• Mims01

Matvägrande barn!!

Har en liten tjej på ett år som alltid varit glad i maten sedan dess hon började äta..
    Hon blev magsjuk för ca 2 mån sedan och åt lite sämre efter det men sen kom aptiten tillbaka igen.. All is well..
    Tills för ca 2 veckor sedan då hon börjar vägra det vi ger henne.
    Först trodde jag det berodde på att hon inte ville äta barnmat utan att hon bara ville äta det vi åt. Fantastiskt att hon är så intresserad av vår mat tyckte jag och började ge henne samma mat som oss..  MEN..!! Nu vägrar hon nästan totalt att äta. Hon äter två skedar och sedan spottar hon ut allt.. Gröten går ned på morgonen och välling också men förutom det vägrar hon att äta.
    Jag har pratat med BVC som sa att det viktigaste var att jag inte ersätter ett mål med välling utan att jag erbjuder henne mat efter någon timme igen och behåller de gröt och välling mål hon haft tidigare på morgon och kväll. Varken mer eller mindre.. Detta har jag gjort.
    Men det oroar mig ändå att hon inte äter ordentligt.. Detta är ett barn som ätit två ordentliga mål mat per dag förutom välling och gröt. Nu petar hon i sig några ärter och viss frukt..
    Har försökt att mata henne, att låta henne äta själv..
    Jag håller tummarna för att detta är en övergående fas.

Är det någon som känner igen sig i det jag skriver?
    Har ni några tips isf att dela med er av? 

Kan tillägga att vi måste gå på en extra viktkontroll nästa månad för dom inte tycker hon gått upp tillräckligt i vikt.. Visserligen har hon börjat röra sig mycket mer så är det väl naturligt att vikten stannar av men när BVC vill göra extra kontroller så börjar man ju oroa sig..Obestämd

• Svar på tråden Matvägrande barn!!
  • Mandelskorpan

Kan det vara något ni börjat ge som hon inte tål? Har ni ändrat ngt med maten? Magen kan ju vara extra känslig efter magsjuka.

Sonen matvägrar / får dålig aptit om han äter något han inte tål (tål ej mjölk soja baljväxter). Han blir illamående helt enkelt. Han är två år.

• Mims01

Tack för ditt svar!
    Vi hade inte ändrat något med maten tills det att hon började vägra och då började vi ge henne samma som vi åt..
    Hon blev god i maten igen ca en vecka efter magsjukan så tror inte det är att hon mår illa.. Känns liksom som hon bara inte vill äta.. Hon sitter och pillar och leker med maten när hon själv får äta och de gånger jag försöker mata henne så biter hon ihop munnen och skakar på huvudet. Vill inte heller tvinga i henne maten så hon får en negativ upplevelse av matningen så känner mig lite villrådig hur jag skall göra..

Har funderat på om hon har ont i halsen eller om det helt enkelt är något hon inte tycker om men hon är så himla pigg och har inte haft feber och vi har provat att ge henne allt från makaroner till couscous så känns som att något borde hon ju gilla om det var där skon klämde..

Hur märkte du att sonen inte tålde viss mat?

• Mandelskorpan

Har hon kräkts mkt som liten? Tänkte på reflux, det får de ont i halsen av, längst ned. Vanligt med matvägran då för det gör ont när de äter.

Sonen hade magproblem och hudproblem också. Planande kurvor.

• Mims01
    Mandelskorpan skrev 2014-05-03 21:27:26 följande:
    Har hon kräkts mkt som liten? Tänkte på reflux, det får de ont i halsen av, längst ned. Vanligt med matvägran då för det gör ont när de äter.

Sonen hade magproblem och hudproblem också. Planande kurvor.
    Nja hon har inte kräkts speciellt mycket fast har iof inte mycket att jämföra med.. Det konstiga är att hon äter sin gröt som vanligt på mornarna men resterande mat vägrar hon..
    Reflux? 
    Hoppas din son mår bättre nu..
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-03 21:40:00 följande:
    Det är inte kindtänderna på gång?
    Kommer dom så tidigt? 
    Hon har iof varit väldigt tidig med sina tänder i övrigt men tycker mig inte känna igen några av de symptom hon hade innan när dom första framtänderna kom...
  • Mandelskorpan
    Mims01 skrev 2014-05-03 22:21:58 följande:
    Nja hon har inte kräkts speciellt mycket fast har iof inte mycket att jämföra med.. Det konstiga är att hon äter sin gröt som vanligt på mornarna men resterande mat vägrar hon..

