• Agdaa

Ekologisk frukt

Var hittar man det? Igår var jag på Coop i Bromma, vilket är en stor butik så man förväntar sig ett välsorterat sortiment. Men jag sprang runt alla fruktdiskar för att leta efter nån frukt som var ekologisk men kunde inte hitta någonting förutom bananer som var förpackade i plastpåsar. Hur ekologiskt är det?

• Svar på tråden Ekologisk frukt
  • Pappa32
    Agdaa skrev 2014-05-05 05:20:25 följande:
    Var hittar man det? Igår var jag på Coop i Bromma, vilket är en stor butik så man förväntar sig ett välsorterat sortiment. Men jag sprang runt alla fruktdiskar för att leta efter nån frukt som var ekologisk men kunde inte hitta någonting förutom bananer som var förpackade i plastpåsar. Hur ekologiskt är det?

Ekologiskt innebär att det ska vara odlat utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Det anger inte hur det ska vara packat och transporterat.

Största vinsten kanske inte är för miljön utan för dig själv och dina barn som kan undvika att få i er gifter.

Ekologiska bananer verkar alltid vara förpackade i plast, antagligen för att man inte ska börja bryta isär klasarna.

Troligen har du missat en del på din väg genom fruktdiskarna då de borde ha mer på en så stor coop butik. Annars frågar man och visar intresse för ekologiskt så kommer de nog plocka hem sånt.
  • Agdaa

Vi har bara ekologisk frukt på jobbet o där är inte bananerna packade i plast. Det har ingenting med hur de är odlade att göra. Plastpåsar hör inte ihop med ekologi!! Jag försökte hitta personal men lyckades inte. Ska fråga nästa gång.

• Pappa32
    Agdaa skrev 2014-05-05 05:49:26 följande:
    Vi har bara ekologisk frukt på jobbet o där är inte bananerna packade i plast. Det har ingenting med hur de är odlade att göra. Plastpåsar hör inte ihop med ekologi!! Jag försökte hitta personal men lyckades inte. Ska fråga nästa gång.

Det beror väl på att frukten levereras med fruktbud?

Där har han redan sålt / levererat sin mängd till er.

När jag tänker på det så är nästan all ekologiskfrukt på vår Willys förpackad i plastpåse eller nät.

Men å andra sidan så brukar de flesta plocka sin frukt och lägga i plastpåsarna som finns vid fruktdiskarna.

Tror jag aldrig har sett någon komma fram till kassan med tio apelsiner löst och lägga upp på bandet.
  • Virriga Vera
    Agdaa skrev 2014-05-05 05:49:26 följande:
    Vad innebär ekologiskt då om inte odlingssättet?
  • Nyfiken gul

Att ekologisk frukt är packad i plastpåsar beror oftast på att dom inte ska vidröras av den besprutade frukten, ekologisk frukt är mer känslig för yttre påverkan och blir dålig direkt om den hanteras på fel sätt. 

Ekologisk frukt är därför förpackade och  klara , äpplen ligger i redan färdigpakade påsar om 1 kg ,  ekologiska meloner av olika slag ligger oftast i en helt egen fruktkorg en bit bort från andra meloner,  bananer är packade i påsar osv. 

Du får helt enkelt läsa skyltarna på fruktavdelningen och se dig omkring noga.  Läs skyltar och läs priserna så hittar du det ekologiska sortimentet. 

Oftast ligger ekologoisk frukt  brevid vanliga frukten men då är det ju förpackat på särskilt sätt.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

tänk också på att det inte står ordagrant ekologisk frukt på skyltar - det står  "KRAV-odlat" 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Agdaa
    Virriga Vera skrev 2014-05-05 06:27:02 följande:
    Vad innebär ekologiskt då om inte odlingssättet?
    Jag menade att plastpåsarna inte har med odlingssättet att göra men man får tydligen acceptera plastpåsarna även fast det känns fel. Det som är bra med ekologiskt tas igen med plast som är dåligt för naturen. Känns bakvänt, men man får försöka återanvända plastpåsarna åtminstone :)
  • Pappa32

Tror inte på det där med förpackningen för att frukterna inte ska komma i kontakt med annan frukt. Tror det snarare handlar om att butikerna vill sälja just den mängden frukt som finns i förpackningen. Skulle gissa att det blir ett högre svinn på frukt i "lösvikt" det kanske inte är någon som vill ha den där sista bananen som brutits loss från klasen.

Är du bara ute efter miljövinsten så är ju frågan om det inte vore bättre att välja närodlat i den mån det går.

• Madmoiselle

Coop på Brommaplan är väldigt dåligt överlag tycker jag, ICA är bättre. Vad du har emot plastpåsarna förstår jag inte, oftast lägger man ner de besprutade bananerna i en plastpåse också.

