Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

hur ofta badar era barn?

När mitt barn var i den åldern, en gång i veckan, håret likaså. Under sommaren gick det att duscha oftare, men vintertid så var det en gång  i veckan. Som tonåring så duschar han varannan dag, precis som sina föräldrar, vi har alla torr hud Väldigt bra liknelse med det är med att jämföra underlivets slemhinnor med ögats Jag har inte använt tvål i mitt underliv på över 15 år (och därefter inte haft en enda svampinfektion och enligt min dåvarande gynekolog så blev mitt underliv friskare när jag slutade med tvål)

• sextiotalist

När jag tänker efter, så luktade mitt ex inte gott, det vare en konstig doft som endast kunde döljas av rakvatten. Han duschade varje dag, helst ett par gånger per dag, men luktade aldrig fräscht Min sambo duschar som oss, ett par ggr i veckan och använder inget rakvatten, ingen parfym och jag tror aldrig jag känt att han luktar illa.

• sextiotalist
    F1990 skrev 2014-05-03 15:51:33 följande:

så du menar att man luktar illa av att tvätta sig? Låter ganska ologiskt
    Nej inte alls, man har ju rubbat balansen om man duschar för ofta. Jag skrev inte att han luktade illa, men hans kroppsdoft var inte fräsch, utan lite frän
  • sextiotalist
    F1990 skrev 2014-05-03 17:19:38 följande:
    Jag dömer absolut inte någon som inte badar sina barn varje kväll. Blev bara så förvånad trodde typ alla mänskor gav sina barn ett kvällsbad.
    Hade vi gjort det med vårt barn, så hade han haft sandpapparshud
  • sextiotalist
    malca skrev 2014-05-03 23:47:24 följande:
    Sverige har tydligen flest människor med allergier i världen... Har ingen källa på detta, men det var något som diskuterades mellan några läkare i släkten under gårdagens middag, så ni som vill kolla upp siffror får göra det på egen hand. Vet inte om det är sant, men det finns iaf många allergiker i Sverige och betydligt fler har det blivit de senaste årtiondena och det är ju inte särskilt svårt att räkna ut vad det beror på utan att behöva läsa ett gäng vetenskapliga rapporter i ämnet... (ökad/överdriven rengöring/hygien för er som ändå inte kopplar).

Så jag är ju en av dem som anser att man inte ska gå till överdrift med tvättande, antibacande, städning osv.
    7-månaderskillen badar var 3-5:e dag men tvättar händer, armhålor, ansikte, veck osv med tvättlapp dagligen/flera gånger per dag eftersom han blir så smutsig där.
    4-åringen brukade bada varannan dag vilket jag egentligen tyckte var för ofta, men han ville det själv. Sen blev det lite mer sällan när vi flyttade och bebisen kom plus att vi bara har dusch nu och en liten badbalja. I samband med det fick han en förhudsinfektion, vilket tydligen är vanligt bland småpojkar som ofta har trång förhud, och bästa sättet att få bukt med det är att bada, så nu är det bad varannan dag igen så snoppen ska må bra. Hårtvätt blir väl 1 ggr/vecka, och så tvättar man ju självklart händerna efter toa, när man har vart ute samt vid behov och munnen/ansiktet när det blir smutsigt.

Vi behöver ju faktiskt en viss grad av bakterier och smuts för att kunna bygga upp ett immunsystem och inte bli sjuka så fort nån hostar eller nyser i vår närhet. Mina barn är nästan aldrig sjuka och de jag känner som håller på att tvätta och sprita jämt å ständigt har iaf ett betydligt sämre immunförsvar.

Detta har jag och några andra påpekat tidigare i andra trådar och jag har hört samma sak från de läkare jag känner (även de läkare som arbetar på infektionsavdelningar). Men du ska veta att de läkarna har väldigt fel, det enda som gäller är att tvätta sina barn (och att de får torrsprickor är bättre än att de har förkylningar då och då)

Nu är det en tid, där det växer upp en generation (för jag får de vibbarna att de gäller de unga vuxna) där man gnor sönder sin kropp, återfuktar det med syntetiska krämer, kroppsbehåring är äckligt och ohygieniskt.

Undrar hur många av dessa, som växer upp idag, har bott i en sommarstuga där man inte haft rinnande vatten, torrdass, håret tvättades i en insjö. Har varit på läger där man fick dela på duscharna och vara glad om man fick det sista varmvattnet och jag lovar, vi var inte sjukare än dagens unga och mindre allergiska. Vi gick inte omkring och luktade svett (ja, man lärde sig att tvätta sig under armarna varje morgon). Det var mycket färre allergiska och återfuktningskrämerna var få och dyra.

• sextiotalist
    levainuet skrev 2014-05-04 08:42:46 följande:
    Våran 15-månaders har alltid badat/duschat varje dag. Har hört rådet från BVC att bada barnet en gång i veckan. Men det är ju riktigt vidrigt. I så fall måste man ju ändå tvätta rumpor och annat så det är lika att bada/duscha av barnet på en gång.

Våran solstråle har heller inte torkat ut av bad/duschning varje dag som det påstås.

Vet en del som bara badar ungarna en gång/vecka eftersom  bvc sagt att man ska göra så, riktigt snuskigt faktiskt. Stackars barn.

