• Pappa32

Ekologisk frukt

Agdaa skrev 2014-05-05 05:20:25 följande:
    Var hittar man det? Igår var jag på Coop i Bromma, vilket är en stor butik så man förväntar sig ett välsorterat sortiment. Men jag sprang runt alla fruktdiskar för att leta efter nån frukt som var ekologisk men kunde inte hitta någonting förutom bananer som var förpackade i plastpåsar. Hur ekologiskt är det?

Ekologiskt innebär att det ska vara odlat utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Det anger inte hur det ska vara packat och transporterat.

Största vinsten kanske inte är för miljön utan för dig själv och dina barn som kan undvika att få i er gifter.

Ekologiska bananer verkar alltid vara förpackade i plast, antagligen för att man inte ska börja bryta isär klasarna.

Troligen har du missat en del på din väg genom fruktdiskarna då de borde ha mer på en så stor coop butik. Annars frågar man och visar intresse för ekologiskt så kommer de nog plocka hem sånt.
  • Pappa32
    Agdaa skrev 2014-05-05 05:49:26 följande:
    Vi har bara ekologisk frukt på jobbet o där är inte bananerna packade i plast. Det har ingenting med hur de är odlade att göra. Plastpåsar hör inte ihop med ekologi!! Jag försökte hitta personal men lyckades inte. Ska fråga nästa gång.

Det beror väl på att frukten levereras med fruktbud?

Där har han redan sålt / levererat sin mängd till er.

När jag tänker på det så är nästan all ekologiskfrukt på vår Willys förpackad i plastpåse eller nät.

Men å andra sidan så brukar de flesta plocka sin frukt och lägga i plastpåsarna som finns vid fruktdiskarna.

Tror jag aldrig har sett någon komma fram till kassan med tio apelsiner löst och lägga upp på bandet.
  • Pappa32

Tror inte på det där med förpackningen för att frukterna inte ska komma i kontakt med annan frukt. Tror det snarare handlar om att butikerna vill sälja just den mängden frukt som finns i förpackningen. Skulle gissa att det blir ett högre svinn på frukt i "lösvikt" det kanske inte är någon som vill ha den där sista bananen som brutits loss från klasen.

Är du bara ute efter miljövinsten så är ju frågan om det inte vore bättre att välja närodlat i den mån det går.

Svar på tråden Ekologisk frukt