• Anonym (blääää)

Dålig andredräkt

Har fått ett jobbigt problem som jag önskar att någon kunde hjälpa mig med.
    Träffat en helt underbar kille men han har så dålig andedräkt att jag knappt kan kyssa honom även om jag vill.
    Vad gör man åt detta?
    Finns det några tabletter el liknande man kan bjuda på?
    Kan ju inte säga det till honom.
    Säg bara inte halstabletter el tuggummi eftersom jag vet att det inte fungerar.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Dålig andredräkt
  • Lana899

Det är ett jobbigt problem,
    Tycker att du ska säga till honom det!
    Antingen borstar han inte tänderna tillräckligt och kanske inte använder tandtråd!
    För då kan man stinka!
    Glöm ej borsta tungan för där sätter sig bakterierna.
    Annars kanske han har någon magsjukdom eller hål i tänderna.

Men oftast rör dig sig om att man ej sköter hygienen tillräckligt

• Anonym (berätta)

Jag instämmer med Lana899, oftast beror stinkande andredräkt på att man inte använder tandtråd/mellanrumsborstar. Det är klart att det luktar illa om man aldrig rengör mellan tänderna och bakterier ligger där och gottar sig i åratal åt gången. Sådan risk skulle jag själv aldrig ta med mina tänder, dels för att jag inte vill drabbas av tandlossning eller hål i tänderna men också för att jag skulle tycka det var fruktansvärt pinsamt att ovetandes gå runt och lukta skit ur munnen (jag gör så att säga mitt bästa för att inte råka ut för någonting sådant). Jag har ibland sett hur en del människor strävar allt längre ifrån en person som har dålig andedräkt, lutar sig personen intresserat framåt för att visa intresse i en konversation så lutar sig övriga personer bakåt, en del ser ut att få kväljningar, andra tar ett tuggummi och bjuder alla närvarande i hopp om att den som luktar dåligt ska nappa på erbjudandet.

Alla kan ha dålig andedräkt till och från, även jag som är noga med min minhygien, visste med säkerhet att jag hade kass andedräkt när min kompis propsade på att jag skulle ta en läkerol även om jag inte ville ha. Men det är bra att få veta, jag hade ätit kryddkorv så jag luktade förmodligt jätteilla ur munnen men jag är hellre medveten om det så jag kan göra någonting åt det hellre än att folk är finkänsliga och låter mig gå runt och lukta illa jämnt. I värsta fall börjar undvika mig för att det är jobbigt att prata med mig ifall jag luktar för illa. För det tycker inte jag skulle vara vidare snällt när allt som krävs är modet att påpeka det.

Jag tror säkerligen din kille skulle bli generad om du sa som det var, att han har väldigt dålig andedräkt och sedan ger honom ett paket mellanrumsborstar och tandkräm eller munskölj innehållande zink (som neutraliserar dålig lukt). Det är ett känsligt ämne, det är det ju, men hade inte du velat veta ifall han tyckte att du luktade så äckligt att han fick spykänslor när problemet sannolikt är ganska lätt att lösa genom att han ägnar två minuter varje kväll åt att använda tandtråd/mellanrumsborste? Han gör ju dessutom även en stor insats för sin egen munhälsa.

Om du verkligen inte vill påtala problemet för honom så bjud honom på SB12-tuggummi varje gång du tänkt kyssa honom. Det tar tillfälligt bort den värsta odören. Men sådana tuggummin är väldigt dyra, det kostar dryga 60kr för ett paket med några enstaka tuggummin i. 

• Anonym (blääää)
    Anonym (berätta) skrev 2014-05-01 19:42:41 följande:
    Jag instämmer med Lana899, oftast beror stinkande andredräkt på att man inte använder tandtråd/mellanrumsborstar. Det är klart att det luktar illa om man aldrig rengör mellan tänderna och bakterier ligger där och gottar sig i åratal åt gången. Sådan risk skulle jag själv aldrig ta med mina tänder, dels för att jag inte vill drabbas av tandlossning eller hål i tänderna men också för att jag skulle tycka det var fruktansvärt pinsamt att ovetandes gå runt och lukta skit ur munnen (jag gör så att säga mitt bästa för att inte råka ut för någonting sådant). Jag har ibland sett hur en del människor strävar allt längre ifrån en person som har dålig andedräkt, lutar sig personen intresserat framåt för att visa intresse i en konversation så lutar sig övriga personer bakåt, en del ser ut att få kväljningar, andra tar ett tuggummi och bjuder alla närvarande i hopp om att den som luktar dåligt ska nappa på erbjudandet.

Alla kan ha dålig andedräkt till och från, även jag som är noga med min minhygien, visste med säkerhet att jag hade kass andedräkt när min kompis propsade på att jag skulle ta en läkerol även om jag inte ville ha. Men det är bra att få veta, jag hade ätit kryddkorv så jag luktade förmodligt jätteilla ur munnen men jag är hellre medveten om det så jag kan göra någonting åt det hellre än att folk är finkänsliga och låter mig gå runt och lukta illa jämnt. I värsta fall börjar undvika mig för att det är jobbigt att prata med mig ifall jag luktar för illa. För det tycker inte jag skulle vara vidare snällt när allt som krävs är modet att påpeka det.

