• Snufflan

HJÄLP! Tvigad att ta ut semester på lediga dagar!

Hej!

Jag är nyanställd på en resturang. Jag har inte betald semester (Började i April) men jag har samma rätt som alla andra att få 25 dagar (obetald) semester. Jag har oregelbundet schema. Där jag jobbar många helger och ledig i veckorna, ibland har jag tre dagar ledigt i rad. Ibland bara en dag ledigt mitt i veckan och en i helgen. 

Jag har ansökt om semester. Jag har en period från sista en månad till den 17. Det betyder att jag vill ta ledigt DEM DAGAR JAG JOBBAR. Det är alltså 12 dagar. Nu kom min chef och sa att jag måste ansöka om ALLA dagar sammanhängande (inte söka för dem jag jobbar). Det betyder att jag MÅSTE ta ut semesterdagar ÄVEN mina schemalagda lediga dagar. Det blir alltså då 19 av mina semesterdagar jag MÅSTE ta ut då.. 19!!!!??? Det är ju en heeeeel vecka som jag förlorar för att jag måste söka semester mina lediga dagar. 

Så här kan dem väll inte göra? Förklaringen är att jag kan inte söka 3 dagar ledigt en vecka, det blir automatiskt fem. oavsett om jag jobbar eller inte den dagen. VAFAN?

• Svar på tråden HJÄLP! Tvigad att ta ut semester på lediga dagar!
  • Snufflan
    Hannah76 skrev 2014-05-04 19:56:26 följande:
    Sommarsemestern tas ut med fem dagar per vecka, du kan inte plocka så som du tänkt.
    Det hade ju varit rättvist om man jobbade veckodagar alltså mån-fre. Men när det är så blandat så förlorar jag som sagt 7 dagar på det här! Det är fan inte rättvist. Bläää
  • Mandel
    Snufflan skrev 2014-05-04 20:11:10 följande:
    Det hade ju varit rättvist om man jobbade veckodagar alltså mån-fre. Men när det är så blandat så förlorar jag som sagt 7 dagar på det här! Det är fan inte rättvist. Bläää
    Grejen är den att det är 5 veckors ledigt du har rätt till egentligen. Inte 25 dagar som du kan plocka när du vill.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • A1987

För att plocka semesterdagar enligt dina pass, samtidigt som du jobbar oregelbunda pass, betyder det ju att du skulle plocka in dina semesterdagar efter att passen getts ut? Med andra ord borde alla andra anstäldas pass planeras om EFTER att du valt dina semesterdagar och arbetsscheman redan getts ut?

• Hannah76
    Snufflan skrev 2014-05-04 20:11:10 följande:

Hur tänker du nu?
  • Jennie med ie

Det lär handla om semesterkoeficienten eller hur det nu stavas, när en arbetsdag inte nödvändigtvis motsvarar 8 h (eller motsvarande heltid) eftersom man har färre men längre pass och därför dras det mer än 1,0 dagar när man är hemma en dag... Kolla upp avtalet ang semesterkvot eller semesterkoefficient.

• Gladskit

Jag skulle också kolla semesterkvoten. Det bör stå i kollektivavtalet, annars vet de säkert på ditt lönekontor.
    Kvoten 1 har den som arbetar fem dagar per vecka. Fem veckor ledig = 5 x 5 = 25 dagar. Det är lagens avsikt.
    Säg att du jobbar 3 dagar per vecka, då räcker dina 25 dagar längre än fem veckor och det är inte lagens avsikt. Utan då kan du ha en kvot på kanske 1,25, 1,33 eller högre, beroende på hur många dagar per vecka du jobbar i snitt.

• slutatsnusa

gå med i facket (hotell- och restauranganställdas) samt som nån tipsade med prata med syndikalisterna

• Vinterankan

Det känns ju rätt rimligt att du ska ta ut semester för hela tiden. I annat fall så kan ju chefen lägga om dig på ett nytt schema så att du får jobba de dagarna du nu inte är schemalagd. Egentligen så borde du väl anmält när du vill ha semester redan innan schemat lades?

• Threezool

Jobbar på kundtjänst med liknande schema och de är som de säger att man kan inte bara plocka de dagar man jobbar utan det är sammanhängande. En vecka på sju dagar räknas då som fem semesterdagar om man jobbar heltid. Bästa är att kolla med facket hur det ligger till hos just er då avtalet kan skilja sig mot callcenter avtalet.