...

Hm skumt. Testa att byta frukost? Ge en banan istället och se vad som händer...? Har hon ätit just den gröten "i evigheter"?
  • Mims01
    Mandelskorpan skrev 2014-05-03 22:57:40 följande:

Hm skumt. Testa att byta frukost? Ge en banan istället och se vad som händer...? Har hon ätit just den gröten "i evigheter"?
    Nä har bytt sort en del.. Fast i morse så vägrade hon gröten också...
    Banan brukade funka men nu tar hon två tuggor och hivar sedan iväg den.
    Lunchen totalvägrade hon med men en tunnbrödsmacka med leverpastej och smör gick ned.. 
    Kanske är någon övergående fas, de flesta jag pratat med tycke ratt jag skall låta henne bli hungrig för DÅ lär hon äta men när hon matvägrat allt förutom morgon och kvälls välling så börjar man ju bli orolig.. 
    Så kan det ju inte fortsätta Rynkar på näsan
    Får nog ringa BVC igen imorgon IGEN men tycker inte att dom gör mig så mycket klokare..
  • Flickan och kråkan

Ja, de kan få dem så tidigt. Min äldsta hade alla hörntänderna och de fyra första kindtänderna när han var drygt ett år. Mellan några månader senare. Yngsta är 10 månader och första kindtanden framme lite grand. De brukar ta god tid på sig och ofta vara svullet och ömt.

• Mims01
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-04 22:47:23 följande:
    Ja, de kan få dem så tidigt. Min äldsta hade alla hörntänderna och de fyra första kindtänderna när han var drygt ett år. Mellan några månader senare. Yngsta är 10 månader och första kindtanden framme lite grand. De brukar ta god tid på sig och ofta vara svullet och ömt.
    Hur var dina när dom fick kind och hörntänder? Matvägrade dom då också?
    Kan ju kanske vara det som är problemet.. Har fått en tid på BVC imorgon bitti så skall be henne titta efter..
  • pastamamman

Finns det någon anledning till att bvc vill att ni absolut ska behålla välling/gröt? Vår dotter var jättedålig på att äta, rådet vi fick på bvc var att sluta med vällingen (hon fick morgon och kväll). Deras teori var att hon var för mätt och helt enkelt klarade sig för bra på vällingen. Vi började med att ta bort på morgonen och hon åt bättre nästan omgående och började gå upp bättre i vikt (stödvägde också).

Annars tänker jag att det kan vara någon form av allergi.

• Mandelskorpan

Har din flicka alltså inte haft problem före den där magsjukan? Inga magproblem eller planande kurvor eller nåt före? Känns ju som att magsjukan är boven? Togs det prover på henne då? Kan hon blivit sjuk av något annat än "vanlig" magsjuka? Har ni eller någon ni känner varit utomlands?

• Flickan och kråkan
    Mims01 skrev 2014-05-05 17:04:31 följande:
    Hur var dina när dom fick kind och hörntänder? Matvägrade dom då också?
    Kan ju kanske vara det som är problemet.. Har fått en tid på BVC imorgon bitti så skall be henne titta efter..
    De matvägrade inte men har enbart velat ha slät mat och har varit kinkiga med all som har något tuggmotstånd.
  • Fru Karlsson

Sonen var sjuk mycket när han var liten och matvägrade länge särskilt efter han varit sjuk och vikten planade ut.Åt i princip bara gröt och frukt.Det kan ta lång tid innan de börjar äta bra igen efter sjukdom.Truga inte och tvinga inte det blir bara värre då.Erbjud sånt hon tycker om,vill hon inte ha vänta ut så länge som möjligt så hon hinner bli riktigt hungrig.Sen tror jag också det är tänderna! Sonen krånglade alltid med maten när det var nya tänder på gång.Det kan göra jätteont på dem i munnen och kliar.Förstår det känns skönt att ge välling när hon äter så lite.Prova ge bara på kvällen så kanske hon blir mer sugen på mat.Jag tror det är efter sjukdomen och tänderna,det kommer gå över.

