• VaBussig

    matematik - tråden!

    Tänkte att det kunde vara kul med en mattetråd!

    Man får använda sig av alla räknesätten, alltså plus, minus, division (delat med) och multiplikation.

    T ex, jag skriver 20 + 35, den efter mig skriver svaret och samtidigt ett nytt tal som nästa ska skriva svaret på.
    Man får självklart använda sig av miniräknare om man ej är så haj på huvudräkning Glad

    Jag börjar: 38 x 4 = ?
    Always on my mind Elvis Presley
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-03 20:56
    Detta är ju en lek-tråd så det är ju kul om så många som möjligt kan vara med, så därför kan vi ju vara lite snälla med talen, i alla fall i början
  • Svar på tråden matematik - tråden!
  • Kicki85

    roten ur 2

    Vad är egentligen meningen med denna tråd? Att vi som kan räkna ska få briljera?

    Vad är 2 + 2?

  • Radhuspinglan
    Grande Rock skrev 2014-05-04 00:53:04 följande:
    2,50 Hur lång är hypotenusan i en rätvinklig, likbent triangel med sidan 1?
    It's Good But It Just Ain't Right

    Hur kom du fram till svaret? Uträkning krävs, inget kikande längst bak i boken! ;)
  • VaBussig
    Kicki85 skrev 2014-05-04 01:21:01 följande:
    roten ur 2

    Vad är egentligen meningen med denna tråd? Att vi som kan räkna ska få briljera?

    Vad är 2 + 2?
    Det var meningen att alla skulle kunna vara med, men när folk skriver frågor istället för tal och går utanför ramarna med räknesätten så blir det ju svårt.
    Always on my mind Elvis Presley <3
  • oOOo  oOOo
    Radhuspinglan skrev 2014-05-04 07:57:26 följande:

    Hur kom du fram till svaret? Uträkning krävs, inget kikande längst bak i boken! ;)
    x kostnaden för burgare
    y kostnaden för bröd

    (1) x + y = 30
    (2) x = 25 + y

    (1) - (2) => y = 30 - 25 - y => y = 5/2=2.5
    Kicki85 skrev 2014-05-04 01:21:01 följande:
    Vad är 2 + 2?
    4

    vad är den binära representationen av 7?
  • Chocoholica
    Sune03 skrev 2014-05-03 21:02:14 följande:
    Fel, du missade punkterna efter sexan. :)
    +7+8+9 osv???
    Vad lurig den var du! Förvånad
    Make chocolate cake not war.
  • VaBussig
    Radhuspinglan skrev 2014-05-04 00:12:35 följande:

    26. Nu tar jag frågan från kvällens "Smartare än en femteklassare". En hamburgare med bröd kostar 30:-. Hamburgaren kostar 25 kronor mer än brödet. Vad kostar brödet?
    Det kan väl inte vara något annat svar än 2,50 ??
    Always on my mind Elvis Presley <3
  • Sune03
    Chocoholica skrev 2014-05-04 08:34:31 följande:
    +7+8+9 osv???
    Vad lurig den var du! Förvånad
    Japp upp till oändligheten, dvs en summa av en oändlig serie. Mhm den är elak eftersom det är sjukt hög nivå på matematiken, men ännu sjukare är att svaret är -1/12.

    Japp, om du summerar alla positiva heltal upp till oändligheten får du minus en tolftedel! Ännu mer spännande är att det är ett viktigt matematiskt resultat inom fysiken.

    Tänkte jag skulle lyfta nivån på tråden, annars är den ju rätt meningslös faktiskt...
  • oOOo  oOOo
    Sune03 skrev 2014-05-04 11:08:20 följande:
    Japp upp till oändligheten, dvs en summa av en oändlig serie. Mhm den är elak eftersom det är sjukt hög nivå på matematiken, men ännu sjukare är att svaret är -1/12.
    Nej, matematiskt är det inte så. Den serien är divergerande. Men när fysikerna vill ha ett visst resultat fixar de till det med att par icke-matematiska operationer
  • VaBussig
    Sune03 skrev 2014-05-04 11:08:20 följande:
    Japp upp till oändligheten, dvs en summa av en oändlig serie. Mhm den är elak eftersom det är sjukt hög nivå på matematiken, men ännu sjukare är att svaret är -1/12.

    Japp, om du summerar alla positiva heltal upp till oändligheten får du minus en tolftedel! Ännu mer spännande är att det är ett viktigt matematiskt resultat inom fysiken.

    Tänkte jag skulle lyfta nivån på tråden, annars är den ju rätt meningslös faktiskt...
    Ja rätt meningslös, men det var värt ett försök i alla fall Flört

    (3x7) x 6+19 = ?
    Always on my mind Elvis Presley <3
  • Sune03
    oOOo oOOo skrev 2014-05-04 11:43:29 följande:
    Nej, matematiskt är det inte så. Den serien är divergerande. Men när fysikerna vill ha ett visst resultat fixar de till det med att par icke-matematiska operationer smile5.gif
    Serien är divergerande men att säga att Riemans Zetafunktion (som spottar ur sig -1/12) inte är en matematisk operation känns inte rätt Tungan ute. Dessutom har resultatet implikationer i verkligheten, tex Cashimireffekten och universums dimensioner. Jag tror dessutom att om 100 år gör vi inte skillnad på matematik och fysik på högre nivå eftersom de två disciplinerna driver varandra framåt.
Svar på tråden matematik - tråden!