Tänk först igenom om det verkligen är detta ni vill - alltså ha ett enkelt litet bröllop med liten budget, eller om ni faktiskt VILL ha ett stort bröllop med lite mer "lyx", det är trots allt förhoppningsvis bara en gång i livet man gifter sig och det ska vara minnesvärt och personligt! Är det något annat ni vill, vänta istället!
För att hålla mig till ämnet så gick vårt bröllop (förra sommaren) på ca 20.000, och det är ändå budget enligt många. Den största utgiften var maten, för ingen ville fixa det och vi själva hade inte heller lust eftersom det skulle medföra en helvetes massa jobb och någon som skulle behöva fixa med att ställa fram etc på festen.
Vi var 60 personer, hyrde en billig lokal av en bekant och körde catering på maten. Dryck beställde vi från Tyskland, gick på ca 5000:- med frakt (vin, öl, cider) och tårtorna från Ica Maxi med lite extra snygg dekor.
Ring köpte jag på nätet, en enkel enstensring i silver och vitguldsplätering som kostade under 500:- med gravyr. Ny gravyr i makens ring ca 300:-
Sen köpte jag en klänning på rea som var jättefin och enkel, maken köpte en vit linneskjorta på H&M och hade svarta jeans, vi gifte oss i rådhuset (gratis) och plockade blommor till dekor och bukett själva.
Min bästa kompis var toastmadame och hennes present till oss var 3 ungdomar som var personal under festen - plockade disk och ställde fram vin etc. Det var det bästa av allt, att slippa göra allt själva med serveringen! Ni kanske känner några jobbsugna ungdomar som kan få ett par hundra var för några timmars jobb?
Kommer säkert på mer, fråga gärna.