Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

hur ofta badar era barn?

Jag skulle aldrig komma på idén att bada/duscha ett litet barn varje dag, och in synnerhet inte att utsätta dem för en massa schampoo, tvål och andra kemikalier dagligen! Stackars hud och hår!

Vår 3,5-åring badar ca var tredje dag, ibland var fjärde.
    Det vi gör dagligen är att borsta tänder morgon och kväll, tvätta händer efter utelek och förskola, tvätta ansikte och snopp/rumpa innan läggdags. Det är den dagliga hygienen. Och den är fullt tillräcklig.

Sen badar/duschar han, som sagt, var tredje dag och då helt utan tvål/schampoo.

Och vår lilleman luktar gott och hans hår är mjukt och luktar jättegott.

Om ens barn luktar illa efter en dag på förskolan så kan man ju anta att den förskolan har bristande rutiner i städningen och kanske mögelproblem. Kolla upp det!

Jag vill inte att min son ska växa upp till en hygienfascist som tror att man måste duscha och parfymera sig flera gånger om dagen för att accepteras i samhället.

• Natulcien
    weasley skrev 2014-05-03 12:48:08 följande:
    Hurra! Så otroligt vettigt. Nu älskar visserligen vår ettåring att bada/duscha och får göra det varje dag i princip, men jag använder verkligen tvål så sällan det bara går och schampoo har vi aldrig använt.
    Tycker det är hemskt när barn ska växa upp och tro att kroppslukt (inte svett utan vanlig doft från kroppen) är något fult som ska döljas av tvål, parfy, krämer och jag vet inte allt.
    Precis.
    Man får ju tänka ett steg längre också. Våra barn är ju de som ska leva i det framtida samhället, och att då lära dem att förgifta sitt eget samhälle med en massa kemikalier som spolas ut när man hysteriskt tvålar, schampoonerar och tvättar sina kläder varje dag, det är ren galenskap, och att göra dem en stor björntjänst.
  • Natulcien
    Kokoala skrev 2014-05-03 11:29:42 följande:
    Absolut men sånt ser ju inte barn. Jag vill inte-mentaliteten = curling = kommer gå åt helvete.
    Fast nu tror jag att jag du har fått begreppet curling om bakfoten. Att lyssna på, och tillmötesgå, ett barn som får panik av att bada och låta barnet slippa. Det är inte curling. Det är att respektera barnet. Man kan faktiskt rengöra genom att duscha eller tvätta med tvättlpappar instället. Att ständigt köra över sitt barn skapar bara dålig självkänsla hos barnet.
  • Natulcien
    sasso78 skrev 2014-05-03 13:21:18 följande:

Jag tycker det är äckligt att inte använda tvål o schampo när man badar. Jag anser inte att de blir rena annars. De är inte lortigare än nåt annat barn men jag vill att det ska kännasatt de har badat. Det känns fräschare helt enkelt.
    Du vill att det ska "kännas" att de har badat? Ska de lukta parfym då, eller hur menar du?
    Vi badar sonen i enbart vatten, och hans hud är otroligt mjuk. I synnerhet direkt efter bad. Och han luktar jättegott. Rent och fräscht.
  • Natulcien
    sasso78 skrev 2014-05-03 15:09:59 följande:
    Nej inte partym men det ska lukta RENT, dvs jag vill känna scampo och tvåldoft.  Det tycker inte jag det gör om man bara tvättar sig med vatten...  Helt ok om det känns rent för dig men för mig gör det inte det.

Mhm...ja, min son luktar godare är parfymerad tvål i alla fall.
  • Natulcien
    ascorbinsyra skrev 2014-05-03 16:23:15 följande:
    Jag blir förvånad när jag läser att en del föräldrar aldrig använder schampo eller tvål på sina barn. Det är det man blir ren av, vatten i sig löser oftast ingen smuts. Förvånad
    Varför är det så konstigt? Man använder ju inte tvål på en bebis (förhoppningsvis) så varför skulle man göra det på en 3-åring?
    Vår 3-åring luktar gott, har kanonfin hud, och mjukt fint hr som luktar gott. Av enbart vatten. Så jo, man blir ren. Det är han ett levande exempel på. Glad

Jag blir mer förvånad över alla som tvålar och schamponerar som galningar. Var är det de barnen har fått på sig som inte vatten kan skölja av, undrar jag? Tjära?
  • Natulcien
    F1990 skrev 2014-05-03 17:15:26 följande:
    Jag duschar varje dag! Ibland 2 gånger om jag tränar och jag luktar då inte illa! Skulle aldrig gå ut någonstans utan att ta en dusch.
    Oj. Vill du verkligen överföra den värderingen på dina barn? Att man inte kan vistas ute om man inte har duschat?
  • Natulcien
    F1990 skrev 2014-05-03 18:56:44 följande:

