• Anonym (???)

    Har den mördade 8-åringen föräldrar?

    Jag förstår inte. I flera tidningar står det att den mördade 8-åringen i Karlskrona är ett ensamkommande flyktingbarn. Men det står också att man har kontaktat hennes föräldrar. Hon har alltså föräldrar som är kända och i livet? Visste de om att hon befann sig i Sverige eller har hon blivit kidnappad? 

  • Svar på tråden Har den mördade 8-åringen föräldrar?
  • Anonym (v)
    Anonym (???) skrev 2014-05-03 12:59:11 följande:
    Jag förstår inte. I flera tidningar står det att den mördade 8-åringen i Karlskrona är ett ensamkommande flyktingbarn. Men det står också att man har kontaktat hennes föräldrar. Hon har alltså föräldrar som är kända och i livet? Visste de om att hon befann sig i Sverige eller har hon blivit kidnappad? 
    Många skickar sina barn "i förväg" tror jag, är väl lättare så för en del familjer samt att barnet blir "tryggt" (inte i det här fallet dock). Om du läser på aftonbladet.se så står det att föräldrarna och dottern har haft kontakt över skype.
  • Anonym (???)
    Anonym (v) skrev 2014-05-03 13:01:32 följande:
    Många skickar sina barn "i förväg" tror jag, är väl lättare så för en del familjer samt att barnet blir "tryggt" (inte i det här fallet dock). Om du läser på aftonbladet.se så står det att föräldrarna och dottern har haft kontakt över skype.
    "I förväg?"

    Vem skickar en 8-åring ensam?

    Orsaken till att jag frågar, är att det ju påverkar skuldfrågan i det här tragiska fallet. Uppenbarligen var flickan placerad någonstans av Socialtjänsten, annars skulle de ju inte vara inblandade öht, om flickan bara var i Sverige för att hälsa på släktingar t ex. Men hon har alltså kända föräldrar som har avsagt sig ansvaret för henne, eller vad? 

    Annars är ju de lika mycket ansvariga för vad som hände. Inte bara Karlskronas socialtjänst...
  • Anonym (d)

    Vet inte så mycket om det är men vet att de hade kontakt och skulle återförenas snart. De fick veta på facebook att flickan hade dött, två dagar efter det hände.

  • Anonym (v)
    Anonym (???) skrev 2014-05-03 13:06:35 följande:
    "I förväg?"

    Vem skickar en 8-åring ensam?

    Orsaken till att jag frågar, är att det ju påverkar skuldfrågan i det här tragiska fallet. Uppenbarligen var flickan placerad någonstans av Socialtjänsten, annars skulle de ju inte vara inblandade öht, om flickan bara var i Sverige för att hälsa på släktingar t ex. Men hon har alltså kända föräldrar som har avsagt sig ansvaret för henne, eller vad? 

    Annars är ju de lika mycket ansvariga för vad som hände. Inte bara Karlskronas socialtjänst...
    Väldigt många verkar skicka sina barn ensamma, tror du ärligt att alla ensamkommande flyktingbarn har tagit sig hit på egen hand? Nej, de har med största sannolikhet kommit hit med hjälp av sina familjer/bekanta. 

    Flickan verkar ha varit placerad hos en släkting och dennes partner.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article18817760.ab

    Där har du länken som berättar om att föräldrarna har blivit informerade.
  • nyans

    "Ensamma flyktingbarn" är inte alltid vare sig ensamma, flyktingar eller barn. Numera talar man därför oftare om ensamkommande ungdomar, då det ligger närmare sanningen och dessutom täcker in många olika grupper. De flesta som kommer är tonårskillar, varav många egentligen är äldre än 18 år, en del så gamla som 25 år har det visat sig. Fast de säger att de är yngre (för att ha större chans att få stanna) och saknar ofta giltiga ID-handlingar, så det är svårt att bevisa. 

    Detta trodde jag alla visste, även om det är lite "tabu" att prata om.

    Och ja, många har familj kvar i hemlandet. Ibland flyr de från krig och elände, men långt ifrån alltid. Många vill som bekant till Europa för att försöka skapa sig en bättre framtid och då är det ofta enklare att skicka barnen eller tonåringarna först. Målet är ofta att den övriga familjen ska kunna komma efter, som i det här fallet.

    Att skicka en 8-åring ensam är dock ovanligt, men hon verkar ha bott hos släktingar och alla vet väl hur det är ställt i Gaza. Dock har självklart hennes föräldrar också ett ansvar, men det verkar ändå uppenbart att både socialtjänst och polis i Karlskrona, har brustit i det här fallet. Dvs de uppmärksammade att flickan for illa men gjorde inget åt saken (?)

