Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

hur ofta badar era barn?

Tja... Jag är en av "de där" som badar mina barn sällan. Varannan vecka kanske. Torkar och tvättar med tvättlapp och tvättkräm när det behövs, och självklart vid blöjbyte. Har de badat i lera krävs naturligtvis en dusch för att få bort allt, men vid normal nedsmutsning (yoghurtkladd och ketchup typ) räcker det med tvättlapp.

Badas och duschas de oftare blir de torra direkt och får eksem. Lätt val att göra då.

• Aileen Allannah
    Gredelina skrev 2014-05-02 21:10:37 följande:
    Förlåt, men tycker verkligen vissa är riktigt grisiga. Smuts ska väl för fan inte behöva synas över allt för att det ska vara dags att tvätta?? Inte konstigt att vissa har ungar som är sjuka i förkylningar var och varannan vecka. Ungar snorar, leker med leksaker på dagis som alla hållt på med, vissa gräver sig i rumpan och får in bakterier under naglarna, osv osv, ja, förlåt, men jag tycker faktiskt det är riktigt äckligt.
    Tja... Med tre barn på förskolan har vi haft två vab-dagar den här terminen. Kanske tio sammanlagt förra. Man kan sköta barnens hygien utan att bada eller duscha dem. Vi tvättar händerna på barnen direkt när vi kommer in, byter förstås kläderna när de är smutsiga och de är inte smutsiga på kvällen när de går och lägger sig.
  • Aileen Allannah
    F1990 skrev 2014-05-02 21:12:20 följande:
    Ni som badar era barn en gång i veckan blir inte håret smutsigt?
    Nä?
  • Aileen Allannah
    F1990 skrev 2014-05-02 21:28:58 följande:

Konstigt...
    Konstigt på vilket sätt? De kladdar inte med mat och annat i håret, skulle det hända så tvättas håret oftast med en tvättlapp. De har inte så mycket hår, och det är tunt. 
    F1990 skrev 2014-05-02 21:25:01 följande:
    Lite nyfiken på hur ofta ni själva duschar,,,,,
    Varje till varannan dag.
    F1990 skrev 2014-05-02 21:39:03 följande:
    Ni som badar barnen en gång i veckan hur ofta byter ni lakan då?

En gång i veckan ungefär, oftare om det behövs. De minsta dregglar i sömnen och då byter jag alla på en gång.
  • Aileen Allannah
    F1990 skrev 2014-05-02 21:41:00 följande:
    Vadå inte tvål i snippan? Inte ens parfymfri?
    Nej nej nej. Utanpå, och i ljumskarna går det bra, men att ha tvål i snippan rubbar ph-balansen och det kan ge problem.
  • Aileen Allannah
    F1990 skrev 2014-05-02 21:52:40 följande:

trodde fatiskt de va ok med parfymfri,, kan man tvätta med oljaa då istället kanske? De borde väl va ok
    Ja, olja går bra, men så mycket utanpå som möjligt, och så lite inuti. Tvättkräm går också bra att använda, den behöver man inte ens skölja bort.
  • Aileen Allannah
    LinneaJosie skrev 2014-05-02 22:04:29 följande:

Autofuckup smile5.gif
    Men rolig sådan! Min kondis vill inte alls vara med när jag är ute och springer, men duscha måste den ändå.
  • Aileen Allannah

Jag har att välja på att antingen duscha mina barn oftare eller få smörja med både kortisonkrämer och mjukgörande flera gånger om dagen. Vilket tror ni är bäst för huden?

Barnens läkare har också uttryckligen sagt ifrån att bada dem oftare än högst en gång i veckan. I övrigt kan man sköta hygienen på annat sätt. Men det kanske inte alla vet om, och blötlägger hela ungen i stället.

Ett barn som är livrädd för duschen eller badkaret tvingar jag inte heller, om det inte är absolut nödvändigt vid till exempel magsjuka. De kommer lära sig att det inte är farligt, och jag utsätter inte mina ungar för mer jobbiga saker än nödvändigt.

• Aileen Allannah

Jag fattar inte vad ni har för bild av rent? Ska ungen lukta tvål och schampo för att vara tillräckligt rena? Och kläderna sköljmedel? Ingen skulle gissa att mina barn duschar eller badar så sällan som de gör, de är alltid rena och luktar barn. Förutom direkt efter middagen, då de är rätt kladdiga i ansiktet, vilket tvättas bort med tvättlapp.

Behöver man smörja in huden efter bad så badar man för ofta.

• Aileen Allannah

EvelinasSyster - du har fel. Ditt barn luktar illa och är snuskigt. Och du som förälder är ännu värre, stackars barn! Hellre ett barn med hud som sandpapper än ett barn som luktar ILLA!

Eller hur var det nu..?

Svar på tråden hur ofta badar era barn?