• sarahmh

"Budget" bröllop?

Hej! Jag och min sambo vill så gärna gifta oss. Vi har varit tillsammans länge, och känner att vi vill ge det "ultimata" löftet till varandra. Problemet är bara att vi inte har den bästa ekonomin i världen, om vi säger så.
    Därför söker jag tips och råd på hur vi kan göra för att få det hela billigare, men ändå få våran fina dag som vi drömmer om.
    Finns det någon annan därute som haft ett fint bröllop, men som inte kostade skjortan? Hur gjorde ni med mat, kläder, lokal osv?
    Är tacksam för råd!!
    Tack på förhand.

• Svar på tråden "Budget" bröllop?
  • Afla

Vad menas med budgetbröllop? Hur mycket pengar får det gå på?

Vårt gick på:

Lokal (bygdegård inkl porslin, glas, bord etc): 1500

Mat: buffé fr catering: ca 8000 (70 pers)

Tårta: 2000

Dryck: kommer inte ihåg

Personal: 1500 (2 kompisar till min syster, ingen bordsservering)

Musik: gåva, min mans bröder och kompisar spelar i band

Klänning och skor: 5000

Hår och smink: 2300

Mannens kläder: ca 1500 (hyrde, kommer inte ihåg exakt summa)

Ring: 5000

Fotograf: ca 5000

Blommor: 2000

Plus lite annat, som kläder till barnen, material till inbjudningskort/vigselprogram etc.

Vårt gick nog på 35-40000kr, och då var mkt billigt (om man jämför med andra bröllop). Vi hade buffé där man fick ta sig mat själva. Min klänning var begagnad, han hyrde sina kläder. Vi var i en enkel bygdegård mm

Hur hade ni tänkt er?

• Vitamin

Mitt dröm är att välkomna alla våra vänner och släkt på en sommarpicknick med egen matsäck i en fin skogsbacke med härliga ekar som finns i närheten där vi bor. Där skulle jag pynta med hängande ljuslyktor i träden och fladdrande tyll. En av våra vänner är trubadur, han skulle ombes att spela och sjunga. Alla skulle umgås och ha trevligt, grilla korvar och äta pastasallad eller vad man nu har med sig. Och sen rätt som det är kommer en ytterligare person till kalaset. Det är vigselförrättaren och så blir det vigsel, vacker musik av trubaduren, skål i champagne, och bröllopstårta... Festen fortsätter sedan hela natten lång...

Ett överraskningsbröllop, som är nästan gratis.
    Dekorationerna kan man göra själv för nästan inga pengar.
    Trubaduren kanske vill ha några hundra.
    Inköp av billiga champagneglas, om man inte kan låna ihop.
    Dyr god champagne ska vi ha.
    Tårtorna kostar en del. Helst vill man ju dessutom ha dem utkörda, precis när det är dags.
    Vanliga, lite finare kläder och skor, som man kan använda igen.
    Och en riktigt maffig ring, men den har man ju kvar sen...

Mitt drömbröllop kostar nästan ingenting!
    Det enda som är besvärligt är att man är beroende av vädret.
    Men det kan man ju ändå inte påverka hur mycket pengar man än är villig att betala.
    Några partytält skulle kanske kunna lånas ihop, men vet inte om det funkar med dem i skogsbacken...

Jag har en alternativ plan, som skulle kunna funka på liknande sätt, att samla släkt och vänner för en trevlig dag på Skansen med medhavd matsäck. (vi bor inte jättelångt ifrån Stockholm) Den andra lördagen i juni har de "drop-in-bröllop" varje år. Skulle också kunna bli jättemysigt. Och sen kan man åka på en kryssning till t ex Helsingfors eller Tallin efteråt.

Men det kanske bara är jag som inte vill ha lång vit klänning och sittande middag, en massa stress och förberedelser och hög kostnader...
    Tungan ute

• gbgumman

Vårt bröllop kostade ringarna (Som var rätt dyra) och min klänning för 1000kr. Vi bjöd de närmsta dvs 7 st. Till stadshuset Tre kronor. Efter hade vi tänkt bjuda på skumpa och snittar hemma men våra föräldrar vill bjuda på fin restaurang och det fick de så klart . Sen hade mamma en flarra Madame pommery. Som vi skåla i.

