Inlägg från: Anonym (blääää) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blääää)

Dålig andredräkt

Har fått ett jobbigt problem som jag önskar att någon kunde hjälpa mig med.
    Träffat en helt underbar kille men han har så dålig andedräkt att jag knappt kan kyssa honom även om jag vill.
    Vad gör man åt detta?
    Finns det några tabletter el liknande man kan bjuda på?
    Kan ju inte säga det till honom.
    Säg bara inte halstabletter el tuggummi eftersom jag vet att det inte fungerar.

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Dålig andredräkt
  • Anonym (blääää)
    Anonym (berätta) skrev 2014-05-01 19:42:41 följande:
    Jag instämmer med Lana899, oftast beror stinkande andredräkt på att man inte använder tandtråd/mellanrumsborstar. Det är klart att det luktar illa om man aldrig rengör mellan tänderna och bakterier ligger där och gottar sig i åratal åt gången. Sådan risk skulle jag själv aldrig ta med mina tänder, dels för att jag inte vill drabbas av tandlossning eller hål i tänderna men också för att jag skulle tycka det var fruktansvärt pinsamt att ovetandes gå runt och lukta skit ur munnen (jag gör så att säga mitt bästa för att inte råka ut för någonting sådant). Jag har ibland sett hur en del människor strävar allt längre ifrån en person som har dålig andedräkt, lutar sig personen intresserat framåt för att visa intresse i en konversation så lutar sig övriga personer bakåt, en del ser ut att få kväljningar, andra tar ett tuggummi och bjuder alla närvarande i hopp om att den som luktar dåligt ska nappa på erbjudandet.

Alla kan ha dålig andedräkt till och från, även jag som är noga med min minhygien, visste med säkerhet att jag hade kass andedräkt när min kompis propsade på att jag skulle ta en läkerol även om jag inte ville ha. Men det är bra att få veta, jag hade ätit kryddkorv så jag luktade förmodligt jätteilla ur munnen men jag är hellre medveten om det så jag kan göra någonting åt det hellre än att folk är finkänsliga och låter mig gå runt och lukta illa jämnt. I värsta fall börjar undvika mig för att det är jobbigt att prata med mig ifall jag luktar för illa. För det tycker inte jag skulle vara vidare snällt när allt som krävs är modet att påpeka det.

Jag tror säkerligen din kille skulle bli generad om du sa som det var, att han har väldigt dålig andedräkt och sedan ger honom ett paket mellanrumsborstar och tandkräm eller munskölj innehållande zink (som neutraliserar dålig lukt). Det är ett känsligt ämne, det är det ju, men hade inte du velat veta ifall han tyckte att du luktade så äckligt att han fick spykänslor när problemet sannolikt är ganska lätt att lösa genom att han ägnar två minuter varje kväll åt att använda tandtråd/mellanrumsborste? Han gör ju dessutom även en stor insats för sin egen munhälsa.

Om du verkligen inte vill påtala problemet för honom så bjud honom på SB12-tuggummi varje gång du tänkt kyssa honom. Det tar tillfälligt bort den värsta odören. Men sådana tuggummin är väldigt dyra, det kostar dryga 60kr för ett paket med några enstaka tuggummin i. 
    Okej men SB12-tuggummi tar bara bort den värsta odören säger du?
    Vill att den skall ta bort så att jag kan kyssa honom åtminstone dvs all odör.
  • Anonym (blääää)
    Lana899 skrev 2014-05-01 19:19:00 följande:
    Det är ett jobbigt problem,
    Tycker att du ska säga till honom det!
    Antingen borstar han inte tänderna tillräckligt och kanske inte använder tandtråd!
    För då kan man stinka!
    Glöm ej borsta tungan för där sätter sig bakterierna.
    Annars kanske han har någon magsjukdom eller hål i tänderna.

Men oftast rör dig sig om att man ej sköter hygienen tillräckligt
    Å nej jag KAN inte säga det till honom.
    Är omöjligt och vi har precis träffats.
  • Anonym (blääää)
    Lana899 skrev 2014-05-01 20:19:40 följande:
    Jo du måste säga det till honom,annars får du fortsätta att kyssa honom och riskera att kräkas.
    Förstår att det kan kännas jobbigt,men tror nog att han uppskattar om du säger det till honom.
    ingen vill ju gå och lukta illa i munnen!

Nej han kommer att bli sårad och vi har inte träffats tillräckligt länge för att ha den relationen där vi kan prata om allt. Får försöka att bjuda honom på zinktabletter eller SB12 innan vi blir intima.
    Tack ändå för ditt svar.
  • Anonym (blääää)
    Anonym (berätta) skrev 2014-05-01 20:39:24 följande:
    Fast grundproblemet är ju att han sannolikt har dålig munhygien, man kan inte bota det med hjälp av ett tuggummi. Man kan dock lindra lukten tillfälligt med hjälp av tuggummin och halstabletter.

Men vill du verkligen kyssa någon som sannolikt har dålig munhygien? Jag för egen del avskyr tungkyssar, oavsett munhygien, torra pussar däremot går bra. Kände bara avsmak när jag fick reda på att man kan smittas av någons annans munbakterier ifall man tungkyssar någon som har massor med hål i tänderna. Det är därför föräldrar som har mycket hål i tänderna inte bör äta från samma bestick som sina barn eftersom de då kan ge sina barn samma negativa bakterieflora i munnen.

