• Chiquita07

    Får en läkare neka snitt??

    Jag är sjukt förlossningsrädd och ska träffa läkare på torsdag ang detta (är idag i v 36). Får hon neka mig snitt? Alltså jag har ingen medicinsk orsak men däremot har jag depression och är livrädd inför vaginal förlossning och ser INGET positivt med att behöva utsättas för det. Om jag verkligen står på mig att snitt är det enda som gäller för mig, kan hon ändå neka? Hur går jag vidare då? För jag gråter redan på dagarna för att jag är så himla orolig för vad jag ska få för besked från läkaren.

  • Svar på tråden Får en läkare neka snitt??
  • Lolanthe

    Jag är också livrädd och är inte ens gravid, men har pratat med barnmorska flera gånger om detta då jag inte ens knappt vågar bli gravid pga förlossningsrädsla. Och korta svaret är nej, de kan inte neka men DU måste vara extremt säker och bestämd. DU måste säga att du inte tänker bli tvingad, att du inte accepterar en vag förlossning. De får nämligen inte köra över dig men du måste vara STENHÅRD, känner de att du är tveksam kommer de övertala. Om du motsätter dig alla sådana försök kommer du få ett snitt. Men om du accepterar ett "nej du får ej snitt" så funkar deras taktik och du blir "tvingad"... Googla även Socialstyrelsens dokument "kejsarsnitt på moderns indikation" eller något sådant. Läs, skriv ut och ta med. Och vik inte en tum så kommer det gå. Lycka till!

  • Chiquita07
    Lolanthe skrev 2014-05-03 18:42:33 följande:
    Jag är också livrädd och är inte ens gravid, men har pratat med barnmorska flera gånger om detta då jag inte ens knappt vågar bli gravid pga förlossningsrädsla. Och korta svaret är nej, de kan inte neka men DU måste vara extremt säker och bestämd. DU måste säga att du inte tänker bli tvingad, att du inte accepterar en vag förlossning. De får nämligen inte köra över dig men du måste vara STENHÅRD, känner de att du är tveksam kommer de övertala. Om du motsätter dig alla sådana försök kommer du få ett snitt. Men om du accepterar ett "nej du får ej snitt" så funkar deras taktik och du blir "tvingad"... Googla även Socialstyrelsens dokument "kejsarsnitt på moderns indikation" eller något sådant. Läs, skriv ut och ta med. Och vik inte en tum så kommer det gå. Lycka till!
    Tack så himla mycket för ditt svar! Har du något tips på vad jag kan säga på läkarbesöket? Alltså jag har ju ingen orsak mer än att jag bara är RÄDD för en vaginal förlossning. Sen har jag ju i och för sig ångest/depression sedan lång tid tillbaka men vet inte om det är ett skäl nog..
  • Isola747

    När jag fick snitt beviljat pga rädsla så körde jag en mer ödmjuk attityd. Jag lyssnade på allt de hade att säga och visade att jag respekterar deras erfarenhet och kunskap och förstod varför de förespråkade vaginal förlossning men förklarade att jag ändå inte kände någon trygghet i det utan absolut ville snittas. Även att jag förstod att det varit att föredra om jag kunnat jobba mig runt min rädsla och komma över den men att jag redan jobbat med det hela graviditeten och ändå kände mig så långt ifrån att vara där att det inte fanns en chans att jag skulle hinna komma över rädslan tillräckligt på den lilla tid som var kvar. Jag tror mer på att vara ödmjuk och lyssna på vad de säger men sedan ändå vara bestämd med att man förstår men inte ångrat sig än att gå in med arrogant attityd och bara vägra innan de ens hunnit säga sitt. Dock ska du såklart inte gå med på att "prova" att föda vaginalt om du inte faktiskt ångrar dig efter samtalet.

  • Chiquita07
    Isola747 skrev 2014-05-03 21:57:31 följande:
    När jag fick snitt beviljat pga rädsla så körde jag en mer ödmjuk attityd. Jag lyssnade på allt de hade att säga och visade att jag respekterar deras erfarenhet och kunskap och förstod varför de förespråkade vaginal förlossning men förklarade att jag ändå inte kände någon trygghet i det utan absolut ville snittas. Även att jag förstod att det varit att föredra om jag kunnat jobba mig runt min rädsla och komma över den men att jag redan jobbat med det hela graviditeten och ändå kände mig så långt ifrån att vara där att det inte fanns en chans att jag skulle hinna komma över rädslan tillräckligt på den lilla tid som var kvar. Jag tror mer på att vara ödmjuk och lyssna på vad de säger men sedan ändå vara bestämd med att man förstår men inte ångrat sig än att gå in med arrogant attityd och bara vägra innan de ens hunnit säga sitt. Dock ska du såklart inte gå med på att "prova" att föda vaginalt om du inte faktiskt ångrar dig efter samtalet.
    Åh det där lät bra. Jag har ingen arrogant attityd utan kommer nog naturligt vara ödmjuk så som du. Jag tror det är bäst faktiskt. Hoppas på det bästa.
  • Lolanthe
    Chiquita07 skrev 2014-05-03 21:30:49 följande:
    Tack så himla mycket för ditt svar! Har du något tips på vad jag kan säga på läkarbesöket? Alltså jag har ju ingen orsak mer än att jag bara är RÄDD för en vaginal förlossning. Sen har jag ju i och för sig ångest/depression sedan lång tid tillbaka men vet inte om det är ett skäl nog..
    Tror också på att vara ödmjuk som någon skrev och visa att man gärna lyssnar och tar emot det de har att säga på ett nyanserat sätt. Men sedan inte låta sig övertalas eller vad man ska säga. Vad du ska säga? Säg som det är, förklara hur rädd du är och att VL inte är ett alternativ. :)
  • Lolanthe
    Isola747 skrev 2014-05-03 21:57:31 följande:

    När jag fick snitt beviljat pga rädsla så körde jag en mer ödmjuk attityd. Jag lyssnade på allt de hade att säga och visade att jag respekterar deras erfarenhet och kunskap och förstod varför de förespråkade vaginal förlossning men förklarade att jag ändå inte kände någon trygghet i det utan absolut ville snittas. Även att jag förstod att det varit att föredra om jag kunnat jobba mig runt min rädsla och komma över den men att jag redan jobbat med det hela graviditeten och ändå kände mig så långt ifrån att vara där att det inte fanns en chans att jag skulle hinna komma över rädslan tillräckligt på den lilla tid som var kvar. Jag tror mer på att vara ödmjuk och lyssna på vad de säger men sedan ändå vara bestämd med att man förstår men inte ångrat sig än att gå in med arrogant attityd och bara vägra innan de ens hunnit säga sitt. Dock ska du såklart inte gå med på att "prova" att föda vaginalt om du inte faktiskt ångrar dig efter samtalet.


    Jag hoppas inte det lät som att jag tycker att man ska vara arrogant, bara bestämd men det betyder inte arrogant (enligt mig iaf ;) Det tycker jag absolut inte :)
  • Chiquita07
    Lolanthe skrev 2014-05-03 23:04:11 följande:
    Jag hoppas inte det lät som att jag tycker att man ska vara arrogant, bara bestämd men det betyder inte arrogant (enligt mig iaf ;) Det tycker jag absolut inte :)
    Jag förstår :)
  • Lolanthe

    Undrade hur det gick för dig, blev det snitt? för visst skulle du på snittsamtal i veckan? Hoppas allt gick bra! :)

  • Chiquita07
    Lolanthe skrev 2014-05-10 07:44:28 följande:
    Undrade hur det gick för dig, blev det snitt? för visst skulle du på snittsamtal i veckan? Hoppas allt gick bra! :)

    JA de blev snitt!! :D läkaren va hur bra som helst, det första hon sa när jag kom in var "jag har läst din journal och förstått att det enda alternativet är att ge dig ett planerat kejsarsnitt". Ville dock ändå förklara mig så jag började babbla på. Typ rabbla upp delar av mina argument jag hade planerat att säga. Hon va helt underbar! Oroat mig helt i onödan. Nu kan man se framemot förlossningen iaf.
  • Lolanthe
    Chiquita07 skrev 2014-05-10 08:15:55 följande:

    JA de blev snitt!! :D läkaren va hur bra som helst, det första hon sa när jag kom in var "jag har läst din journal och förstått att det enda alternativet är att ge dig ett planerat kejsarsnitt". Ville dock ändå förklara mig så jag började babbla på. Typ rabbla upp delar av mina argument jag hade planerat att säga. Hon va helt underbar! Oroat mig helt i onödan. Nu kan man se framemot förlossningen iaf.
    Gud vad skönt! Låter som en jättebra bemötande! Vad bra att de verkligen ser till själva personen och inte bara vad man "borde" göra. Nu kan du förbereda dig för bebis ankomst i lugn och ro :)
  • Chiquita07
    Lolanthe skrev 2014-05-10 09:04:04 följande:
    Gud vad skönt! Låter som en jättebra bemötande! Vad bra att de verkligen ser till själva personen och inte bara vad man "borde" göra. Nu kan du förbereda dig för bebis ankomst i lugn och ro :)
    Jaa, tycker faktiskt läkare och barnmorskor har väldigt bra förståelse, var rädd att det inte var så. Hon sa dessutom att om jag skaffar fler barn kan jag få snitt då med utan att "tjata" eftersom jag redan har fått snitt en gång, så man behöver inte vara rädd för att bli gravid i framtiden heller, det känns skönt.
  • Chiquita07

    Jag behövde inte ens gå på ett enda aurorasamtal, men kanske för att jag redan går hos två psykologer. Nu bor jag utanför Göteborg och tillhör SÄS i borås så jag kan inte säga hur det är på alla sjukhus men Borås är helt klart helt underbara!

  • Lavskrikan

    Tyvärr tror jag att i princip så kan faktiskt läkaren neka snitt. Rättigheten som patient går inte så långt att man kan kräva en behandling. Däremot tror jag att de flesta läkare har så mycket vett i huvudet att de inte nekar om det finns sådana skäl som motiverar behandlingen.

