Inlägg från: Modernmom |Visa alla inlägg
  • Modernmom

hur ofta badar era barn?

En gång i veckan. Jag är en av de dära....

Mina fyra ungar är inte särskilt smutsiga av sig och vi är noga med handhygienen. Man behöver definitivt inte duscha varje eller varannan dag. Själv duschar jag var 4:e dag ungefär. Ingen i familjen varken luktar illa eller ser smutsiga ut, så det funkar fint. Att hålla på att duscha fuckar up kroppens eget sätt att hålla rent på, samt torkar ut huden. För att inte tala om hur håret mår av det där...

• Modernmom
    F1990 skrev 2014-05-02 20:40:00 följande:

Hon blir torr! Men smörjer med miniderm. blev helt chockad när jag hörde en mamma som sa att hon badade barnet en gång i veckan. Men har fattat att dom flesta badar inte varje dag. Tror inte dom torkar henne när hon kissat heller hon luktar INTE gott

Men ett barn som duschar varje dag och missar torkning efter toabesök luktar ju inte blommor, precis. Mina barn luktar verkligen inte äckligt, trots dusch en gång i veckan. De sköter toabesök jättebra också.
  • Modernmom
    Gredelina skrev 2014-05-02 21:10:37 följande:

Förlåt, men tycker verkligen vissa är riktigt grisiga. Smuts ska väl för fan inte behöva synas över allt för att det ska vara dags att tvätta?? Inte konstigt att vissa har ungar som är sjuka i förkylningar var och varannan vecka. Ungar snorar, leker med leksaker på dagis som alla hållt på med, vissa gräver sig i rumpan och får in bakterier under naglarna, osv osv, ja, förlåt, men jag tycker faktiskt det är riktigt äckligt.

Åh, vännen! Du har missuppfattat! Det är verkligen tvärtom! Grannarnas sex barn badas och rengörs varje dag, spritas hysteriskt och byter kläder inför lek osv. Våra barn duschar en gång i veckan, byter kläder när de är smutsiga, vilket i och för sig är varje dag, tvättar händerna med tvål och vatten när de ska.

Gissa vilken familj som ligger i magsjuka, förkylningar och annat oftast? Grannfamiljen.

Gissa vilken familj som stoppar magsjuka vid en person, trots att vi är sex personer på en toalett? Vi.

Gissa vilken familj som knappt har några vab-dagar? Vi.

Att vara för hysterisk med tvätt, dusch och sprit slår fullkomligt ut kroppens egna möjlighet att hålla sig frisk.
  • Modernmom
    F1990 skrev 2014-05-02 21:12:20 följande:

Ni som badar era barn en gång i veckan blir inte håret smutsigt?

Nepp. Håret behöver inte duschas ofta för att bli rent.
  • Modernmom
    F1990 skrev 2014-05-02 21:41:00 följande:

Vadå inte tvål i snippan? Inte ens parfymfri?

Verkligen inte!
  • Modernmom
    F1990 skrev 2014-05-02 21:39:03 följande:

Ni som badar barnen en gång i veckan hur ofta byter ni lakan då?

Varannan vecka ungefär.
  • Modernmom
    F1990 skrev 2014-05-02 21:53:23 följande:

I min värld är det väldigt sällan.
    I min värld är det alldeles lagom! Behöver inte tvätta i onödan. De sover i dem och blir de smutsiga byter man, oftast varannan vecka.
  • Modernmom
    Natulcien skrev 2014-05-03 09:26:49 följande:

Jag skulle aldrig komma på idén att bada/duscha ett litet barn varje dag, och in synnerhet inte att utsätta dem för en massa schampoo, tvål och andra kemikalier dagligen! Stackars hud och hår!

Vår 3,5-åring badar ca var tredje dag, ibland var fjärde.
    Det vi gör dagligen är att borsta tänder morgon och kväll, tvätta händer efter utelek och förskola, tvätta ansikte och snopp/rumpa innan läggdags. Det är den dagliga hygienen. Och den är fullt tillräcklig.

Sen badar/duschar han, som sagt, var tredje dag och då helt utan tvål/schampoo.

Och vår lilleman luktar gott och hans hår är mjukt och luktar jättegott.

Om ens barn luktar illa efter en dag på förskolan så kan man ju anta att den förskolan har bristande rutiner i städningen och kanske mögelproblem. Kolla upp det!

Jag vill inte att min son ska växa upp till en hygienfascist som tror att man måste duscha och parfymera sig flera gånger om dagen för att accepteras i samhället.

Applåderar!
Svar på tråden hur ofta badar era barn?