• D92e

Armbågsfraktur när blir man återställd?

Hej!

För ungefär ett halvår sedan bröt jag strålbenet i min vänstra armbåge. Jag gick inte till sjukhus förens 1mån efter eftersom jag inte trodde det var något mer än en stukning. När jag väl kom till sjukhuset visade det sig att min armbåge hade en fraktur och att som rekommendera mig att uppsöka sjukgymnast. Jag har gått hos sjukgymnast och fått instruktioner om hur jag ska göra eftersom jag inte kan sträcka ut armbågen. Styrkan är också väldigt nedsatt. Jag undrar om det är någon mer som har varit med om samma sak som jag? När vart ni återställda? Hur långtid brukar det ta?

Mvh

• Svar på tråden Armbågsfraktur när blir man återställd?
  • Onormalin160

Jag bröt ett ben i armbågen för några år sen, men det tog inte så länge att bli återställd. Tycker nog att du ska gå tillbaka till läkaren och kolla så det inte växt ihop fel. :-/

• LaFontaine

Jag fick en spricka i underarmen, precis invid armbågen för ganska exakt ett år sen. Jag är inte återställd än. I mitt fall låser det sig i själva leden. Tydligen är det något som gått sönder där som man missade på slätröntgen. Du bör nog kolla upp det, för enligt läkare och sjukgymnaster som jag träffade skulle jag vara återställd efter max ett halvår.

• D92e

Man tycker ju att sjukgymnasten borde kalla mig till läkare om han inte tkr de ser bra ut?:) fast jag vet inte!! Jag har också problem med låsningar i leden. Kan ni sträcka ut armbågen helt?:)

• LaFontaine
    D92e skrev 2014-05-04 20:46:51 följande:
    Man tycker ju att sjukgymnasten borde kalla mig till läkare om han inte tkr de ser bra ut?:) fast jag vet inte!! Jag har också problem med låsningar i leden. Kan ni sträcka ut armbågen helt?:)
    Sjukgymnaster remitterar inte till läkare. Du får själv ta den kontakten.

Jag kan böja ut armen fullt, men inte lika mycket som andra armen. Jag är gravt överrörlig och har alltså tappat en massa rörlighet. Låsningarna kommer framför allt när jag har något tungt i handen, som vid träning till exempel. Vidare kan jag heller inte bära tunga kassar med armen sträckt rakt neråt. Däremot går samma kasse bra att bära om jag böjer armen lite. Jag ska kolla upp det där snart tänkte jag.
  • D92e

Okej! För mig är det som på bilden kan inte sträcka ner den mer. Gjorde du nå övningar? Eller gick hos sjukgymnast? :)

• LaFontaine
    D92e skrev 2014-05-04 20:59:48 följande:
    Okej! För mig är det som på bilden kan inte sträcka ner den mer. Gjorde du nå övningar? Eller gick hos sjukgymnast? :)
    Jag gick hos en sjukgymnast i nästan två månader efter fallet och gjorde en massa rörelseövningar.
  • Ei saa peittää

Jag bröt armbågen för flera år sedan och jag såg ut som på bilden efter ett halvår ed sjukgymnastik. Läkarna sa att jag aldrig skulle bli bättre. Då blev jag arg och tränade stenhårt. Vid slutbesiktningen två år senare sa de OJ, så här bra trodde vi aldrig att du skulle bli.

Det som krävs är att du tar sjukgymnastiken på allvar och verkligen tränar stenhårt. Varje dag.

Må ikke tildekkes
  • D92e

Okej tack för tipset!, får man fråga på vilket sätt du tränade på? :)

• Ei saa peittää

Det var mycket styrketräning för att stärka musklerna. De sa att det var extra viktigt för skadans skull. Jag tränade mycket axlar, bröst och armar och bara lite ben.

Viktigare var ändå alla sträck- och böjövningar. En del var rätt brutala och gjorde rejält ont. Tänk att du bänder upp armbågen och tänjer och tänjer. AJ!
    Men sånt måste din sjukgymnast visa för det är inget du ska göra själv utan att veta exakt hur du ska göra.

Må ikke tildekkes
  • DeShan

Gammal tråd men testar ändå, har du fått tillbaka din rörlighet? Kan du sträcka ut armen fullt? Ja bröt huvudet på strålbenet för sex veckor sen och kommer lika långt som dig på bilden. Tacksam för svar

Svar på tråden Armbågsfraktur när blir man återställd?