• Anonym (Fundersam)

Csn skuld och arbetslös. Hjälp snälla.

Hej. Det är så att jag undrar hur jag ska göra med min CSN skuld och undrar om någon är snäll och hjälper mig med mina funderingar. Det är så att jag just nu jobbar sen 1,2 år tillbaka men mitt kontrakt går ut sista maj och har då inget jobb. Jag har under tiden jag jobbat betalat av min CSN skuld utan problem men nu från maj kommer jag inte ha någon inkomst alls tills jag hittar ett annat jobb ( vet vem när det blir ) och min enda inkomst är vårdbidraget på 6400 för mitt funktionsförhindrade barn och som jag har förstått det så räknas det som inkomst? Hur ska jag kunna ha råd att betala till CSN med bara 6400 kr att leva på? Jag fattar inte hur det ska gå ihop liksom :( på försäkringskassans hemsida står det att för att man ska ha rätt till nedsänkning så ska man tjäna mindre än 111000/ år och vårdbidraget mitt barn har är helt vårdbidrag så med andra ord är det just 111000 /år så jag kommer inte kunna få nedsättning? .....fattar ingenting och är ledsen att det ska behöva bli så här när varenda krona behövs när man har ett barn med funktionsförhinder.

• Svar på tråden Csn skuld och arbetslös. Hjälp snälla.
  • Anonym (Fundersam)

Jag har barnbidrag men det räknas inte som inkomst, bor med barnets pappa som jobbar men hans inkomst har väl inget med min inkomst att göra? Han ska väl inte behöva betala mina skulder

• Långbenopluto
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-05-01 20:59:06 följande:
    Jag har barnbidrag men det räknas inte som inkomst, bor med barnets pappa som jobbar men hans inkomst har väl inget med min inkomst att göra? Han ska väl inte behöva betala mina skulder

Nej, men andra utgifter så du kan betala dina skulder.
  • tundra

Din sambo är försörjningsskyldig - iom att ni bor ihop så räknas ni som ett helt hushåll.
    Hans inkomst påverkar också din möjlighet till nedsättning.

A-kassa?

• tundra

Lägg ihop era respektive inkomster och leta i tabellen för 2 vuxna + 1 barn. Då ser du var gränds för nedsättning går.

• Anonym (Fundersam)

Men jag vill inte att han ska behva betala mer än det han redan gör Bara för att jag harbskulder att betala, det känns inte rätt

Korpen skrev 2014-05-01 21:00:11 följande:
    Nej, men andra utgifter så du kan betala dina skulder.

• Långbenopluto
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-05-01 21:04:08 följande:
    Men jag vill inte att han ska behva betala mer än det han redan gör Bara för att jag harbskulder att betala, det känns inte rätt

Kanske inte känns rätt, men så är det att vara sambo.....
  • Anonym (Fundersam)

Ingen à kasa tyvärr, men menar du att dom kollar hur mycket min sambo tjänar också för att avgöra om jag har rätt till nedsättning? Det är ju helt sjukt ju....hans inkomst med vårdbidraget blir så högt att det inte blir nån nedsättning tyvärr.

tundra skrev 2014-05-01 21:02:02 följande:
    Din sambo är försörjningsskyldig - iom att ni bor ihop så räknas ni som ett helt hushåll. Hans inkomst påverkar också din möjlighet till nedsättning. A-kassa?

• tundra

Ja man kan ju önska att det var på ett annat sätt. Om du inte ville lasta din sambo med dina skulder - varför är du inte med i A-kassan?

Personligen tycker jag det är naturligt att en familj håller ihop och tar hand om varandra.

Är det ett alternativ att vara särbos en tid om du ABSOLUT inte vill betunga din sambo med dina skulder?

• Anonym (Fundersam)

Har inte à kassa av dumhet helt enkelt pengar det nu. Hur ska vi vara särbo? Vi bor i Stockholm och lägenheter växer inte på träd här, vem skulle ge mig en lägenhet utan jobb oavsett.

tundra skrev 2014-05-01 21:08:30 följande:
    Ja man kan ju önska att det var på ett annat sätt. Om du inte ville lasta din sambo med dina skulder - varför är du inte med i A-kassan? Personligen tycker jag det är naturligt att en familj håller ihop och tar hand om varandra. Är det ett alternativ att vara särbos en tid om du ABSOLUT inte vill betunga din sambo med dina skulder?

Svar på tråden Csn skuld och arbetslös. Hjälp snälla.