• Mims01

Tack snälla för alla era svar!

Var på BVC där sköterskan sa att jag har en liten trollunge som är "full i fan" och prövar att testa och visa sin vilja.. Rådet jag fick var att fortsätta erbjuda mat ofta och att inte truga utan går det inte första matningen så kanske det går andra eller tredje.. 
    Lillan for runt som en stolla i rummet och lekte så sköterskan sa att det var helt klart att hon inte var sjuk utan hon trodde detta är en fas som snart kommer att gå över av sig själv. 

Råden om att minska på vällingen var intressant, skall försöka hoppa över den på morgonen och se hur aptiten ser ut under dagen.

Vi har ändå haft två dagar nu som hon har ätit fantastiskt bra! Känns väldigt skönt Glad  Kanske beror på att jag lugnat ned mig lite i min oro efter besöket på BVC.

• kantele

hej! vàr dotter är nu i precis samma situation. förut àt hon det mesta, sen gick bara välling, mjölk, gröt och banan ner. nu gàr det nästan bara med välling som hon fàr màrgon och kväll. 

ska testa det som nàn sa med att inte ge välling pà màrgonen, (ska jag ge mjölk ist?) och se om hon är hungrigare vid lunch! vissa dagar äter hon massa makaroner för att dagen därpà vägra makaroner, men bara äta majs. som kommer ut hela i avföringen sà tänker att de inte ger sà mycket näring... mjölk dricker hon massor om hon fàr men försöker att inte ge sà mycket att dricka iom att hon ju äter sämre dà.

har tänkt att bara hon äter nàt sà är det bra och därför gett banan och mjÖlk men borde kanske ta en "bananpaus" och se om hon dà vill ha annat... hur har det gàtt fÖr er andra?

förresten sà var jag hos en vän häromdagen med 2 barn i àldrar som min dotter, (mellan 1-2) och fràgade om min ebba vill ha ett tuc-kex (salt smörgàskex). hon fick dà ett som hon àt men jag undrar, är det inte lite för salt?

• Mims01
    kantele skrev 2014-05-28 21:46:26 följande:
    hej! vàr dotter är nu i precis samma situation. förut àt hon det mesta, sen gick bara välling, mjölk, gröt och banan ner. nu gàr det nästan bara med välling som hon fàr màrgon och kväll. 

ska testa det som nàn sa med att inte ge välling pà màrgonen, (ska jag ge mjölk ist?) och se om hon är hungrigare vid lunch! vissa dagar äter hon massa makaroner för att dagen därpà vägra makaroner, men bara äta majs. som kommer ut hela i avföringen sà tänker att de inte ger sà mycket näring... mjölk dricker hon massor om hon fàr men försöker att inte ge sà mycket att dricka iom att hon ju äter sämre dà.

har tänkt att bara hon äter nàt sà är det bra och därför gett banan och mjÖlk men borde kanske ta en "bananpaus" och se om hon dà vill ha annat... hur har det gàtt fÖr er andra?

förresten sà var jag hos en vän häromdagen med 2 barn i àldrar som min dotter, (mellan 1-2) och fràgade om min ebba vill ha ett tuc-kex (salt smörgàskex). hon fick dà ett som hon àt men jag undrar, är det inte lite för salt?
    Min dotter har nu börjat äta igen efter att ha haft en ordentligt förkylning med riktigt hög feber så jag tror att anledningen till att hon inte åt var att hon hade ont i halsen.
    Detta i kombination med att hon vill pröva äta själv.
    Hon vägrar äta om hon inte har en sked i handen och får försöka själv medan jag matar henne.