• Multignutten
    Multignutten skrev 2014-05-02 07:27:44 följande:
    Vårt bröllop gick på ca 6 000 kr inkl en hotellnatt med frukost.
    Kan tillägga att jag var arbetslös och hade ingen toppeninkomst, min man hade ingen topplön men vi såg till att sprida ut kostnaderna under ca 6 månader innan bröllopet och det fungerade bra.

För dessa 6 ooo kr fick vi:
    Min ring
    Min man lät gör om sin förlovningsring
    En hotellnatt
    Vi bjöd våra vänner på bröllopslunch
    Min brudbukett och en knapphålsblomma till maken
    Kläder och skor
  • honeybaby

Gör upp en budget (tex bröllopstorget) och se vad saker och ting kostar. Sedan å kan ni ju börja ta bort vad som inte är viktigt för Er och vad ni faktiskt är villiga att betala för varje post. Är ju svårt att veta vad andra vill ha.
    Men börja med en budget och kolla på de stora utgifterna som lokal, mat, kläder, ringar mm och se vad som finns och vad som kan fås billigare.

• Nyfikna72

Det som betyder nåt är väl ändå att ni gifter er? Resten är ju bara ytan på det hela som inte betyder ett skit. Ett bröllop för 500 kr är minst lika mycket värt som ett för 100000kr.....

• vsmamma

Vi la väl 60000 på vårt bröllop och det var ett fint bröllop med fri bar och 3 rätters middag. 
    samma bröllop kunde kostat oss tredubbelt om vi tex valt dyrare kläder,blommor, dyr transport till kyrkan, jättedyr fotograf och specielt om vi haft middag på restaurang och inte tagit lokal med catering.
    Vi hade allt man har på ett finare bröllop fast för mycket mindre pengar. Det handlar om planering och prioritering.

,
  • Carnitas

Allt handlar ju om vad man anser inte kunna vara utan.
    Man kan komma ner till 150:- per person och då ha riktigt bra mat(innebär att man gör den själv).
    Plus ring och kläder.

• MissEofc

Vårar gick på ca 10 000. Dyrast var maten som gick på 4000 för 50 pers.
    Min klänning hittade jag på en jättebillig sida från USA, gick på 1300. Ring 200, vi ska köpa dyrare när vi har bättre ekonomi :)

• sarahmh

Jag skulle nog gärna vilja hålla det lite enklare och intimt. Kanske rådhuset, med lite simplare klädsel, sedan en fest hemma med släkten? Det kan väl inte bli så dyrt!

• honeybaby

Det blir ju dyrt som du vill att det ska bli! Leta efter billigare saker. Använd sådant som ni har, din blivande man har kanske redan en kostym? Låna dukar, porslin mm. När det gäller själva festen så är det ju maten och antal gäster som styr kostnaden. Men tex Ica Maxi brukar ju ha plankor eller så billigt, men bra, sen så måste man ju inte bjuda på alkohol, särskilt inte om festen är på eftermiddagen. 

• aynaT
    sarahmh skrev 2014-05-05 23:38:08 följande:
    Jag skulle nog gärna vilja hålla det lite enklare och intimt. Kanske rådhuset, med lite simplare klädsel, sedan en fest hemma med släkten? Det kan väl inte bli så dyrt!
    Så var mitt bröllop. Vigsel på kommunhuset, sen grillfest med familj och vänner. Tror att hela bröllopet gick på ca 10 000 kr. Min klänning från Nelly, min man köpte bara en ny skjorta. Gjorde tårtorna själv och buffémat som tillagades av svärmor & svärfar. Vi bjöd på alkohol som vi köpte från Tyskland. Ca 45 gäster. Blir ju såklart billigare om man inte bjuder så många gäster som vi gjorde.
Svar på tråden "Budget" bröllop?