• linnj

Visst kan det bra mycket mer näringsrikt med ekologiskt. Men det beror lite på om ekologisk frukt är odlad i växhus med tillsatt koldioxid eller om frukten är odlad i direkt solljus.

Visst kan det finnas oönskade synergieffekter från bekämpningsmedel. Men du ska uppnå närmare 400kg dagligen för att komma upp i toxiska nivåer.

Har sett många människor som rullar in med sin SUV på Ica och handlar ekologiskt.  Där har du miljöbovarna!!

• Aniiee
    Agdaa skrev 2014-05-05 19:41:33 följande:
    Jag menade att plastpåsarna inte har med odlingssättet att göra men man får tydligen acceptera plastpåsarna även fast det känns fel. Det som är bra med ekologiskt tas igen med plast som är dåligt för naturen. Känns bakvänt, men man får försöka återanvända plastpåsarna åtminstone :)
    Fast "plastpåsarna" runt banaerna på mitt coop är nedbrytbara, så..... kanske inte så bakvänt som du tror. Nuförtiden finns det massor av "plast" som ser ut som plast, som känns som plast, men som inte ÄR plast. 

För övrigt köper jag hellre konventionelt odlade svenska bär än ekologiska jamaicanska/sydaftikanska/ brasilianska bananer.....
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Agdaa

Nä jag brukar inte ta plastpåsar till "vanliga" bananer. Jag försöker vara miljömedveten och använder så lite plast som det bara går. Väger dom som de är (bananer har ju en ganska bra naturlig förpackning) och sätter etiketten direkt på bananskalet :) Hur ser man skillnad på plast och inte plast när det ser ut som plast? :s Hade ingen aning om detta men låter bra men skulle vilja lära mig att skilja på dem. Jag köper oxå helst närodlade bär men ibland vill man ju ha en banan :)

• Esma Sultan

Det är nog väldigt olika från butik till butik. I en Coop-butik söder om Sthlm är de ganska medvetna och utökar sitt ekologiska sortiment hela tiden.

Nu gör Coop en satsning på att successivt sänka priserna på sina ekologiska varor och sortimentet utökas sakta men säkert. De ekologiska varorna syns nu lite mer i butiken och man uppmuntras till att köpa "veckans ekologiska varor".

Angående ekologisk frukt så tycker jag det fortfarande är lite dyrt med ekologiskt och många gånger får plånboken styra. Men jag försöker ändå vara mer medveten när jag köper frukt och undvika de stor bovarna som vindruvor och röd paprika.

Sen får man inte glömma att svenskt inte alltid är bäst.

Lägger in en länk angående vindruvor. Det är ett klipp av Naturskyddsföreningen.

">Rena vindruvor smakar extra gott

En intressant men hemsk artikel är också den här om folk som plockar tomater:

Besprutningens offer

I Florida har flera barn fötts med grava fosterskador efter att deras mammor jobbat med att plocka tomater. Tänk att barn föds utan armar och ben och andra grova handikapp på grund av att vissa företag och bönder ser det som enklare att spruta kemikalier på sin åker för att hålla ogräset borta istället för att odla hållbart och ekologiskt.

Mammorna till de handikappade barnen berättade bland annat följande...

-Efter dom sprejat på kemikalierna på åkern sattes en skylt upp om att det var farligt att beträda området, men det var vi tvungna att göra ändå. Under säsongen sprejades det inte mindre än 31 olika kemikalier på plantorna. När man jobbar vid växterna så luktar det av kemikalier, de hade torkat in på växterna men när man kom emot dem blev det som ett damm som man andades in.

Det här är bara ett av oerhört många fall av dålig hälsa som drabbar arbetare och deras barn som jobbar med att skörda frukt och grönt. Googla på "pesticide birth defects" (fosterskador från bekämpningsmedel) om ni vågar.

Vi måste ta ett ansvar för vår konsumtion. Är det här priset vi är villiga att betala för att få billigare grönsaker och frukt?

Källa:
    http://www.theecologist.org/News/news_analysis/1033178/chemical_warfare_the_horrific_birth_defects_linked_to_tomato_pesticides.html

There is a crack in everything, that´s how the light gets in
  • Agdaa

Jag såg den bilden på Facebook. Det är förskräckligt!!! Vi måste verkligen skärpa oss!!!

• Eisa

Jag handlar oftast på ICA Kvantum och där har de ekologiska bananer både i plast och utan plast. De är duktiga rent allmänt på ekologiskt där. Jag köper allting ekologiskt. Morötter, äpplen, gurka, citroner, tomater, kiwi, päron...

Svar på tråden Ekologisk frukt