• sarahmh

"Budget" bröllop?

Hej! Jag och min sambo vill så gärna gifta oss. Vi har varit tillsammans länge, och känner att vi vill ge det "ultimata" löftet till varandra. Problemet är bara att vi inte har den bästa ekonomin i världen, om vi säger så.
    Därför söker jag tips och råd på hur vi kan göra för att få det hela billigare, men ändå få våran fina dag som vi drömmer om.
    Finns det någon annan därute som haft ett fint bröllop, men som inte kostade skjortan? Hur gjorde ni med mat, kläder, lokal osv?
    Är tacksam för råd!!
    Tack på förhand.

• Svar på tråden "Budget" bröllop?
  • Alltide

Spännande tråd. 60.000 är väl kanske lite över ett sk "budgetbröllop" kanske, men där ligger vi också ungefär. Berätta gärna vad ni fick för pengarna, hur många gäster och vad ni gjorde själva :)

• Stello

Tror inte vi la mer än kanske 10.000kr. Klänning köpte jag begagnad, ring hade jag tur att ärva. Istället för presenter så fick gästerna betala kuvertavgift för maten och vi hade bara närmaste släkten som gäster. Hade en vän som fotade istället för att anlita en riktig fotograf. Gifte oss jättevackert i en gammal kyrkruin på Gotland (där vi bor). Det som kostade var väl i princip min mans kläder, dekoration, hyra av lokal och så lyxade jag till det och betalade för smink och hår.

• Teresia0407

Hyr kläder, hyr en lokal via hembygdsförening eller dylikt, köp silver ringar, köp kallskuret använd som buffé, inga servitörer utan folk tar själva, be en vän baka tårtan. Bjud de närmaste.

• Lena

Det är mycket lättare att ge tips om man vet vad för budget ni har.

Generellt satsa mest på att få de ringar ni vill ha för de hänger med länge. Satsa även på en bra fotograf för det har du kvar.

• sarahmh

Om jag säger så här då, jag är timvikarie och jobbar lite då och då. Min sambo är för närvarande arbetslös. Men vi har bra möjligheter för tex mottagningen, min svärmor och svägerska kan göra maten osv.

• QueenObscene

Tänk först igenom om det verkligen är detta ni vill - alltså ha ett enkelt litet bröllop med liten budget, eller om ni faktiskt VILL ha ett stort bröllop med lite mer "lyx", det är trots allt förhoppningsvis bara en gång i livet man gifter sig och det ska vara minnesvärt och personligt! Är det något annat ni vill, vänta istället!

För att hålla mig till ämnet så gick vårt bröllop (förra sommaren) på ca 20.000, och det är ändå budget enligt många. Den största utgiften var maten, för ingen ville fixa det och vi själva hade inte heller lust eftersom det skulle medföra en helvetes massa jobb och någon som skulle behöva fixa med att ställa fram etc på festen.
    Vi var 60 personer, hyrde en billig lokal av en bekant och körde catering på maten. Dryck beställde vi från Tyskland, gick på ca 5000:- med frakt (vin, öl, cider) och tårtorna från Ica Maxi med lite extra snygg dekor.

Ring köpte jag på nätet, en enkel enstensring i silver och vitguldsplätering som kostade under 500:- med gravyr. Ny gravyr i makens ring ca 300:-
    Sen köpte jag en klänning på rea som var jättefin och enkel, maken köpte en vit linneskjorta på H&M och hade svarta jeans, vi gifte oss i rådhuset (gratis) och plockade blommor till dekor och bukett själva.

Min bästa kompis var toastmadame och hennes present till oss var 3 ungdomar som var personal under festen - plockade disk och ställde fram vin etc. Det var det bästa av allt, att slippa göra allt själva med serveringen! Ni kanske känner några jobbsugna ungdomar som kan få ett par hundra var för några timmars jobb?

Kommer säkert på mer, fråga gärna.

• MadHatter

Det beror ju väldigt mycket på hurdan dag ni drömmer om. Själva vigseln är ju gratis, men vad vill ni förutom det - vad skulle förgylla dagen för er?

Vill ni ha fest? Vill ni ha bara era närmaste där eller är det fint för er att bara vara ni två?

Jag tolkar det som du skrivit att ni vill ha en fest?

Jag personligen skulle satsa på att ha en kul fest - att ha bra underhållning framför tjusig klänning, fin mat, tjusig dukning mm . Egentligen är det väl i den ändan ni bör börja - fundera över vad en "fin dag" innebär för er och göra en prioriteringsordning.

Men lite budgettips:

Klänning: finns ju mycket vita klänningar i vanliga affärer nu inför studenten

Mat: soppa med bröd och röror och tårtbuffe. Billigt och lätt att förbereda - en buffé av olika tårtor ger också en "lyxigare" känsla, och man kan göra enkla men goda tårtor utan en massa dyrt pynt.

Underhållning: önska er det i present av gästerna och var tydlig med att det inte behöver vara så märkvärdigt så att alla törs - nån kanske är bra på att sjunga, nån annan kan samordna frågesport, en tredje är med i en dansgrupp osv. Kan ge en skön stämning också att alla är engagerade i festen.

Lokal: beror ju på vad sommfinns där ni bor, bygdegård, gemenskaphetslokal i bostadsområdet osv

Ring: det finns ju i alla prisklasser, så det beror ju på vad man vill ha.

Blommor och dukning: gift er på sommaren så kan ni plocka både brudbukett och bordsdekorationer helt gratis. Dekorationerna kan ju vara gratis även andra årstider - man kan göra mycket fint av det som finns i naturen.

Porslin: hyr ni bygdegård kanske det ingår. Billigast är ju att låna i hop av släkten om det inte finns i lokalen. Gå på loppis annars man kan hitta mycket fint och billigt där - så får man köra på en lite bohemisk stil på dukningen. Man kan köpa billigt tyg och sy egna tygservetter osv för att knyta ihop stilen.

• GretaJohanna
    sarahmh skrev 2014-05-02 10:41:01 följande:
    Om jag säger så här då, jag är timvikarie och jobbar lite då och då. Min sambo är för närvarande arbetslös. Men vi har bra möjligheter för tex mottagningen, min svärmor och svägerska kan göra maten osv.
    Välkommen in på www.brollopstorget.se och prata :) Där finns det många som fått väldigt fina bröllop för en liten summa (inga 60 000kr) och har massor av tips och idéer!
Svar på tråden "Budget" bröllop?