Ekologisk frukt
Det är nog väldigt olika från butik till butik. I en Coop-butik söder om Sthlm är de ganska medvetna och utökar sitt ekologiska sortiment hela tiden.
Nu gör Coop en satsning på att successivt sänka priserna på sina ekologiska varor och sortimentet utökas sakta men säkert. De ekologiska varorna syns nu lite mer i butiken och man uppmuntras till att köpa "veckans ekologiska varor".
Angående ekologisk frukt så tycker jag det fortfarande är lite dyrt med ekologiskt och många gånger får plånboken styra. Men jag försöker ändå vara mer medveten när jag köper frukt och undvika de stor bovarna som vindruvor och röd paprika.
Sen får man inte glömma att svenskt inte alltid är bäst.
Lägger in en länk angående vindruvor. Det är ett klipp av Naturskyddsföreningen.
">Rena vindruvor smakar extra gott
En intressant men hemsk artikel är också den här om folk som plockar tomater:
Besprutningens offer
I Florida har flera barn fötts med grava fosterskador efter att deras mammor jobbat med att plocka tomater. Tänk att barn föds utan armar och ben och andra grova handikapp på grund av att vissa företag och bönder ser det som enklare att spruta kemikalier på sin åker för att hålla ogräset borta istället för att odla hållbart och ekologiskt.
Mammorna till de handikappade barnen berättade bland annat följande...
-Efter dom sprejat på kemikalierna på åkern sattes en skylt upp om att det var farligt att beträda området, men det var vi tvungna att göra ändå. Under säsongen sprejades det inte mindre än 31 olika kemikalier på plantorna. När man jobbar vid växterna så luktar det av kemikalier, de hade torkat in på växterna men när man kom emot dem blev det som ett damm som man andades in.
Det här är bara ett av oerhört många fall av dålig hälsa som drabbar arbetare och deras barn som jobbar med att skörda frukt och grönt. Googla på "pesticide birth defects" (fosterskador från bekämpningsmedel) om ni vågar.
Vi måste ta ett ansvar för vår konsumtion. Är det här priset vi är villiga att betala för att få billigare grönsaker och frukt?
Källa:
http://www.theecologist.org/News/news_analysis/1033178/chemical_warfare_the_horrific_birth_defects_linked_to_tomato_pesticides.html