Inlägg från: athanatos |Visa alla inlägg
  • athanatos

Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?

Många småföretagare har enkelt inte råd med tjänstepension, har läst undersökningar om detta och det var inte många som betalade in.
    Forskare förutspår att småföretagare antagligen blir väldigt fattiga som pensionärer.

• athanatos
    Gladskit skrev 2014-05-08 09:20:10 följande:

Jag tror också att det kan finnas många som inte har råd. Men det viktigaste om man är egenföretagare, oavsett man är anställd eller ej, är att inte själv leva på avkastning från firman, utan att ta ut lön. För kapitalinkomster är inte pensionsgrundande. Har du mycket kapital i ditt företag spelar det kanske mindre roll för då har du ju möjlighet att placera pengarna för framtiden. Men jag tror att många egenföretagare missar detta helt.
    Men har de inte råd att betala så har de inte, inte många småföretagare som plockar ut stora kapitalinkomster direkt.
Svar på tråden Min kille har eget företag och spar ingen pension varken till sig själv eller sina anställda, olagligt?