Nu är det så, även om ditt barn inte har det problemet, att torr hud är ett vanligt problem. Så du tycker synd om barnen för att de slipper fnasig hud, att deras hud är len. Jag kan garantera, och jag är inte ensam. Hade jag badat mitt barn varje dag, då hade det varit synd om honom, torr hud, kliande hud (nej, krämerna hjälper inte mot torr hud, de kan däremot ta bort symptomen som torr hud ger).

Jag skulle nog säga att det är mer synd om barnen, där föräldrarna, i sin renlighetshysteri, skadar barnens hud i längden.

Det är väl inte för inte som dessa mjukgörande fuktigheteskrämer säljs väldigt bra. Hade folka haft en lagom nivå, så hade dessa krämer inte behövts. Men du kanske inte ser det tokiga i att ta bort det skyddande naturliga fettet på huden och ersätta det med konstgjorde fukt.

• sextiotalist
    levainuet skrev 2014-05-04 08:42:46 följande:
    Våran 15-månaders har alltid badat/duschat varje dag. Har hört rådet från BVC att bada barnet en gång i veckan. Men det är ju riktigt vidrigt. I så fall måste man ju ändå tvätta rumpor och annat så det är lika att bada/duscha av barnet på en gång.

Våran solstråle har heller inte torkat ut av bad/duschning varje dag som det påstås.

Vet en del som bara badar ungarna en gång/vecka eftersom  bvc sagt att man ska göra så, riktigt snuskigt faktiskt. Stackars barn.

För övrigt, du tror att detta råd som BVC ger kommer från ingenstans. Det finns ingen orsak till att man säger det, utan endast för att de vill att barn ska vara snuskiga.

Jag tycker du ska ta kontakt med en hudläkare och fråga honom vad han/hon anser som överdrivet tvättande och då kanske du också kan få en lektion hur en hud är uppbyggd och hur detta stora organ skyddar vår kropp

• sextiotalist
    Gredelina skrev 2014-05-04 09:22:11 följande:

Vi har inte fått det rådet, bara i början, typ första månaden. Sen bada med babyolja.
    Vi fick rådet att inte bada max en gång i veckan, efter första läkarbesöket. Då de observerade att han hade torr hud (fast det hade jag räknat ut på egen hand innan dess).
    Och jag har fått liknande råd av läkare rörande min egen hud (men då max 2-3 ggr i veckan).
  • sextiotalist
    Kokoala skrev 2014-05-04 12:03:09 följande:
    Då tycker vi olika. Alla vardagliga saker, så som tandborstning, hygien, äta bra och vara artig ska falla sig naturligt hela livet och då är det viktigt att lösa det från start. Tvättlappar och sånt kan jag förstå till ett spädbarn men inte till ett större barn. Då kompromissar jag hellre. Typ duscha eller bada? Bubblor eller inte bubblor? Mycket vatten eller liten vatten? Men duscha ska dem.
    Du låter som en från en tidigare generation än vad jag tillhör Skulle du tvinga dina barn och duscha även om de hade fått problemhud pga för mycket duschande (väldigt vanligt idag)
    Att äta bra känns om det skulle vara min mormor som sagt det. För mig har det viktigaste varit att mitt barn ätit (var svår med mat som liten) och att inte överäta (man ska lära sig att lyssna på sin kropp)
    Artighet hänger ihop med att respektera andra och läsa av sociala koder och ibland måste man hjälpa barnet med det
  • sextiotalist
    Kokoala skrev 2014-05-04 12:30:01 följande:
    Problemhud har jag aldrig varit med om då man har babyolja i badet och smörjer in efteråt med exempelvis miniderm och en droppe babyolja. Rena och mjuka barn :) Och det är ju väldigt tragiskt att "äta bra" är något du kopplar med din mormor. Behöver jag förklara varför? Förmodligen. För att det ÄR viktigt att barn får i sig bra mat (mycket viktigare än för en vuxen) samt att det underlättar för dem i framtiden om de får smaka på allt redan från början. Tvinga gör jag inte men smaka är viktigt. Hur ska de annars kunna säga om de gillar det eller ej?

En frisk hud behöver inte smörjas in efteråt. Behöver man smörja in barnet efteråt, så har man antingen badat sönder huden eller så är det ett barn med torr hud från början (och då ska det inte badas varje dag)

Sedan jag minskat med duschandet behöver jag endast under de kallaste (och torraste) dagarna smörja in min hud och då endast smalbenen.

• sextiotalist
    Kokoala skrev 2014-05-04 12:24:04 följande:
    Tack vilken komplimang :) Är född på 90-talet och har jobbat med barn flera år. Har ju gått åt helvete för föräldrar födda på främst 80-talet men också slutet av 70-talet så numera är ju ungarna totalt söndercurlade och största "intresset" är att leka med sin ipad och säga åt föräldrarna vad hen vill ha för mat.

Nåja, jag är lite äldre och har en tonåring idag. Men jag skulle inte ta det som en komplimang, jag är uppfostrad på detta sätt och nej, inget som jag ville ta med mig när jag själv fick barn. Snarare ser jag det som ett avskräckande exempel.

Svar på tråden hur ofta badar era barn?