Inlägg från: Gredelina |Visa alla inlägg
  • Gredelina

hur ofta badar era barn?

Varje kväll badar vi bonusbarnet.

• Gredelina
    F1990 skrev 2014-05-02 20:40:00 följande:
    Hon blir torr! Men smörjer med miniderm. blev helt chockad när jag hörde en mamma som sa att hon badade barnet en gång i veckan. Men har fattat att dom flesta badar inte varje dag. Tror inte dom torkar henne när hon kissat heller hon luktar INTE gott

Men droppa i badolja när hon badar då, min blir aldrig torr.
  • Gredelina
    Batmamba skrev 2014-05-02 20:43:29 följande:
    Min treåring badar aldrig (förutom i sjön på sommaren). Hon är rädd för badkaret. En gång i veckan tvättar vi henne med tvättlappar (blöt frotté) och sköljer ur håret. Schampo har aldrig behövts. Händer och runt munnen tvättas flera gånger om dagen. Händerna med tvål. Till resten av kroppen räcker det än så länge med vatten.

I stjärten då??
  • Gredelina

Förlåt, men tycker verkligen vissa är riktigt grisiga. Smuts ska väl för fan inte behöva synas över allt för att det ska vara dags att tvätta?? Inte konstigt att vissa har ungar som är sjuka i förkylningar var och varannan vecka. Ungar snorar, leker med leksaker på dagis som alla hållt på med, vissa gräver sig i rumpan och får in bakterier under naglarna, osv osv, ja, förlåt, men jag tycker faktiskt det är riktigt äckligt.

• Gredelina
    Modernmom skrev 2014-05-02 21:15:34 följande:
    Åh, vännen! Du har missuppfattat! Det är verkligen tvärtom! Grannarnas sex barn badas och rengörs varje dag, spritas hysteriskt och byter kläder inför lek osv. Våra barn duschar en gång i veckan, byter kläder när de är smutsiga, vilket i och för sig är varje dag, tvättar händerna med tvål och vatten när de ska. Gissa vilken familj som ligger i magsjuka, förkylningar och annat oftast? Grannfamiljen. Gissa vilken familj som stoppar magsjuka vid en person, trots att vi är sex personer på en toalett? Vi. Gissa vilken familj som knappt har några vab-dagar? Vi. Att vara för hysterisk med tvätt, dusch och sprit slår fullkomligt ut kroppens egna möjlighet att hålla sig frisk.

Men snälla lilla du. Jag pratar generellt, allt kretsar inte kring din lilla familj, och din lilla familj är en fjärt i rymden jömfört med hur många familjer som finns i världen. Eftersom du måste förklara så utförligt så verkar jag ha träffat en öm tå. Jag har inte missuppfattat det jag ser med egna ögon. Det räcker att jag läser här hur äckliga en del är.
  • Gredelina
    F1990 skrev 2014-05-02 21:39:03 följande:
    Ni som badar barnen en gång i veckan hur ofta byter ni lakan då?

" Aldrig, för de blir inte skitiga" hahha, inväntar den kommentaren,
  • Gredelina
    mamma 86 skrev 2014-05-03 23:31:07 följande:
    Vaddå klart hon luktar. Min dotter har aldrig luktat illa och inte heller någon av barnen på förskolan där jag jobbar. Sand luktar i vanliga fall inte illa dessutom. Verkar inte vara nån trevlig förskola din dotter går på.

Jag får tyvärr säga att jag inte håller med dig. Även om sand inte luktar är det en ganska vanlig plats att få springmask ifrån, barnen är barn. De ska leka, gräva, få i sig sand, och säg den unge som inte har sand i hårbotten efter en dag ute på förskolans gård. ;) Jag tycker också att barn luktar lite speciellt efter dagis även om den är fräsch. Lite blandning mellan plastmatta, mellanmjölk och just, utelek. Det kanske helt enkelt är du som inte upplever det så, och det är ju bra för dig insåfall, då slipper di uppleva det. :)
  • Gredelina
    mamma 86 skrev 2014-05-03 23:41:27 följande:
    Eller så går hon på en icke äcklig förskola. Springmask har de inte haft på de åren hon gått där. Om du läser ordentligt så reagerar jag på att ta skriver att hon luktar illa eftersom hon rullar runt i sand bland annat. Och det brukar man inte lukta illa av.

Du har inte tänkt på att man kan uppleva dofter olika? Springmask har inget att göra med hur fräsch en skola är.
  • Gredelina
    malca skrev 2014-05-03 23:47:24 följande:
    Sverige har tydligen flest människor med allergier i världen... Har ingen källa på detta, men det var något som diskuterades mellan några läkare i släkten under gårdagens middag, så ni som vill kolla upp siffror får göra det på egen hand. Vet inte om det är sant, men det finns iaf många allergiker i Sverige och betydligt fler har det blivit de senaste årtiondena och det är ju inte särskilt svårt att räkna ut vad det beror på utan att behöva läsa ett gäng vetenskapliga rapporter i ämnet... (ökad/överdriven rengöring/hygien för er som ändå inte kopplar). Så jag är ju en av dem som anser att man inte ska gå till överdrift med tvättande, antibacande, städning osv. 7-månaderskillen badar var 3-5:e dag men tvättar händer, armhålor, ansikte, veck osv med tvättlapp dagligen/flera gånger per dag eftersom han blir så smutsig där. 4-åringen brukade bada varannan dag vilket jag egentligen tyckte var för ofta, men han ville det själv. Sen blev det lite mer sällan när vi flyttade och bebisen kom plus att vi bara har dusch nu och en liten badbalja. I samband med det fick han en förhudsinfektion, vilket tydligen är vanligt bland småpojkar som ofta har trång förhud, och bästa sättet att få bukt med det är att bada, så nu är det bad varannan dag igen så snoppen ska må bra. Hårtvätt blir väl 1 ggr/vecka, och så tvättar man ju självklart händerna efter toa, när man har vart ute samt vid behov och munnen/ansiktet när det blir smutsigt. Vi behöver ju faktiskt en viss grad av bakterier och smuts för att kunna bygga upp ett immunsystem och inte bli sjuka så fort nån hostar eller nyser i vår närhet. Mina barn är nästan aldrig sjuka och de jag känner som håller på att tvätta och sprita jämt å ständigt har iaf ett betydligt sämre immunförsvar.

Sant. Håller helt med.
  • Gredelina
    mamma 86 skrev 2014-05-03 23:53:42 följande:
    Jag menade lukten inte springmask. Känns ju ofräscht med illaluktande sand. Jo jag vet att alla kan uppleva dofter olika det förändrar fortfarande inte att ett barn i vanliga fall inte ska behöva bada/ duscha varje dag för att inte lukta illa. Då är det något som är fel.

Nej, man ska inte behöva duscha varje dag för att inte lukta illa. Men jag personligen tycker sand, ovasett ren eller inte har en speciell doft, kan ju vara det en del menar när de tycker att det blir illaluktande.
  • Gredelina
    sextiotalist skrev 2014-05-04 09:09:54 följande:
    För övrigt, du tror att detta råd som BVC ger kommer från ingenstans. Det finns ingen orsak till att man säger det, utan endast för att de vill att barn ska vara snuskiga. Jag tycker du ska ta kontakt med en hudläkare och fråga honom vad han/hon anser som överdrivet tvättande och då kanske du också kan få en lektion hur en hud är uppbyggd och hur detta stora organ skyddar vår kropp  

Vi har inte fått det rådet, bara i början, typ första månaden. Sen bada med babyolja.
Svar på tråden hur ofta badar era barn?