• Agdaa

Ekologisk frukt

Var hittar man det? Igår var jag på Coop i Bromma, vilket är en stor butik så man förväntar sig ett välsorterat sortiment. Men jag sprang runt alla fruktdiskar för att leta efter nån frukt som var ekologisk men kunde inte hitta någonting förutom bananer som var förpackade i plastpåsar. Hur ekologiskt är det?

• Svar på tråden Ekologisk frukt
  • Agdaa

Vi har bara ekologisk frukt på jobbet o där är inte bananerna packade i plast. Det har ingenting med hur de är odlade att göra. Plastpåsar hör inte ihop med ekologi!! Jag försökte hitta personal men lyckades inte. Ska fråga nästa gång.

• Agdaa
    Virriga Vera skrev 2014-05-05 06:27:02 följande:
    Vad innebär ekologiskt då om inte odlingssättet?
    Jag menade att plastpåsarna inte har med odlingssättet att göra men man får tydligen acceptera plastpåsarna även fast det känns fel. Det som är bra med ekologiskt tas igen med plast som är dåligt för naturen. Känns bakvänt, men man får försöka återanvända plastpåsarna åtminstone :)
  • Agdaa

Nä jag brukar inte ta plastpåsar till "vanliga" bananer. Jag försöker vara miljömedveten och använder så lite plast som det bara går. Väger dom som de är (bananer har ju en ganska bra naturlig förpackning) och sätter etiketten direkt på bananskalet :) Hur ser man skillnad på plast och inte plast när det ser ut som plast? :s Hade ingen aning om detta men låter bra men skulle vilja lära mig att skilja på dem. Jag köper oxå helst närodlade bär men ibland vill man ju ha en banan :)

• Agdaa

Jag såg den bilden på Facebook. Det är förskräckligt!!! Vi måste verkligen skärpa oss!!!

Svar på tråden Ekologisk frukt