• Snufflan

HJÄLP! Tvigad att ta ut semester på lediga dagar!

Hej!

Jag är nyanställd på en resturang. Jag har inte betald semester (Började i April) men jag har samma rätt som alla andra att få 25 dagar (obetald) semester. Jag har oregelbundet schema. Där jag jobbar många helger och ledig i veckorna, ibland har jag tre dagar ledigt i rad. Ibland bara en dag ledigt mitt i veckan och en i helgen. 

Jag har ansökt om semester. Jag har en period från sista en månad till den 17. Det betyder att jag vill ta ledigt DEM DAGAR JAG JOBBAR. Det är alltså 12 dagar. Nu kom min chef och sa att jag måste ansöka om ALLA dagar sammanhängande (inte söka för dem jag jobbar). Det betyder att jag MÅSTE ta ut semesterdagar ÄVEN mina schemalagda lediga dagar. Det blir alltså då 19 av mina semesterdagar jag MÅSTE ta ut då.. 19!!!!??? Det är ju en heeeeel vecka som jag förlorar för att jag måste söka semester mina lediga dagar. 

Så här kan dem väll inte göra? Förklaringen är att jag kan inte söka 3 dagar ledigt en vecka, det blir automatiskt fem. oavsett om jag jobbar eller inte den dagen. VAFAN?

• Svar på tråden HJÄLP! Tvigad att ta ut semester på lediga dagar!
  • Lana899

Kan ej sådana här regler,men det låter fel!

Är du med i något fack?

Ring och prata med dem,så du kan få hjälp kring detta!

• Snufflan
    Lana899 skrev 2014-05-04 19:26:22 följande:
    Kan ej sådana här regler,men det låter fel!

Är du med i något fack?

Ring och prata med dem,så du kan få hjälp kring detta!
    Jag tror jag blivit medlem. Jag gjorde i alla fall nån ansökan men vet inte om jag fått nån räkning än. Men jag ska ringa dem. Det kan fan inte stämma. Blir galen. 
  • Lana899
    Snufflan skrev 2014-05-04 19:30:19 följande:
    Jag tror jag blivit medlem. Jag gjorde i alla fall nån ansökan men vet inte om jag fått nån räkning än. Men jag ska ringa dem. Det kan fan inte stämma. Blir galen. 
    Ja det låter som en bra ide,ring facket imorgon!

Låter ej rätt!

Lycka till, hoppas att det löser sig för dig!
  • Mandel

25 dagar får man när man jobbar heltid. Jobbar du heltid?

Jag jobbar halvtid och får då 25 dagar som en en heltidstjänst eftersom man tar hela dagar för att man ska kunna ha sina sammanhängande veckor som det är lagstadgat.
    Jag kan alltså inte välja att ta dessa dagar när jag enbart är schemalagd för då skulle jag ju kunna ha 10 veckors semester...
    25/2,5dagar per vecka.
    Det är skillnad på att ta strödagar mot hela veckor.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Misstänker att din månadslön som ni kommit överens om är en heltidslön och så får du den % som du jobbar.

Det har med %:en att göra

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Snufflan
    Mandel skrev 2014-05-04 19:40:24 följande:
    25 dagar får man när man jobbar heltid. Jobbar du heltid?

Jag jobbar halvtid och får då 25 dagar som en en heltidstjänst eftersom man tar hela dagar för att man ska kunna ha sina sammanhängande veckor som det är lagstadgat.
    Jag kan alltså inte välja att ta dessa dagar när jag enbart är schemalagd för då skulle jag ju kunna ha 10 veckors semester...
    25/2,5dagar per vecka.
    Det är skillnad på att ta strödagar mot hela veckor.
    Ja jag jobbar heltid!
  • Snufflan
    Mandel skrev 2014-05-04 19:41:29 följande:
    Misstänker att din månadslön som ni kommit överens om är en heltidslön och så får du den % som du jobbar.

Det har med %:en att göra smile5.gif

hahahahhaha kommit "överens om". Det var snarare "Det här är din lön". PUNKT! Varken mer eller mindre... Ingen diskussion.

Jag behövde verkligen jobbet.. Jag sa inte emot. 

• Hannah76

Sommarsemestern tas ut med fem dagar per vecka, du kan inte plocka så som du tänkt.

Svar på tråden HJÄLP! Tvigad att ta ut semester på lediga dagar!