• Hippoo
    Snufflan skrev 2014-05-04 19:18:10 följande:
    Hej! Jag är nyanställd på en resturang. Jag har inte betald semester (Började i April) men jag har samma rätt som alla andra att få 25 dagar (obetald) semester. Jag har oregelbundet schema. Där jag jobbar många helger och ledig i veckorna, ibland har jag tre dagar ledigt i rad. Ibland bara en dag ledigt mitt i veckan och en i helgen.  Jag har ansökt om semester. Jag har en period från sista en månad till den 17. Det betyder att jag vill ta ledigt DEM DAGAR JAG JOBBAR. Det är alltså 12 dagar. Nu kom min chef och sa att jag måste ansöka om ALLA dagar sammanhängande (inte söka för dem jag jobbar). Det betyder att jag MÅSTE ta ut semesterdagar ÄVEN mina schemalagda lediga dagar. Det blir alltså då 19 av mina semesterdagar jag MÅSTE ta ut då.. 19!!!!??? Det är ju en heeeeel vecka som jag förlorar för att jag måste söka semester mina lediga dagar.  Så här kan dem väll inte göra? Förklaringen är att jag kan inte söka 3 dagar ledigt en vecka, det blir automatiskt fem. oavsett om jag jobbar eller inte den dagen. VAFAN?

Låter väldigt konstigt jag jobbar visserligen i vården men jobbar jag 15 av 25 dagar o vill ta semester under den perioden dras det 15.....
  • dumdummast

För mig dras det dagarna jag skulle ja jobbat. Eftersom vårat schema bara går runt. Så kan jag jag aldrig söka semester innan schemat är lagt. Som nu i sommar blir jag ledig 3 veckor men tar bara ledigt sex dagar från jobbet. Så jag tycker du ska kolla med facket. Kan vara så att när du söker sammanhängande semester dras det fem dag per vecka. Så att det är därför du måste skriva alla dagar.

• Hannah76

dumdummast skrev 2014-05-05 18:14:45 följande:
    För mig dras det dagarna jag skulle ja jobbat. Eftersom vårat schema bara går runt. Så kan jag jag aldrig söka semester innan schemat är lagt. Som nu i sommar blir jag ledig 3 veckor men tar bara ledigt sex dagar från jobbet. Så jag tycker du ska kolla med facket. Kan vara så att när du söker sammanhängande semester dras det fem dag per vecka. Så att det är därför du måste skriva alla dagar.
    Varför kan du inte söka semester innan schemat är lagt?
  • Sweetboxen

Du har rätt till 5 v sem. 25 dgr om du jobbar 5 dgr/v.

Jobbar du inte varje dag har du sk intermittent semester. Dvs är du ledig tex varje fre, har du bara "rätt till" 20 dgr men du behöver ju inte heller plocka ut mer än 20 för o få 5 v. Osv.

Säger ert avtal att du ändå får 25 dgr då måste du ju plocka ut 5 dgr/v oavsett om du har lediga dgr lr inte.

Kolla ditt kollektivavtal.

• dumdummast
    Hannah76 skrev 2014-05-05 18:17:22 följande:
    Varför kan du inte söka semester innan schemat är lagt?

För att vi ha rullande sex veckors schema. Så jag kan räkna långt framåt hur jag ska jobba. För samma schema går runt.
  • kalleankan

Jobbar i vården o de är samma.
    Eftersom jag ibland jobbar 5timmarspass o ibland 10timmar och är ledig 3 dagars ibland så har jag en semesterkvot.
    För varje senesterdag jag tar dras det 1,3 semdagar eller nåt.

• kajsaa

Det är helt i sin ordning att du ska ta dina dagar även på lediga dagar. Det är för att man har rätt till 5 veckors ledigt vilket i lätta mått räknat är 25 dagar, alltså 5 dagar i veckan. Om alla som jobbade oregelbundna arbetstider och deltid tex inom vård, resturang och handels skulle bara tog ut på sina arbetsdagar under den sammanshängande ledigheten skulle vissa utan problem kunna plocka ut 6-12 veckors semester (beroende hur deras schema ser ut så klart). Medan dom som jobbar heltid eller måndag-fredag bara skulle kunna ta ut sina 4 eller 5 veckor. Det är därför som man har en semesterkvot, ofta 1,4. Så nej du blir inte blåst.

Svar på tråden HJÄLP! Tvigad att ta ut semester på lediga dagar!