  • Gurkan
    Anonym (???) skrev 2014-05-03 13:06:35 följande:
    "I förväg?" Vem skickar en 8-åring ensam? Orsaken till att jag frågar, är att det ju påverkar skuldfrågan i det här tragiska fallet. Uppenbarligen var flickan placerad någonstans av Socialtjänsten, annars skulle de ju inte vara inblandade öht, om flickan bara var i Sverige för att hälsa på släktingar t ex. Men hon har alltså kända föräldrar som har avsagt sig ansvaret för henne, eller vad?  Annars är ju de lika mycket ansvariga för vad som hände. Inte bara Karlskronas socialtjänst...

    Om jag bodde i ett land där jag inte kunde ge mitt barn en trygg uppväxt utan fara för sitt liv osv. Hade jag också kunnat skicka mitt barn till en släkting i ett land där tryggheten fanns. Jag skulle sakna mitt barn så hjärtat värkte men tänker på att han skulle överleva skulle trösta mig på kvällarna. I det här fallet verkar socialtjänsten brustit något men framförallt har släktningarna brustit och inte bara i flickans vårdnad utan även av de två yngre. Stackar lilla flicka och stackars flickans föräldrar som trodde de gjorde det bästa för sitt barn!
  • Anonym (mormor)

    "Ankarbarn"  kallas de barn som familjen sänder först till Sverige -  enligt ett annat forum...

    När barnet väl blivit etablerat i Sverige kan övrig släkt ansöka om Permanent UppehållsTillstånd (PUT)  i Sverige.  Vi har lagar som underlättar anhöriginvandring nämligen.

    Den 8-åriga flickans föräldrar hade ansökt om PUT i Sverige.

  • nyans
    Gurkan skrev 2014-05-03 13:41:27 följande:

    Om jag bodde i ett land där jag inte kunde ge mitt barn en trygg uppväxt utan fara för sitt liv osv. Hade jag också kunnat skicka mitt barn till en släkting i ett land där tryggheten fanns. Jag skulle sakna mitt barn så hjärtat värkte men tänker på att han skulle överleva skulle trösta mig på kvällarna. I det här fallet verkar socialtjänsten brustit något men framförallt har släktningarna brustit och inte bara i flickans vårdnad utan även av de två yngre. Stackar lilla flicka och stackars flickans föräldrar som trodde de gjorde det bästa för sitt barn!
    Problemet är väl att föräldrarna i det här fallet (som säkert är i chock iof) skyller det inträffade på svenska myndigheter och inte på de som faktiskt hade ihjäl flickan och som de skickade sin 8-åring till - sina släktingar.

    Även om Karlskrona kommun verkar ha brustit i tillsyn och uppföljning av flickan, och även om man kan förstå att föräldrarna ville få bort flickan från Gaza, kan man fråga sig vilket ansvar de själva har. Att skicka ett så ungt barn ensamt, är att ta en lika stor risk som att låta barnet stanna... 
  • Anonym (???)
    Anonym (mormor) skrev 2014-05-03 13:47:13 följande:

    "Ankarbarn"  kallas de barn som familjen sänder först till Sverige -  enligt ett annat forum...

    När barnet väl blivit etablerat i Sverige kan övrig släkt ansöka om Permanent UppehållsTillstånd (PUT)  i Sverige.  Vi har lagar som underlättar anhöriginvandring nämligen.

    Den 8-åriga flickans föräldrar hade ansökt om PUT i Sverige.


    Men vem utsätter en 8-åring för att bli "ankarbarn!??"

    Det hade varit en annan sak som flickan var 18 år, eller åtminstone 14-15.

    Varför söker inte hela familjen tillsammans när barnet är så litet?

    Helt klart har föräldrarna själva brustit här. Inte bara Sverige!
  • Anonym (mormor)
    Anonym (???) skrev 2014-05-03 13:54:57 följande:
    Men vem utsätter en 8-åring för att bli "ankarbarn!??"

    Det hade varit en annan sak som flickan var 18 år, eller åtminstone 14-15.

    Varför söker inte hela familjen tillsammans när barnet är så litet?

    Helt klart har föräldrarna själva brustit här. Inte bara Sverige!

    Flickan hade inte fyllt 8 år när hon skickades till Sverige;  hon lär ha rest tillbaka Gaza för att fira sin 8-årsdag  (enligt bilder någon hittat på Facebook).  Kom hon hit som 7-åring?  Hon lär ha  tillbringat drygt ett år  (närmare två år)  skild från sin familj.

    Föräldrarna  räknade ut att med de lagar och regler vi har i Sverige hade  de ingen chans att få PUT om de kommit hela familjen tillsammans. 
Svar på tråden Har den mördade 8-åringen föräldrar?