:16 följande:
    Att använda saltvatten i håret då och då är inte skadligt, man ska däremot INTE tvätta hårbotten med balsamet utan med ett helt naturligt shampoo utan sulfater som förstör håret.
    Det finns naturliga shampon man kan göra med hjälp av både rosmarin och honung.
    Vill du ge ut receptet med det naturliga schampot som är gjort av rosmarin och honung?
  • Anonym (salt)

ett par msk honung
    1-2 dl vatten
    Ljummet vatten ska det vara

10-13 st tvättnötter
    6 dl vatten
    1 tsk torkad rosmarin
    1 st kanelstång
    några st hela nejlikor (kan uteslutas)

Koka upp och låt puttra i ca 10 min 

• Litenskit
    Anonym (Hedda) skrev 2014-05-01 20:45:22 följande:
    Mitt hår är inte så långt och jag använder därför inte det vårdande balsamet jag har varje gång jag tvättar håret, men det är Tresemme Naturals jag har utöver coop x-tra. Eftersom mitt hår har blivit såhär nu så antar jag att jag kanske inte behöver det vårdande alls. 
    Det låter som att det kan stämma. Prova annars ett annat tvättbalsam och även att någon gång ibland använda ett sls-fritt schampo.
  • Anonym (Hedda)
    Litenskit skrev 2014-05-01 21:13:47 följande:
    Det låter som att det kan stämma. Prova annars ett annat tvättbalsam och även att någon gång ibland använda ett sls-fritt schampo.
    Okej, får göra en liten inköpslista :)
  • Anonym (Hedda)
    bitterkopp skrev 2014-05-01 21:24:50 följande:
    Tvätta håret mer sällan.
    Kan jag absolut försöka med.
  • Lana899

Förstår inte varför du bara använder balsam?
    Klart att håret blir konstigt.
    Balsam använder man för att håret ska bli mjukt och lätt att reda ut!
    man kan ej tvätta håret med endast balsam.
    Man måste använda schampo,annars blir ju håret inte rent!
    Ditt hår skulle må bra av en riktigt hårtvätt efter det kan du använda balsam.

• jessica00

Hur var ditt hår innan du började med balsammetoden? Har tyvärr inga tips på hur du ska göra, men är själv intresserad av att börja. Upplever du att ditt hår blivit längre/glansigare? Mjukare förstår jag att det blivit då Hoppas du får nått tips som funkar för att få det "mindre" mjukt. Kram

• Anonym (Hedda)
    jessica00 skrev 2014-05-01 22:30:36 följande:
    Hur var ditt hår innan du började med balsammetoden? Har tyvärr inga tips på hur du ska göra, men är själv intresserad av att börja. Upplever du att ditt hår blivit längre/glansigare? Mjukare förstår jag att det blivit då smile1.gif Hoppas du får nått tips som funkar för att få det "mindre" mjukt. Kram
    Mitt hår var ganska strävt, "flugigt" och lite frissigt. Det såg inte dåligt ut förut, men det hade ingen glans alls. Jag vet inte om mitt hår har växt mer än vad det skulle ha gjort utan balsammetoden, på 2 månader (som är hur länge jag hållit på hittills) har mitt hår växt ca 4 cm, men jag har mer nya hårstrån än tidigare (ser massa små hårstrån växa ut t.ex. runt min bena).
    Mitt hår har blivit glansigare och mycket mjukare, som jag skrev i trådstarten. Mitt hår har även blivit plattare, men det har jag läst att coop x-tra kan orsaka. Ska nog köpa ett nytt tvättbalsam idag.

lockig.se har ju massvis med information och ett eget forum, fast de är inte alls lika bra på att svara fort som här på familjeliv, troligen pga att det inte är lika många där som här :)
    Lana899 skrev 2014-05-01 21:46:42 följande:
    Balsammetoden innebär just det, bara balsam. Om du vill veta hur det fungerar så kan du googla och se efter själv.
  • Litenskit
    Lana899 skrev 2014-05-01 21:46:42 följande:

Balsammetoden går ju ut på just det, att endast tvätta med balsam. Man ska inte använda några produkter med tex silikoner och sulfater. Då går det jättebra att tvätta med bara balsam, jag har gjort det i snart två år och mitt hår mår jättebra. Innan var det slitet och trassligt, men nu är det mjukt, lätt att reda ut och jag behöver inte tvätta det lika ofta.
  • Anonymt snack

Hej!

Jag använder mig av balsammetoden och har gjort det i snart fem månader i början blev mitt hår tunnare mattare fettigare och tråkigt men det är så mitt hår såg ut igentligen eftersom schampo bara gör det fejk fint. Nu har mitt går blivit tjockare längre glansigare friskare mjukare än det nånsin har varit det har också blivit mindre fettigt och jag tror att det är tack vare balsammetoden!???? På dom senaste 3 veckorna har jag också ätit tabletterna hårkontroll original och har sett skillnad på det med framförallt att det har blivit längre.

Om du inte vill börja med balsammetoden av olika anledningar så finns det andra sätt att få finare tjockare längre och glansigare hår tex att inte borsta det när det är blött, behandla hårer som ett ömt sidentyg, amäns inte för mycket värme på håret,

Ha det hellst utsläppt förutom när du sover då kan man ha fläta, håll inte på med håret för mycket låt det va för annars kan det slitas. Bra hej!????????

• Anonym (Anonymt snack)

På 3 veckor har mitt hår växt ca 3cm tack vare balsammetoden men främst tabletterna hårkontroll orginal som man äter 2 gånger per dag funkar jätte bra mitt hår har blivit långt jätte snabbt????????????

• Lena

Jag sköljer håret med en äppelcidervinägerlösning på 20% vinäger efter tvätten då tycker jag håret känns piggare.

Svar på tråden Balsammetoden: håret har blivit för mjukt