Jag tror säkerligen din kille skulle bli generad om du sa som det var, att han har väldigt dålig andedräkt och sedan ger honom ett paket mellanrumsborstar och tandkräm eller munskölj innehållande zink (som neutraliserar dålig lukt). Det är ett känsligt ämne, det är det ju, men hade inte du velat veta ifall han tyckte att du luktade så äckligt att han fick spykänslor när problemet sannolikt är ganska lätt att lösa genom att han ägnar två minuter varje kväll åt att använda tandtråd/mellanrumsborste? Han gör ju dessutom även en stor insats för sin egen munhälsa.

Om du verkligen inte vill påtala problemet för honom så bjud honom på SB12-tuggummi varje gång du tänkt kyssa honom. Det tar tillfälligt bort den värsta odören. Men sådana tuggummin är väldigt dyra, det kostar dryga 60kr för ett paket med några enstaka tuggummin i. 
    Okej men SB12-tuggummi tar bara bort den värsta odören säger du?
    Vill att den skall ta bort så att jag kan kyssa honom åtminstone dvs all odör.
  • Anonym (blääää)
    Lana899 skrev 2014-05-01 19:19:00 följande:
    Det är ett jobbigt problem,
    Tycker att du ska säga till honom det!
    Antingen borstar han inte tänderna tillräckligt och kanske inte använder tandtråd!
    För då kan man stinka!
    Glöm ej borsta tungan för där sätter sig bakterierna.
    Annars kanske han har någon magsjukdom eller hål i tänderna.

Men oftast rör dig sig om att man ej sköter hygienen tillräckligt
    Å nej jag KAN inte säga det till honom.
    Är omöjligt och vi har precis träffats.
  • Lana899

Jo du måste säga det till honom,annars får du fortsätta att kyssa honom och riskera att kräkas.
    Förstår att det kan kännas jobbigt,men tror nog att han uppskattar om du säger det till honom.
    ingen vill ju gå och lukta illa i munnen!

• Anonym (halsen)

Ibland kan dålig andedräkt bero på halsen. Jag har det problemet och jag skäms jätte mycket. Jag borstar tänderna minst tre gånger om dagen och använder alltid mellanrums borstar efteråt. Men ändå lider jag av dålig andedräkt. Och jag har fått som svar ifrån tand läkaren att det beror på min hals. Vissa är skapta med en ficka längst bak i svalget och där lägger sig mat resterna och gror. Finns tydligen inte så mycket man kan göra åt det heller. Tycker synd om din kille ts. Det är inte lätt att behöva dras med äcklig andedräkt och speciellt inte om man inte kan få för det.

• Anonym (blääää)
    Lana899 skrev 2014-05-01 20:19:40 följande:
    Jo du måste säga det till honom,annars får du fortsätta att kyssa honom och riskera att kräkas.
    Förstår att det kan kännas jobbigt,men tror nog att han uppskattar om du säger det till honom.
    ingen vill ju gå och lukta illa i munnen!

Nej han kommer att bli sårad och vi har inte träffats tillräckligt länge för att ha den relationen där vi kan prata om allt. Får försöka att bjuda honom på zinktabletter eller SB12 innan vi blir intima.
    Tack ändå för ditt svar.
  • Anonym (berätta)
    Anonym (blääää) skrev 2014-05-01 20:03:13 följande:
    Okej men SB12-tuggummi tar bara bort den värsta odören säger du?
    Vill att den skall ta bort så att jag kan kyssa honom åtminstone dvs all odör.
    Fast grundproblemet är ju att han sannolikt har dålig munhygien, man kan inte bota det med hjälp av ett tuggummi. Man kan dock lindra lukten tillfälligt med hjälp av tuggummin och halstabletter.

Men vill du verkligen kyssa någon som sannolikt har dålig munhygien? Jag för egen del avskyr tungkyssar, oavsett munhygien, torra pussar däremot går bra. Kände bara avsmak när jag fick reda på att man kan smittas av någons annans munbakterier ifall man tungkyssar någon som har massor med hål i tänderna. Det är därför föräldrar som har mycket hål i tänderna inte bör äta från samma bestick som sina barn eftersom de då kan ge sina barn samma negativa bakterieflora i munnen.

Som sagt, jag förstår att det är ett känslig ämne, men problemet kommer inte bli bättre med tiden ifall killen ifråga inte blir medveten om hur äckligt han luktar. Man behöver inte ha en superallvarlig konversation om det, man kan skämta lite, typ om man vaknar på morgonen tillsammans och fnissade säger "kära nån, du får nog allt gå upp och borsta tänderna, det finns tandtråd i badrumsskåpet, använd hur mycket du vill!". Vill han kyssar så kan du insistera på att han först ska tugga ett SB12-tuggummi, han kommer ju sannolikt förstå att du tycker att han har dålig andedräkt ifall du tvingar på honom ett tuggummi när han försöker kyssas men du kan fnissa åt det istället för att predika om vikten av  goda munhygienvanor (det kan du ta senare i relationen i så fall ifall han inte förstår hinten på egen hand).
  • Anonym (berätta)

Det finns personer som har problem med att det fastnar mat bakom halsmandlarna (och det är verkligen jättesynd om dem!) - men de flesta slarvar faktiskt bara med sin munhygien... så majoriteten av människor som alltid har dålig andedräkt kan faktiskt göra någonting åt det med hjälp av förbättrad munhygien.

Svar på tråden Dålig andredräkt