Absolut inget fel att vara ren, fattar inte riktigt hur du menar med värderingar? ?
    Jag har aldrig skrivit att det är fel att vara ren. Vi är också rena i vår familj.
    Det jag syftade på var "skulle aldrig gå ut någonstans utan att ta en dusch." Det är ju en värdering. Att det är hemskt och fult att inte vara nyduschad och lukta parfym jämt.
  • Natulcien
    F1990 skrev 2014-05-03 19:39:54 följande:
    Jag har inte sagt att det är hemst att inte vara nyduschad. Dessutom andvänder jag inte parfym. Men jag känner mig ofräsch om jag inte duschar på morgonen. Fattar inte varför det skulle vara något dåligt att överföra på sina barn.
    Jag syftar inte på parfym som i eau de parfume, utan på den parfym som finns i tvålar och schampoon. Det är ju den som luktar.
    Nej, alla har vi olika värderingar och idéer om vad som är viktigt. Själv tycker jag att det är viktigt att min son blir miljömedveten och i det ingår att inte förbrukar kopiösa mängder vatten och kemikalier. Det är ju våra barn som ska leva i den framtida miljön.
  • Natulcien
    Kokoala skrev 2014-05-04 12:03:09 följande:
    Då tycker vi olika. Alla vardagliga saker, så som tandborstning, hygien, äta bra och vara artig ska falla sig naturligt hela livet och då är det viktigt att lösa det från start. Tvättlappar och sånt kan jag förstå till ett spädbarn men inte till ett större barn. Då kompromissar jag hellre. Typ duscha eller bada? Bubblor eller inte bubblor? Mycket vatten eller liten vatten? Men duscha ska dem.
    Ja, vi tycker väldigt olika. Att tvinga barn som panikskriker ner i ett bad och att tvinga i dem mat, det anser jag är extremt respektlöst mot barnet och lär skada dess självkänsla på djupet.
    Men visst...bara barnet äter bra och bockar och niger så kanske självkänslan inte är så viktig..? Alla har vi olika prioriteringar.
  • Natulcien
    Batmamba skrev 2014-05-04 12:20:19 följande:
    Varför inte till större barn? Jag kan rapportera att även vuxna klarar sig bra på att tvätta sig med tvättlappar (blöt frotté alltså).
    Precis. Är man riktigt smutsig så lär det rent av komma av bättre av att dra med en frottélapp än att bara skölja i en dusch...
  • Natulcien
    Kokoala skrev 2014-05-04 12:30:01 följande:
    Problemhud har jag aldrig varit med om då man har babyolja i badet och smörjer in efteråt med exempelvis miniderm och en droppe babyolja. Rena och mjuka barn :) Och det är ju väldigt tragiskt att "äta bra" är något du kopplar med din mormor. Behöver jag förklara varför? Förmodligen. För att det ÄR viktigt att barn får i sig bra mat (mycket viktigare än för en vuxen) samt att det underlättar för dem i framtiden om de får smaka på allt redan från början. Tvinga gör jag inte men smaka är viktigt. Hur ska de annars kunna säga om de gillar det eller ej?
    Måste man smörja ett litet barn efter bad så har man sannolikt badat sönder huden. Det ska absolut inte behövas (om barnet inte har diagnosticerade hudproblem).
    Jag tycker att det är oerhört dumt att vänja små barn vid att göra av med kopiösa mängder vatten och hela tiden ösa en massa kemikalier över sig både under och efter bad. Detta hysteriska duschande, tvålande och smörjande som barn av idag lär sig kommer att sabba deras framtida miljö. Men det låter som om de flesta i tråden är vettiga nog att lära sina barn att man inte måste duscha dagligen och inte alltid med tvål, och att det finns en värld även utanför hemmets väggar som man måste värna om.
  • Natulcien
    Kokoala skrev 2014-05-04 13:10:43 följande:

Haha gulle. Skulle aldrig tvinga ett hysteriskt barn till något överhuvudtaget. Som jag skrivit i tidigare inlägg så är jag helt för kompromissa men det är oerhört viktigt att lära att mat är gott och viktigt och vatten inte är ett dugg farligt.
    Fast nyss ansåg du ju att man skulle bada barn mot deras vilja..?

Att lära sig att mat är bra och gott är något helt annat. Det är jag helt för. Vår son på 3,5 år äter allt och mycket. Och vi äter varierat och näringsrikt och gör ingen specialmat, utan man äter det som serveras. Så är jag uppfostrad och det vill jag föra vidare till sonen.
    Men när han, en period, fick panik av badkar så skulle jag aldrig ha kommit på tanken att tvångsbada honom. Då tvättade vi honom med tvättlappar under en period. Det gick bra det med.

Det kan vara farligt att stirra sig blind på principer. Det viktigaste, när man har barn, är att man är flexibel.
  • Natulcien
    iknasi skrev 2014-05-03 15:46:46 följande:
    Dottern är 2 mån men jag badar henne 3-4ggr i veckan smile1.gif anv ju babyprodukter oparfymerade som ska vara bra för huden & håret. En gång i veckan låter ju inte direkt fräscht men men alla gör väl olika.
    Fast det allra bästa för hud och hår, när det gäller ett spädbarn, det är ju att inte hålla på att bada för ofta och använda produkter. Man behöver inga produkter alls till den sån liten. Det är ju bara säljargument att de ska vara "bra för hud och hår".
    En 2 månaders räcker det om man badar nån gång i veckan, eller varannan vecka.
  • Natulcien
    ascorbinsyra skrev 2014-05-04 18:22:55 följande:
    Ok om det känns bra för dig att aldrig använda tvål/schampoo på ditt barn så....
    Men jag gör det helst på mina med gämna mellanrum om det inte gör dig något.
    De luktar också gott och är rena. Inte en skråma på deras hud ;) Så om du är rädd att det skadar så har du nog fått det om bakfoten. 
    Ja, det känns bra att undvika att göra det som är helt onödigt, d.v.s. att tvåla och schamponera ett litet barn som blir rent ändå.
    Men alla gör som de vill givetvis.
Svar på tråden hur ofta badar era barn?