Mitt dröm är att välkomna alla våra vänner och släkt på en sommarpicknick med egen matsäck i en fin skogsbacke med härliga ekar som finns i närheten där vi bor. Där skulle jag pynta med hängande ljuslyktor i träden och fladdrande tyll. En av våra vänner är trubadur, han skulle ombes att spela och sjunga. Alla skulle umgås och ha trevligt, grilla korvar och äta pastasallad eller vad man nu har med sig. Och sen rätt som det är kommer en ytterligare person till kalaset. Det är vigselförrättaren och så blir det vigsel, vacker musik av trubaduren, skål i champagne, och bröllopstårta... Festen fortsätter sedan hela natten lång...
Ett överraskningsbröllop, som är nästan gratis.
Dekorationerna kan man göra själv för nästan inga pengar.
Trubaduren kanske vill ha några hundra.
Inköp av billiga champagneglas, om man inte kan låna ihop.
Dyr god champagne ska vi ha.
Tårtorna kostar en del. Helst vill man ju dessutom ha dem utkörda, precis när det är dags.
Vanliga, lite finare kläder och skor, som man kan använda igen.
Och en riktigt maffig ring, men den har man ju kvar sen...
Mitt drömbröllop kostar nästan ingenting!
Det enda som är besvärligt är att man är beroende av vädret.
Men det kan man ju ändå inte påverka hur mycket pengar man än är villig att betala.
Några partytält skulle kanske kunna lånas ihop, men vet inte om det funkar med dem i skogsbacken...
Jag har en alternativ plan, som skulle kunna funka på liknande sätt, att samla släkt och vänner för en trevlig dag på Skansen med medhavd matsäck. (vi bor inte jättelångt ifrån Stockholm) Den andra lördagen i juni har de "drop-in-bröllop" varje år. Skulle också kunna bli jättemysigt. Och sen kan man åka på en kryssning till t ex Helsingfors eller Tallin efteråt.
Men det kanske bara är jag som inte vill ha lång vit klänning och sittande middag, en massa stress och förberedelser och hög kostnader...