malca skrev 2014-05-03 23:47:24 följande:
Sverige har tydligen flest människor med allergier i världen... Har ingen källa på detta, men det var något som diskuterades mellan några läkare i släkten under gårdagens middag, så ni som vill kolla upp siffror får göra det på egen hand. Vet inte om det är sant, men det finns iaf många allergiker i Sverige och betydligt fler har det blivit de senaste årtiondena och det är ju inte särskilt svårt att räkna ut vad det beror på utan att behöva läsa ett gäng vetenskapliga rapporter i ämnet... (ökad/överdriven rengöring/hygien för er som ändå inte kopplar).
Så jag är ju en av dem som anser att man inte ska gå till överdrift med tvättande, antibacande, städning osv.
7-månaderskillen badar var 3-5:e dag men tvättar händer, armhålor, ansikte, veck osv med tvättlapp dagligen/flera gånger per dag eftersom han blir så smutsig där.
4-åringen brukade bada varannan dag vilket jag egentligen tyckte var för ofta, men han ville det själv. Sen blev det lite mer sällan när vi flyttade och bebisen kom plus att vi bara har dusch nu och en liten badbalja. I samband med det fick han en förhudsinfektion, vilket tydligen är vanligt bland småpojkar som ofta har trång förhud, och bästa sättet att få bukt med det är att bada, så nu är det bad varannan dag igen så snoppen ska må bra. Hårtvätt blir väl 1 ggr/vecka, och så tvättar man ju självklart händerna efter toa, när man har vart ute samt vid behov och munnen/ansiktet när det blir smutsigt.
Vi behöver ju faktiskt en viss grad av bakterier och smuts för att kunna bygga upp ett immunsystem och inte bli sjuka så fort nån hostar eller nyser i vår närhet. Mina barn är nästan aldrig sjuka och de jag känner som håller på att tvätta och sprita jämt å ständigt har iaf ett betydligt sämre immunförsvar.
Detta har jag och några andra påpekat tidigare i andra trådar och jag har hört samma sak från de läkare jag känner (även de läkare som arbetar på infektionsavdelningar). Men du ska veta att de läkarna har väldigt fel, det enda som gäller är att tvätta sina barn (och att de får torrsprickor är bättre än att de har förkylningar då och då)
Nu är det en tid, där det växer upp en generation (för jag får de vibbarna att de gäller de unga vuxna) där man gnor sönder sin kropp, återfuktar det med syntetiska krämer, kroppsbehåring är äckligt och ohygieniskt.
Undrar hur många av dessa, som växer upp idag, har bott i en sommarstuga där man inte haft rinnande vatten, torrdass, håret tvättades i en insjö. Har varit på läger där man fick dela på duscharna och vara glad om man fick det sista varmvattnet och jag lovar, vi var inte sjukare än dagens unga och mindre allergiska. Vi gick inte omkring och luktade svett (ja, man lärde sig att tvätta sig under armarna varje morgon). Det var mycket färre allergiska och återfuktningskrämerna var få och dyra.