• Madmoiselle

Hur minska midjemåttet?

Jag är överviktig nu och håller på att gå ner i vikt, hittills har jag gått ner fem kilo med GI metoden och träning, men inte en enda cm i midjan. Mina ben har blivit smalare, särskilt låren det märks på byxorna. Men jag vill främst minska i midjan det känns viktigare. Hur ska jag göra? Förslag på mat och träning tas tacksamt emot!

• Svar på tråden Hur minska midjemåttet?
  • Sorbus

När det gäller kroppsfettet och vad man fått för genetiska förutsättningar för var det sätter sig på kroppen är det dessvärre inte mycket man kan påverka. Du verkar höra till dem som samlar ditt fett runt magen, och det blir där det går långsammast att minska för dig. Men fortsätter du gå ner i vikt kommer du att bli mindre runt midjan också, så lite du får beväpna dig med lite tålamod.
    Sedan finns det andra faktorer som kan ge en bulligare mage, tex om du är svullen eller har svag muskelkorsett. Med just magfett finns det dessutom en faktor som kan bidra och det är stress. Höga nivåer av stresshormonet har ett samband med ökad fettinlagring runt magen. Så fortsätt som du gör, träna regelbundet, ät bra och se upp med stress så kommer ditt midjemått att minska också.

• Madmoiselle

Jag är nog ganska jämntjock överallt, men låren är lättare att dölja än midjan.

Jag har varit väldigt stressad under en lång tid, det är bland annat därför jag har gått upp i vikt (jag har inte tagit mig tid att laga riktig mat så det har blivit mycket skräp) men jag håller på att ändra det nu. Finns det inget sätt att bränna mer på magen direkt?

• Sorbus
    Madmoiselle skrev 2014-05-05 12:28:44 följande:
    Jag är nog ganska jämntjock överallt, men låren är lättare att dölja än midjan. smile5.gif

Jag har varit väldigt stressad under en lång tid, det är bland annat därför jag har gått upp i vikt (jag har inte tagit mig tid att laga riktig mat så det har blivit mycket skräp) men jag håller på att ändra det nu. Finns det inget sätt att bränna mer på magen direkt?
    Nej, du kan inte styra var fettet ska förbrännas. Du får arbeta vidare på att minska fettmängden totalt.

Men eftersom du har varit stressad länge och det finns en koppling mellan stress och bukfetma så finns det anledning att jobba med att minska stressen också för att få ett mindre midjemått, utöver alla andra hälsofördelar du får av minskad stress förstås.

Svar på tråden Hur minska midjemåttet?