Som sagt, jag förstår att det är ett känslig ämne, men problemet kommer inte bli bättre med tiden ifall killen ifråga inte blir medveten om hur äckligt han luktar. Man behöver inte ha en superallvarlig konversation om det, man kan skämta lite, typ om man vaknar på morgonen tillsammans och fnissade säger "kära nån, du får nog allt gå upp och borsta tänderna, det finns tandtråd i badrumsskåpet, använd hur mycket du vill!". Vill han kyssar så kan du insistera på att han först ska tugga ett SB12-tuggummi, han kommer ju sannolikt förstå att du tycker att han har dålig andedräkt ifall du tvingar på honom ett tuggummi när han försöker kyssas men du kan fnissa åt det istället för att predika om vikten av  goda munhygienvanor (det kan du ta senare i relationen i så fall ifall han inte förstår hinten på egen hand).
    Å nej menar du att det kan smitta också?
    Att jag kan få hans bakterieflora?
    Visst grundproblemet kvarstår ju men tills jag känner honom bättre får jag köpa något som motverkar dålig andedräkt. Han är helt fantastisk och jag vill inte förlora honom.

• Anonym (blääää)

Tyckte även att det luktade om hans läppar så det måste vara tandköttet eller något.
    Har aldrig upplevt att torra pussar smakar illa :(.

• Anonym (blääää)
    Lana899 skrev 2014-05-01 21:36:37 följande:
    Vi kan diskutera hur länge som helst om kanske varför han luktar illa!
    Problemet är att han tydligen inte vet om det själv!
    Öppna munnen och säg det till din kille,du hjälper honom inte tvärtom!
    Skulle du vilja att din kille inte hade sagt till dig om du luktat illa i munnen?
    Och tänk att gå runt bland folk som tittar konstigt på dig och undviker dig,det är det som kommer hända din kille om ingen vågar säga till stackaren att han luktar!
    Tänk om någon annan påpekar detta för honom och han frågar dig sen varför du ej sa något,det kommer bli mycket mer pinsamt för honom!

Bespara honom den pinsamheten!

Mitt ex sade till mig en gång att jag fått dålig andedräkt när jag bantade.
    Det försvann när jag slutade att banta.
    Grejen var den att vi hade varit ihop i flera år och jag uppskattade hans ärlighet.

Denna kille har jag bara känt i 2 veckor och vill inte börja på att påtala detta ännu.
    Men jag tänker inleda med tuggummin och om han frågar kommer jag att säga som det är.

Hoppas allt går bra och att han fortfarande vill träffa mig.
  • Anonym (blääää)
    Uddabus skrev 2014-05-01 21:49:59 följande:
    Hur gammal är han?

36 år.
  • Anonym (blääää)
    Uddabus skrev 2014-05-03 19:38:04 följande:
    Fickdu ordning på andedräkten?

Nej.
    Har sagt att jag inte kan träffa honom på 2 veckor nu på grund av att jag är upptagen.
    Under dessa veckor skall jag fundera på hur jag skall göra slut.
  • Anonym (blääää)
    Uddabus skrev 2014-05-03 23:12:31 följande:
    Var har du träffat karln ifråga?

Dejtingsajt.
  • Anonym (blääää)

Kanske är jag feg men det är endast för att jag inte vill såra honom.
    Visst är det ännu dummare att inte säga något men just nu är jag så mesig att jag hellre drar mig undan tills jag kommit på ett sätt att påtala detta eller göra slut.
    Är i alla fall klar med att jag inte kan vara intim med honom igen även om han skulle få bort lukten.
    Har varit med om att mina pojkvänner haft dålig andedräkt tillfälligt ibland men det har aldrig varit så här extremt.

• Anonym (blääää)
    Anonym (berätta) skrev 2014-05-01 22:00:24 följande:
    Ja det är det jag också befarar, att hans andedräkt kan bli ett hinder i sociala sammanhang utöver att hans dejt inte klarar av att kyssa honom utan att få kväljningar. Det vill väl ingen uppleva. kanske talas om honom på arbetsplatsen? hur kollegorna ska göra för att påtala problemet istället för att undvika hans närhet? Det finns flera trådar från personer som har liknande problem med sina kollegor som luktar svett eller som pruttar så pass mycket och illa att arbetskamraterna inte vill dela kontor med personen ifråga. Det är ju hemskt! Jag hade velat veta varför kollegor tittar snett på mig eller undviker mig ifall det var något så pass simpelt att jag visserligen är en trevlig person - men jag luktar illa - och därför klarar inte folk av att vara nära mig. Jag vill inte att folk ska beklaga sig för andra arbetskamrater eller för andra människor om min kroppsodör ifall alls som behövs är jag duschar lite oftare och använder deo eller att jag borstar tänderna mer ordenligt eller undviker föda som får mig att prutta riktigt illa (ifall jag gått runt och inbillat mig att kollegorna inte märker att jag pruttar hela tiden).

Man kan påtala saker och ting på ett snällt sätt där man försöker undvika att såra känslor för man behöver förstås inte gapa "DU STINKER!" för att få fram det man vill ha sagt:)

Önskar hellre att han pruttade illa eftersom det i själva verket inte är människan det luktar om.
    Skulle aldrig göra slut då.
    Om en prutt luktar kan jag säga det eftersom allas gaser luktar mer eller mindre (även mina egna).
    Man kan ju till och med skoja om det.
    Men att säga något om munnen är så tabu samtidigt som jag tycker att det är så viktigt att vara fräsch just där.
  • Anonym (blääää)
    Uddabus skrev 2014-05-04 12:26:20 följande:
    Har du träffat honom såmånga gånger så att du tror eller vet att det alltid äe så

Nej men jag har fått så dåliga erfarenheter utav det att jag inte vil prova igen.
Svar på tråden Dålig andredräkt