Inlägg från: CitronGul |Visa alla inlägg
  • CitronGul

Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?

Stackars hans anställda.   Förvånad

• CitronGul
    Pajama skrev 2014-05-06 19:56:29 följande:
    Han är enligt lag skyldig att ha sina anställda försäkrade
    Det stämmer tyvärr inte.   Rynkar på näsan

"Finns det inget kollektivavtal har man ingen skyldighet att teckna försäkringar för de anställda."
    www.finfa.se/Fragor--Svar/Nar-maste-man-teckna-forsakringar/

"En olycka kommer sällan ensam. När fönsterputsare xx xx skadade ryggen i en arbetsolycka framkom att han var dåligt försäkrad. Eftersom hans arbetsgivare inte hade tecknat kollektivavtal går han miste om försäkringsskyddet i avtalsförsäkringarna. "
    www.fastighets.se/home/fast2/tidn/home.nsf/unid/3C70827BB9875173C125746B003DEC0F
  • CitronGul
    Pajama skrev 2014-05-06 20:57:35 följande:
    Förlåt att jag sa fel så tvärsäkert.
    Absolut ingen fara.....

Tyvärr tror många så, och får ut 0 kr när olyckan är framme.
  • CitronGul
    Gladskit skrev 2014-05-08 09:20:10 följande:

Jag tror också att det kan finnas många som inte har råd.
    Fast då är det väl en affärsidé som inte håller?

Förstår inte hur arbetsgivare utan kollektivavtal kan se de anställda i ögonen och veta att de kommer få en usel pension, något de anställda själva ofta inser först när de går i pension.  Obestämd
  • CitronGul
    athanatos skrev 2014-05-07 19:53:24 följande:
    Många småföretagare har enkelt inte råd med tjänstepension, har läst undersökningar om detta och det var inte många som betalade in.
    Forskare förutspår att småföretagare antagligen blir väldigt fattiga som pensionärer.
    Aha, det förklarar varför många av dem verkar jobba till de är minst 70-75 år, om än i mindre omfattning än innan.
Svar på tråden Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?