• Kokoala

hur ofta badar era barn?

Ni som svarar att "mina barn gillar inte att bada så då gör vi det väldigt sällan", låter ni era barn bestämma tandborstning och sånt också?

Jag håller med dig TS, här badas det varje/varannan dag för DET BEHÖVS! Smuts behöver inte nödvändigtvis synas för att finna där. Gör det till en rutin att sköta sin hygien :) 

• Kokoala
    LitenLarv skrev 2014-05-03 11:25:29 följande:
    Skillnaden är att man faktiskt kan tvätta sig och hålla sig ren på andra sätt än genom bad och dusch till skillnad mot tänderna som faktiskt måste borstas för att bli rena. Där finns liksom inga andra alternativ.
    Absolut men sånt ser ju inte barn. Jag vill inte-mentaliteten = curling = kommer gå åt helvete.
  • Kokoala
    LitenLarv skrev 2014-05-03 11:39:45 följande:
    Du har rätt i att barn inte ser sånt men man kan faktiskt förklara för dem. Jag tycker att det känns fel att tvinga ett barn till något det finner obehagligt eller bara inte vill när det finns alternativ, bara för att man på något sätt ska visa sin makt.
    Då ser vi det lite olika. Duscha/bada är ett nödvändigt ont även för oss vuxna och man behöver absolut inte få vatten/tvål/schampo i ansiktet eller ha mycket vatten. Barnet kan få välja hur mycket/lite vatten, dusch/bad (finns badbalja att köpa om man inte har eget badkar) och om hen vill ha bubblor eller ej. Men bada/duscha ska man.
  • Kokoala
    Natulcien skrev 2014-05-03 14:57:57 följande:
    Fast nu tror jag att jag du har fått begreppet curling om bakfoten. Att lyssna på, och tillmötesgå, ett barn som får panik av att bada och låta barnet slippa. Det är inte curling. Det är att respektera barnet. Man kan faktiskt rengöra genom att duscha eller tvätta med tvättlpappar instället. Att ständigt köra över sitt barn skapar bara dålig självkänsla hos barnet.
    Då tycker vi olika. Alla vardagliga saker, så som tandborstning, hygien, äta bra och vara artig ska falla sig naturligt hela livet och då är det viktigt att lösa det från start. Tvättlappar och sånt kan jag förstå till ett spädbarn men inte till ett större barn. Då kompromissar jag hellre. Typ duscha eller bada? Bubblor eller inte bubblor? Mycket vatten eller liten vatten? Men duscha ska dem.
  • Kokoala
    sextiotalist skrev 2014-05-04 12:09:58 följande:
    Du låter som en från en tidigare generation än vad jag tillhör Skulle du tvinga dina barn och duscha även om de hade fått problemhud pga för mycket duschande (väldigt vanligt idag)
    Att äta bra känns om det skulle vara min mormor som sagt det. För mig har det viktigaste varit att mitt barn ätit (var svår med mat som liten) och att inte överäta (man ska lära sig att lyssna på sin kropp)
    Artighet hänger ihop med att respektera andra och läsa av sociala koder och ibland måste man hjälpa barnet med det
    Tack vilken komplimang :) Är född på 90-talet och har jobbat med barn flera år. Har ju gått åt helvete för föräldrar födda på främst 80-talet men också slutet av 70-talet så numera är ju ungarna totalt söndercurlade och största "intresset" är att leka med sin ipad och säga åt föräldrarna vad hen vill ha för mat.
  • Kokoala
    sextiotalist skrev 2014-05-04 12:09:58 följande:
    Du låter som en från en tidigare generation än vad jag tillhör Skulle du tvinga dina barn och duscha även om de hade fått problemhud pga för mycket duschande (väldigt vanligt idag)
    Att äta bra känns om det skulle vara min mormor som sagt det. För mig har det viktigaste varit att mitt barn ätit (var svår med mat som liten) och att inte överäta (man ska lära sig att lyssna på sin kropp)
    Artighet hänger ihop med att respektera andra och läsa av sociala koder och ibland måste man hjälpa barnet med det
    Problemhud har jag aldrig varit med om då man har babyolja i badet och smörjer in efteråt med exempelvis miniderm och en droppe babyolja. Rena och mjuka barn :) Och det är ju väldigt tragiskt att "äta bra" är något du kopplar med din mormor. Behöver jag förklara varför? Förmodligen. För att det ÄR viktigt att barn får i sig bra mat (mycket viktigare än för en vuxen) samt att det underlättar för dem i framtiden om de får smaka på allt redan från början. Tvinga gör jag inte men smaka är viktigt. Hur ska de annars kunna säga om de gillar det eller ej?
  • Kokoala
    Batmamba skrev 2014-05-04 12:20:19 följande:
    Varför inte till större barn? Jag kan rapportera att även vuxna klarar sig bra på att tvätta sig med tvättlappar (blöt frotté alltså).
    För att större barn och vuxna behöver duscha/bada regelbundet och det är lika bra att få in rutinen tidigt. Duscha på skolgympan, delta i simhallen, få in som hygienrutin och lära sig att vatten inte är farligt.
  • Kokoala
    Natulcien skrev 2014-05-04 12:49:25 följande:
    Ja, vi tycker väldigt olika. Att tvinga barn som panikskriker ner i ett bad och att tvinga i dem mat, det anser jag är extremt respektlöst mot barnet och lär skada dess självkänsla på djupet.

Men visst...bara barnet äter bra och bockar och niger så kanske självkänslan inte är så viktig..? Alla har vi olika prioriteringar.

Haha gulle. Skulle aldrig tvinga ett hysteriskt barn till något överhuvudtaget. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är jag helt för kompromissa men det är oerhört viktigt att lära att mat är gott och viktigt och vatten inte är ett dugg farligt.
Svar på tråden hur ofta badar era barn?