• Leonard17

    Smärtlindring

    Man är ju rädd för smärtan vid en förlossning. Hur kan den beskrivas? Vad får man för smärtlindring?
    Morfin har jag ju hört talas om. Tycker ni som har haft en förlossningen att ni får en bra smärtlindring?
    Jag har själv haft en smärta på den skalan sjukvården använder som är 1-10. Jag hade 7 Hade jag haft 10 hade jag försökt döda mig själv. Jag har nämligen haft smärtan 10 tidigare och då försökte jag ta livet av mig. Det är så jag ser på smärtskalan. Då fick jag 20 mg morfin i ambulansen.

    Med vänlig hälsning Leonard

  • Svar på tråden Smärtlindring
  • Snuttan80

    Jag har bara tagit lustgas vid mina 3 förlossningar. Tror jag har hyfsat hög smärttröskel.

    Hade jag haft samma smärta utan att det var en förlossning och jag inte visste vad det var hade det varit mkt värre, vetskapen om att det snart går över tror jag gör smärtan enklare.

  • Anonym (j)

    Jag fick lite akupunktur innan dottern behagade komma ut. Men sedan tycker jag nog att det var värre att laga hål hos tandläkaren så smärta är nog lite individuell. Fick höra att jag hade en hög smärttröskel men jag tror nog jag kände lika mycket som andra, bara stängde av den lite och det var ju "lätt" då jag visste att det var fullt normalt.

    Morfin får man väl ändå inte? Är inte det farligt för barnet i så fall?

  • Leonard17
    Anonym (j) skrev 2014-05-03 13:21:46 följande:
    Jag fick lite akupunktur innan dottern behagade komma ut. Men sedan tycker jag nog att det var värre att laga hål hos tandläkaren så smärta är nog lite individuell. Fick höra att jag hade en hög smärttröskel men jag tror nog jag kände lika mycket som andra, bara stängde av den lite och det var ju "lätt" då jag visste att det var fullt normalt.

    Morfin får man väl ändå inte? Är inte det farligt för barnet i så fall?
    En kvinna har sagt till mig att hon fick morfin vid förlossning. Men om hon verkligen fick det kanske det är ovanligt att man får det. Jag har ingen aning om barnet mår dåligt av att kvinnan får morfin. Det får man fråga en läkare om. Kvinnan jag talade om har kanske haft en läkare som tänkte att barnet inte mådde dåligt av att hon fick morfin.
  • Snuttan80

    Morfin påverkar barnet, ska man få det så är det tidigt av förlossningen, annars kan barnet vara så påverkat att det får problem med andningen när det föds.

    Inget jag skulle utsätta min bebis för

  • Anonym (Annorlunda)
    Leonard17 skrev 2014-05-03 13:30:50 följande:
    En kvinna har sagt till mig att hon fick morfin vid förlossning. Men om hon verkligen fick det kanske det är ovanligt att man får det. Jag har ingen aning om barnet mår dåligt av att kvinnan får morfin. Det får man fråga en läkare om. Kvinnan jag talade om har kanske haft en läkare som tänkte att barnet inte mådde dåligt av att hon fick morfin.

    Man har mer eller mindre slutat med morfin vid förlossningar. Ibland kan man dock få petidin, vilket är ett morfinliknande preparat om förlossningen drar ut på tiden och mamman har väldigt ont och behöver slappna av. Men vården försöker undvika opiater eftersom barnet blir påverkat.

    De vanligaste smärtlindringen är lustgas. Sen kan man få olika typer av bedövningar i rygg och bäckenbotten. Dock är förlossningssmärta INTE som annan smärta. Kroppen är så full av endorfiner att man liksom går in i sig själv. Under värkarbetet gör det riktigt ont i några sekunder men sedan lättar det och allt är toppen, typ som om man är hög nästan. Det är inte jämförbart med ihållande smärta som vid njursten, migrän eller annat. De flesta klarar sig faktiskt med lustgas som tar bort "smärttopparna" vi värkar. Även sådana som normalt har låg smärttröskel.
  • eval

    Efter två förlossningar var jag rätt kaxig och tyckte inte alls att det var särskilt besvärligt att föda barn, ont gjorde det ju bara en liten stund på slutet - och med hyfsat snabba förlossning var jag utvilad och kunde tackla smärtan utan problem. Sen kom den tredje förlossningen och smärta + utmattning gjorde att jag hellre hade dött än stått ut en kvart till. (Barnet låg lite fel och det gick inte riktigt som det skulle.) När jag sedan fick Eda var sista timmen helt smärtfri, och jag önskar att jag tagit den långt tidigare, men var orolig för biverkningar och färgad av tidigare erfarenheter. Så det kan vara hyfsat smärtfritt utan smärtlindring, och om det gör ont så finns effektiv smärtlindring.

