• sasso78

hur ofta badar era barn?

De badar oftast varannan dag. Ibland varje. På sommaren blir det så gott som varje dag.  De använder såklart både tvål och schampo vid varje bad.  Med bara vatten blir det ju inte  riktigt rent. 

• sasso78
    LitenLarv skrev 2014-05-03 11:23:02 följande:
    Måste fråga vilken smuts dina barn måste ha tvål och schampo till för att tvätta bort var och varannan dag?

Det tvål och vatten gör är att lösa fetter. Jag har svårt att tro att den smuts man får på sig under en dag inte är vattenlöslig förutsatt att det inte är olja eller annat fett. Det enda tvålen och schampot åstadkommer när man använder det så ofta är att de tvättar bort hudens egen barriär.

Jag tycker det är äckligt att inte använda tvål o schampo när man badar. Jag anser inte att de blir rena annars. De är inte lortigare än nåt annat barn men jag vill att det ska kännasatt de har badat. Det känns fräschare helt enkelt.
  • sasso78
    frökenelisabeth skrev 2014-05-03 13:33:05 följande:
    Det "känns" fräschare, men det ÄR inte fräschare. Tyvärr har vi ju vant oss vid att man ska tvätta sig med tvål/krämer varje dag, och jag känner mig också ofräsch om jag inte duschat eller bara tvättat med vatten. Dock stämmer min känsla inte med fakta - som är att man faktiskt inte behöver tvätta sig med tvål eller varje dag för att vara ren. 

Jag anser och tycker det är fräschare med tvål o schampo.
  • sasso78
    Natulcien skrev 2014-05-03 14:59:28 följande:
    Du vill att det ska "kännas" att de har badat? Ska de lukta parfym då, eller hur menar du?
    Vi badar sonen i enbart vatten, och hans hud är otroligt mjuk. I synnerhet direkt efter bad. Och han luktar jättegott. Rent och fräscht.
    Nej inte partym men det ska lukta RENT, dvs jag vill känna scampo och tvåldoft.  Det tycker inte jag det gör om man bara tvättar sig med vatten...  Helt ok om det känns rent för dig men för mig gör det inte det.

• sasso78
    Natulcien skrev 2014-05-03 18:22:50 följande:
    Mhm...ja, min son luktar godare är parfymerad tvål i alla fall.

Jaha okej.
  • sasso78
    ascorbinsyra skrev 2014-05-03 16:23:15 följande:
    Jag blir förvånad när jag läser att en del föräldrar aldrig använder schampo eller tvål på sina barn. Det är det man blir ren av, vatten i sig löser oftast ingen smuts. 

Håller med. Nästintill ofräscht. De som bara använder vatten kan inte bli lika rena som de dom använder tvål o schampo.

Får bara hoppas att de använder tvål när de tvättar händerna på barnen efter toalett besök tex.
Svar på tråden hur ofta badar era barn?