Dålig andredräkt
Jag instämmer med Lana899, oftast beror stinkande andredräkt på att man inte använder tandtråd/mellanrumsborstar. Det är klart att det luktar illa om man aldrig rengör mellan tänderna och bakterier ligger där och gottar sig i åratal åt gången. Sådan risk skulle jag själv aldrig ta med mina tänder, dels för att jag inte vill drabbas av tandlossning eller hål i tänderna men också för att jag skulle tycka det var fruktansvärt pinsamt att ovetandes gå runt och lukta skit ur munnen (jag gör så att säga mitt bästa för att inte råka ut för någonting sådant). Jag har ibland sett hur en del människor strävar allt längre ifrån en person som har dålig andedräkt, lutar sig personen intresserat framåt för att visa intresse i en konversation så lutar sig övriga personer bakåt, en del ser ut att få kväljningar, andra tar ett tuggummi och bjuder alla närvarande i hopp om att den som luktar dåligt ska nappa på erbjudandet.
Alla kan ha dålig andedräkt till och från, även jag som är noga med min minhygien, visste med säkerhet att jag hade kass andedräkt när min kompis propsade på att jag skulle ta en läkerol även om jag inte ville ha. Men det är bra att få veta, jag hade ätit kryddkorv så jag luktade förmodligt jätteilla ur munnen men jag är hellre medveten om det så jag kan göra någonting åt det hellre än att folk är finkänsliga och låter mig gå runt och lukta illa jämnt. I värsta fall börjar undvika mig för att det är jobbigt att prata med mig ifall jag luktar för illa. För det tycker inte jag skulle vara vidare snällt när allt som krävs är modet att påpeka det.
Jag tror säkerligen din kille skulle bli generad om du sa som det var, att han har väldigt dålig andedräkt och sedan ger honom ett paket mellanrumsborstar och tandkräm eller munskölj innehållande zink (som neutraliserar dålig lukt). Det är ett känsligt ämne, det är det ju, men hade inte du velat veta ifall han tyckte att du luktade så äckligt att han fick spykänslor när problemet sannolikt är ganska lätt att lösa genom att han ägnar två minuter varje kväll åt att använda tandtråd/mellanrumsborste? Han gör ju dessutom även en stor insats för sin egen munhälsa.
Om du verkligen inte vill påtala problemet för honom så bjud honom på SB12-tuggummi varje gång du tänkt kyssa honom. Det tar tillfälligt bort den värsta odören. Men sådana tuggummin är väldigt dyra, det kostar dryga 60kr för ett paket med några enstaka tuggummin i.