Det kanske är detsamma för din dotter?
    Prova att ge henne en sked och låt henne prova lite medan du ger henne mat. Det kan bli lkite kladdigt men det får man räkna medGlad
  • kantele
    Mims01 skrev 2014-05-28 22:43:21 följande:
    Min dotter har nu börjat äta igen efter att ha haft en ordentligt förkylning med riktigt hög feber så jag tror att anledningen till att hon inte åt var att hon hade ont i halsen.
    Detta i kombination med att hon vill pröva äta själv.
    Hon vägrar äta om hon inte har en sked i handen och får försöka själv medan jag matar henne.

Det kanske är detsamma för din dotter?
    Prova att ge henne en sked och låt henne prova lite medan du ger henne mat. Det kan bli lkite kladdigt men det får man räkna medGlad
    hon fàr äta själv och jag försöker mata henne diskret samtidigt. funkar ej. men hon fàr iaf i sig mer dà hon fàr själv än om jag ger allt.
    imàrse försökte jag ge mjölk istället för välling pà màrgonen för att se om hon dà skulle vara hungrigare pà lunch, men hon plockade i sig nàgra brödbitar och ostbitar sen var det stopp. försökte linda in potatis i ost men när hon märkte det spottade hon ut allt. 
    nu gick hon och sova och fick en flaska mjölk sà hon är väl knappast hungrig innan läggdags nu dà... suck, sà frustrerande!!
    hon har ingen förskylning pà g vad jag vet, men tänder, sàklart. 
  • lantisen02

Har samma problem med min 1-åring. Vägrar äta vår egna mat.....mest vid lunchtid... Har kört med en del burkar tills för 1 månad sen, nu tycker vi att han ska börja äta vår mat men spottar mest ut..... Ska ja erbjuda nått annat än vår mat,? han gapar vid varje tugga men spottar ut maten..... Han får mat och bitar att äta själv, men det mesta hamnar på golvet..... Bra tips de här me vällingen på morgonen, ska nog köra yoghurt och smörgås för att se om han är hungrigare vid lunchtid Hur går det med din lilla matvägrarem?

• kantele
    lantisen02 skrev 2014-06-02 12:26:53 följande:
    Har samma problem med min 1-åring. Vägrar äta vår egna mat.....mest vid lunchtid... Har kört med en del burkar tills för 1 månad sen, nu tycker vi att han ska börja äta vår mat men spottar mest ut..... Ska ja erbjuda nått annat än vår mat,? han gapar vid varje tugga men spottar ut maten..... Han får mat och bitar att äta själv, men det mesta hamnar på golvet..... Bra tips de här me vällingen på morgonen, ska nog köra yoghurt och smörgås för att se om han är hungrigare vid lunchtid Hur går det med din lilla matvägrarem?
    jo det gàr bättre. vi har ocksà mest gett burkar men känns som om hon kunde äta vàr mat nu! sà de senaste dagarna har sett ut som följande: 
    frukost: en flaska välling
    lunch: makaroner och keso (som hon äter själv samtidigt som jag äter. ibland plockar jag in lite makaroner i hennes mun och hon äter faktiskt!) mjölk pà det.
    mellanmàl: yoghurt/banan/nàt annat som gàr ner för dagen. vi snackar 1/3 banan eller en halv dl yogurt inte mera
    middag: gröt eller liknande och mjölk
    innan natten fàr hon en flaska välling

och detta är MYCKET för att vara ebba!! det gàr absolut inte att mata henne med burkmat. hon màste äta själv. helst pasta. har försökt koka nypotatis som ju är supergott men det vill hon inte ha. sà jag ger henne det som gàr ner just nu! hon màste ju äta. ebba brukade ocksà gapa förut dà jag kom med mat men spottade ut direkt.
  • Mims01

Min lill tjej började äta igen men nu är det tvärstopp igen.
    Hon käkar lite när hon känner för det, känns som det är lite som en lek för henne och hon testar oss.
    Men har börjat ge henne mat som är väl mixad eller barnmat från 6 månader för den äter hon bättre.
    Det får mig att undra om det är tänderna som spökar och hon helt enkelt har ont när hon tuggar.
    Bröd och smörgåsrån funkar men det kanske är skönare för tandköttet?

Svar på tråden Matvägrande barn!!