• Anonym (Fundersam)

Csn skuld och arbetslös. Hjälp snälla.

Hej. Det är så att jag undrar hur jag ska göra med min CSN skuld och undrar om någon är snäll och hjälper mig med mina funderingar. Det är så att jag just nu jobbar sen 1,2 år tillbaka men mitt kontrakt går ut sista maj och har då inget jobb. Jag har under tiden jag jobbat betalat av min CSN skuld utan problem men nu från maj kommer jag inte ha någon inkomst alls tills jag hittar ett annat jobb ( vet vem när det blir ) och min enda inkomst är vårdbidraget på 6400 för mitt funktionsförhindrade barn och som jag har förstått det så räknas det som inkomst? Hur ska jag kunna ha råd att betala till CSN med bara 6400 kr att leva på? Jag fattar inte hur det ska gå ihop liksom :( på försäkringskassans hemsida står det att för att man ska ha rätt till nedsänkning så ska man tjäna mindre än 111000/ år och vårdbidraget mitt barn har är helt vårdbidrag så med andra ord är det just 111000 /år så jag kommer inte kunna få nedsättning? .....fattar ingenting och är ledsen att det ska behöva bli så här när varenda krona behövs när man har ett barn med funktionsförhinder.

• Svar på tråden Csn skuld och arbetslös. Hjälp snälla.
  • Lana899
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-05-01 20:51:24 följande:
    Hej. Det är så att jag undrar hur jag ska göra med min CSN skuld och undrar om någon är snäll och hjälper mig med mina funderingar. Det är så att jag just nu jobbar sen 1,2 år tillbaka men mitt kontrakt går ut sista maj och har då inget jobb. Jag har under tiden jag jobbat betalat av min CSN skuld utan problem men nu från maj kommer jag inte ha någon inkomst alls tills jag hittar ett annat jobb ( vet vem när det blir ) och min enda inkomst är vårdbidraget på 6400 för mitt funktionsförhindrade barn och som jag har förstått det så räknas det som inkomst? Hur ska jag kunna ha råd att betala till CSN med bara 6400 kr att leva på? Jag fattar inte hur det ska gå ihop liksom :( på försäkringskassans hemsida står det att för att man ska ha rätt till nedsänkning så ska man tjäna mindre än 111000/ år och vårdbidraget mitt barn har är helt vårdbidrag så med andra ord är det just 111000 /år så jag kommer inte kunna få nedsättning? .....fattar ingenting och är ledsen att det ska behöva bli så här när varenda krona behövs när man har ett barn med funktionsförhinder.
    Du ska ringa till CSN och prata med dem,du kommer då få hemskickad en blankett som du ska fylla i ändrad inkomst.
    Skriv på ett papper och förklara situationen,skicka med eventuellt bevis på ändrade inkomster m.m
    Har man tex socialbidrag i 3 månader framåt minst,så ska man slippa att betala helt.
    Givetvis ändras inkomsten så får man börja betala igen

• tundra

Jag hade noll i inkomst nu några år med ungarna för att maximera föräldraledigt. Kollade upp vad som krävdes för nedsättning i samma veva men fick snällt betala.

Ja. Hoppas du hittar jobb snabbt. Iaf sommarjobb!

• tundra

Fast kvalificerar sig ett hushåll för soc bidrag betyder det att hushållet som helhet ligger under norm.

Om TS sambo tjänar bra kan hon inte söka socialbidrag eller nedsättning.

• Anonym (Fundersam)

Vi har inte soc eftersom vi tjänar flör bra så att säga, men jag hade ingen aning att ens partner är inräknad med sina skulder.

Lana899 skrev 2014-05-01 21:12:28 följande:
    Du ska ringa till CSN och prata med dem,du kommer då få hemskickad en blankett som du ska fylla i ändrad inkomst. Skriv på ett papper och förklara situationen,skicka med eventuellt bevis på ändrade inkomster m.m Har man tex socialbidrag i 3 månader framåt minst,så ska man slippa att betala helt. Givetvis ändras inkomsten så får man börja betala igen

• Långbenopluto
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-05-01 21:22:09 följande:
    Vi har inte soc eftersom vi tjänar flör bra så att säga, men jag hade ingen aning att ens partner är inräknad med sina skulder.

Nej, han är inte inräknad i dina skulder, men han är inräknad att täcka andra utgifter så du kan betala dina skulder. Inget märkligt alls.
  • Anonym (Fundersam)

Ja men då är han ju mer eller mindre inräknad ju, även om han inte måste betala mina skulder så MÅSTE han betala andra utgifter så att JAG kan betal mina skulder ju. Funderade på att säga att jag har noll inkomst dvs inte ens vårdbidrag och på så sätt kanske skjuta upp lite med betalningarna och hoppas hitta et jobb under sommaren men nu när min sambo räknas in tydligen så går ju inte det heller. Kan ju inte säga att jag bor ensam om dom ska kolla upp det också.

Korpen skrev 2014-05-01 21:24:06 följande:
    Nej, han är inte inräknad i dina skulder, men han är inräknad att täcka andra utgifter så du kan betala dina skulder. Inget märkligt alls.

• tundra

Nej. Ärlighet är nog den bästa metoden.
    Sätt dig ned med din sambo och diskutera hur ni kan lösa det så att båda är nöjda.
    Är det verkligen ett jätteproblem?

• Örontrumpet
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-05-01 21:28:27 följande:
    Ja men då är han ju mer eller mindre inräknad ju, även om han inte måste betala mina skulder så MÅSTE han betala andra utgifter så att JAG kan betal mina skulder ju. Funderade på att säga att jag har noll inkomst dvs inte ens vårdbidrag och på så sätt kanske skjuta upp lite med betalningarna och hoppas hitta et jobb under sommaren men nu när min sambo räknas in tydligen så går ju inte det heller. Kan ju inte säga att jag bor ensam om dom ska kolla upp det också.
    Men det är inte bara ekonomiska fördelar med att vara sambo!
    Man kan liksom inte vara sambo när det passar en ekonomiskt och singel när det passar bäst.

Jag lovar att de kollar upp dig om inte nu så efteråt, så ljuger du nu kan du istället få en fet räkning med kronkalle som följd.
  • Lana899

Bara ring CSN  så hjälper dem dig!  Du får fylla i en blankett.
    Tror inte att din sambo har något med din inkomst att göra,låter konstigt.

• Anonym (Fundersam)

Jo detbär det jag är rädd för och vågar nog inte ljuga om det. Känns bara surt att behöva betala 4820 kr varje månad fram till dec när jag bara har 6400 i inkomst.

Örontrumpet skrev 2014-05-01 21:40:58 följande:
    Men det är inte bara ekonomiska fördelar med att vara sambo! Man kan liksom inte vara sambo när det passar en ekonomiskt och singel när det passar bäst. Jag lovar att de kollar upp dig om inte nu så efteråt, så ljuger du nu kan du istället få en fet räkning med kronkalle som följd.

Svar på tråden Csn skuld och arbetslös. Hjälp snälla.