  • nozpa

    Morfinet är ju inte det rena morfinet. Utan någon syntetisk skit. Men det kan påverka barnet. Ska ej ges 4-6 timmar innan barnet kommer ut. I min första förlossning fick jag en "morfin"spruta så jag skulle kunna sova.. Men började kräkas istället. Hjälpte inte alls.
    Jag var öppen 4 cm då och det skulle ta ett tag till. Får man en ordentlig dos rent morfin så orkar man ju inte föda..

    Min bästa kombination är ryggbedövning, eda. Och så lustgas 75/25. Du kan få både eda och spinal, spinal verkar snabbare. Och om du vill kan dom förbereda edan utan att fylla på den så du vet att du har den sedan när du får så pass ont.
    Kan ibland ta ett tag innan dom har tid och komma och sätta den, och i värsta fall är det då försent.
    Sedan finns det en massa annat också om man inte tycker att det är så överjävligt. Men har man inte sovit på nästan 3 dygn och konstanta värkar så vill man ha extra allt!

  • Leonard17
    nozpa skrev 2014-05-03 14:00:35 följande:
    Morfinet är ju inte det rena morfinet. Utan någon syntetisk skit. Men det kan påverka barnet. Ska ej ges 4-6 timmar innan barnet kommer ut. I min första förlossning fick jag en "morfin"spruta så jag skulle kunna sova.. Men började kräkas istället. Hjälpte inte alls.
    Jag var öppen 4 cm då och det skulle ta ett tag till. Får man en ordentlig dos rent morfin så orkar man ju inte föda..

    Min bästa kombination är ryggbedövning, eda. Och så lustgas 75/25. Du kan få både eda och spinal, spinal verkar snabbare. Och om du vill kan dom förbereda edan utan att fylla på den så du vet att du har den sedan när du får så pass ont.
    Kan ibland ta ett tag innan dom har tid och komma och sätta den, och i värsta fall är det då försent.
    Sedan finns det en massa annat också om man inte tycker att det är så överjävligt. Men har man inte sovit på nästan 3 dygn och konstanta värkar så vill man ha extra allt!
    Tycker du att man alltid bör låta bli att ge morfin vid förlossning? Vad tycker ni andra?
  • nozpa
    Leonard17 skrev 2014-05-03 14:14:15 följande:
    Tycker du att man alltid bör låta bli att ge morfin vid förlossning? Vad tycker ni andra?
    Alltså, i min första förlossning fanns det nog inget jag inte skulle ta. Men jag var liksom inte mig själv någonstans. Generellt kan man ju skippa det om det går. Tror dock att barnet ges ett motgift när det kommer ut om morfinet har getts nära inpå.
    Har inte läst på så noga angående just morfin vid förlossningar, men har snubblat över lite, och det verkar inte som att det är speciellt effektivt vid förlossningssmärtor ändå. Så lite onödigt då om det finns annat.
  • Anonym (j)
    Leonard17 skrev 2014-05-03 14:14:15 följande:
    Tycker du att man alltid bör låta bli att ge morfin vid förlossning? Vad tycker ni andra?
    Jag litar lite på att folket som jobbar på förlossningen vet vad de sysslar med. Själv behövde jag inte detta och blev inte erbjuden någon annan form av smärtlindring, mer än lustgas då men det ville jag inte ha. Förlossningar är ju så olika och varje mamma tar det säkert på sitt sätt så ja, jag tycker det bör tillåtas.
  • Anonym (Fia)
    Leonard17 skrev 2014-05-03 13:13:37 följande:
    Man är ju rädd för smärtan vid en förlossning. Hur kan den beskrivas? Vad får man för smärtlindring? Morfin har jag ju hört talas om. Tycker ni som har haft en förlossningen att ni får en bra smärtlindring? Jag har själv haft en smärta på den skalan sjukvården använder som är 1-10. Jag hade 7 Hade jag haft 10 hade jag försökt döda mig själv. Jag har nämligen haft smärtan 10 tidigare och då försökte jag ta livet av mig. Det är så jag ser på smärtskalan. Då fick jag 20 mg morfin i ambulansen. Med vänlig hälsning Leonard

    Det är ju fråga om olika typer av smärta. Jag har fött tre barn och smärtan vid en förlossning kan inte jämföras med smärta pga olycka eller sjukdom.
Svar på tråden Smärtlindring