  • bf2014

    Som svar på din fråga, JA du kan bli nekad snitt. Det blev jag. I två olika län dessutom. Trots att jag var stenhård och inte gav mig. Var påläst, hade med mig dokumentet från Socialstyrelsen, min man var med på möten osv.. Skönt att du blev beviljad ditt snitt! Nu fick jag en bra förlossning trots att jag inte fick mitt önskade snitt... Och är nöjd över att jag "slapp" ks i slutändan. Men som sagt, nekad kan du bli. (Det var flera bm och läkare inblandade i mitt ärende från mvc som försökte påverka utan framgång).

  • Chiquita07
    bf2014 skrev 2014-05-10 09:29:02 följande:
    Som svar på din fråga, JA du kan bli nekad snitt. Det blev jag. I två olika län dessutom. Trots att jag var stenhård och inte gav mig. Var påläst, hade med mig dokumentet från Socialstyrelsen, min man var med på möten osv.. Skönt att du blev beviljad ditt snitt! Nu fick jag en bra förlossning trots att jag inte fick mitt önskade snitt... Och är nöjd över att jag "slapp" ks i slutändan. Men som sagt, nekad kan du bli. (Det var flera bm och läkare inblandade i mitt ärende från mvc som försökte påverka utan framgång).
    Vad konstigt att det kan vara så olika. Nu när jag tänker tillbaka var det otroligt enkelt att få till ett snitt. Jag sa i v 33 att jag kände oro inför förlossningen och skulle vilja prata med någon ang detta, då sa hon att hon ska skicka mig till aurora. Men sen någon dag senare ringde jag bm och sa att det hjälper inte mig att prata med någon, jag kmr inte komma över rädslan ändå. Då sa hon att hon (när jag va i v 34) ska skicka remiss till förlossningsläkare. Två veckor senare fick jag komma på läkarbesöket och blev utan minsta tjafs beviljad i v 36. Snittet ska göras v 40. Kanske beror på att jag har en lång historik hos läkaren med psykiska problem (så som ångest, depression osv), vad vet jag, men enkelt var det iaf. Jag har iofs, precis som läkaren sa till mig, ett tillräckligt bra skäl till att bli beviljat ett snitt. 
  • Lolanthe
    Chiquita07 skrev 2014-05-10 09:14:41 följande:
    Jaa, tycker faktiskt läkare och barnmorskor har väldigt bra förståelse, var rädd att det inte var så. Hon sa dessutom att om jag skaffar fler barn kan jag få snitt då med utan att "tjata" eftersom jag redan har fått snitt en gång, så man behöver inte vara rädd för att bli gravid i framtiden heller, det känns skönt.
    Låter kanonbra! Jag har fått väldigt blandat bemötande men nu sist kanonbra. Kommer också att få ett planerat snitt när det är dags (vi har precis startat bebisverkstaden). Känns suuuperskönt :)
  • Lolanthe
    bf2014 skrev 2014-05-10 09:29:02 följande:

    Som svar på din fråga, JA du kan bli nekad snitt. Det blev jag. I två olika län dessutom. Trots att jag var stenhård och inte gav mig. Var påläst, hade med mig dokumentet från Socialstyrelsen, min man var med på möten osv.. Skönt att du blev beviljad ditt snitt! Nu fick jag en bra förlossning trots att jag inte fick mitt önskade snitt... Och är nöjd över att jag "slapp" ks i slutändan. Men som sagt, nekad kan du bli. (Det var flera bm och läkare inblandade i mitt ärende från mvc som försökte påverka utan framgång).


    Vilka län var det? I Sthlm nekar de inte, bara man är fast vid att det är ett ks man vill ha. Men det är säkert olika, tyvärr. :(
  • nekades

    Gammal tråd, men kan säkert vara någon som googlar detta och undrar hur det är nu. I Gbg tycks det vara extremt ovanligt med beviljade KS pga av FL-skräck, framförallt om du haft en "lyckad" första förlossning.

    Jag har gått på antal aurorasamtal pga av skräcken sedan förra förlossningen. De hade väl förståelse men tyckte det var "lätt" att ordna en bättre upplevelse för mig denna gången, eftersom de då kunde tillsätra extra resurser för mina behov då de vet vad som var bristande förra gången. Jag ställde mig frågand och väldigt tveksam till detta och hävdade bestämt att KS skulle vara det absolut bästa för mig. Både av vissa medicinska skäl, men också psykologiska. Pratade även med två läkare och bägge hävdade det samma som aurora bm. Spelade ingenroll att jag satt och grät pga. den rädsla och vanmakt jag kände in för förlossningen. Läkaren menade på att det finns medbestämmande rätt, men om läkaren bedömmer en viss behandling som bättre för patienten och att den behandlingen även medför mindre risker (även om det bara handlar om någon procentenhet) så har läkaren rätt att neka snitt...

Svar på tråden Får en läkare neka snitt??