• Rubinen

Bonusmamma, biologisk mamma och svärföräldrar... Hjääälp!

Jag är sedan ett par år bonusmamm till två barn på 3 år. Har varit en del i deras liv i 2 år nu. Det första året bodde barnen hos sin pappa, min pojkvän, på halvtid. Funkade jättebra de dagar de var hos honom (oss - jag bodde där nästan jämt), han var en superfin pappa :) Sedan snart ett år tillbaka har vi, jag och sambo, pga att min sambo tagit nytt jobb, flyttat långt bort från barnens hemort och deras biologiska mamma tillbaka till hans födelseort och därmed också hans föräldrar. Barnen bor ca 10 dgr/mån hos oss, på sommaren 14dgr/mån. De går då ej på dagis utan är hos oss hela dygnen. (Man har ej rätt till dagis på annan ort än där barnen är folkbokförda). Sedan tre månader tillbaka har vi dessutom en gemensam dotter. :) Så till det som jag behöver ventilera här... ;) När barnen är här bor min sambos föräldrar här också! Min sambo tar ledigt från jobbet i stort sett samtliga dagar, (semester, flex, vab) men trots det bor hans föräldrar hos oss. De kan åka hem till sig enstaka nätter men oftast är de här. Orsaken är dels att min sambo känner att han behöver lite avlastning och dels beror det på att barnens mamma är mycket kontrollerande och vägrar låta barnen vara hos oss utan att barnens farmor bor här! Vi vet ju båda att mamman inte har rätt ställa sådant krav men för att slippa gå via domstol väljer min sambo att gå henne tillmötes. Hon var mkt krävande när vi bodde nära henne också, men då fanns ju inga svärföräldrar nära som hon kunde "nyttja". Då löste hon sitt kontrollbehov genom att ringa och väcka oss varje morgon kl 7 för att kolla så att barnen kom upp i tid till dagis, skrev scheman, ett för varje dag, med exakta tidpunkter för mat, blöjbyten, lek ja allt! Hon mår inte så bra psykiskt, och det var också orsaken till att hon och min sambo separerade redan när barnen var bäbisar. Hon får professionell hjälp och det har blivit något bättre men långt ifrån bra. Jag respekterar min sambos sätt att hantera sitt ex i mångt och mycket, det är besvärlig situation, men den här biten med svärmor driver mig till vansinne! :( Han verkar ha väldigt svårt sätta gränser mot sina föräldrar. Hans mamma är extremt lättkränkt, kan börja gråta för minsta lilla, vilket gjort att även jag valt att inte säga ifrån. Har inte velat bli ovän med henne, men nu går det inte längre. Jag behöver råd och stöd i hur jag ska hantera den här situationen. Jag kan ju såklart hårddra det och ge min sambo ett ultimatum, mig och vår dotter eller hans föräldrar och utan mig och ännu ett skiljsmässobarn. Men jag hoppas innerligt detta kan lösas utan separation. Jag hoppas jag inte verkar gnällig. Självklart vill jag att min sambos föräldrar ska vara välkomna hit, och att de ska få träffa sina barnbarn. Problemet tror jag bland annat är att vi inte lyckas sätta gränser, och att svärföräldrarna tar sig för mkt friheter, är gränslösa i sitt beteende. De tar föregivet att de kan komma och gå hur de behagar i vårt hem. De lämnar kvar kläder, skor och saker, och bäddar inte undan efter sig i gästsängen. De ska ju snart ändå hit igen! Hjälp... De bråkar sinsemellan, helt öppet, ibland vet jag inte vart jag ska ta vägen i mitt eget hem. De bestämmer över barnen, överöser dem med presenter och godis så de blir helt överstimulerade. Ljudnivån är på Max hela tiden! Svärmor klagar över hur dåligt vi städar efter barnen och menar att hon får skämmas när övrig släkt och vänner kommer på besök. Hon har vid ett flertal tillfällen använt en mkt otrevlig ton mot mig helt oprovocerat vilket gör att jag får väldigtsvårt bemöta henne på ett konstruktivt sätt. Hon stressar lätt upp sig och om jag då säger något för att lindra/hjälpa hennes snäser hon åt mig, kan ibland bli riktigt förbannad. Jag vet inte hur jag ska bemöta henne, och min sambo vet inte heller påstår han. Menar att hans föräldrar alltid varit svåra att ha att görs med och att han önskar han inte behövde ha så mkt kontakt med dom. Samtidigt känner han sig låst eftersom barnens mamma har satt ett ultimatum och han har dåligt samvete för att flyttade från sina barn m.m. M.m. Han brukar reagera med att sätta sig vid datorn och stänga av mentalt när det blir för jobbigt här hemma. Jag önskar att han kunde ta mig i försvar istället, men vet samtidigt att jag måste lära mig sätta ner foten mot svärmor spm en vuxen. Vet bara inte hur. Ibland säger hon till barnen att dom är idioter, korkade, inte fattar nått m.m. Och jag tänker att den dan hon säger så till min dotter då kommer jag bli så arg att det kommer ta hus i helvete här! Hon har bra sidor med såklart och jag försöker vara vänlig, mot henne, visa gästfrihet, men inser mer och mer att det här är människor som behöver gränssättas. Härom dagen missförstod svärmor mig åter igen och reagerade med att bli väldigt arg på mig. Jag kunde då inte hålla ihop mig och började gråta. Min sambo lovade mig då att han ska försöka hitta någon bättre lösning och att han skulle prata med sina föräldrar. Kom även med förslaget att hans föräldrar kunde få bygga en sommarstuga på vår tomt, så de inte behöver bo inne i vårt hus när de är här. Men jag vet inte om det hade löst något, känns mer som att förflytta problemet 50 meter bort... Skulle hellre se att de endast är här helger... Bävar för sommaren, då de har långledigt... Känner mig som en hemsk människa, och känns hemskt jobbigt att bråka med svärmor. Jag bråkar sällan med folk, tycker det är jättejobbigt, är mer den typen som undviker personer som behandlar mig orätt. Men jag kan ju inte undgå svärmor och min dotters farmor. Hade jag vetat att jag skulle få bo med svärföräldrarna när jag bestämde nig flytta med sambon så vet det sjutton om jag flyttat med. Var inte alls beredd på detta. Min sambo har alltid sagt att han helst inte vill ha någon kontakt med sina föräldrar alls, ändå väljer han ha dom här såpass mycket. Blir inte klok på det här. Är så glad över vår dotter och hoppas vi kan hitta en balans så att alla kan må bra här.

• Svar på tråden Bonusmamma, biologisk mamma och svärföräldrar... Hjääälp!
  • Dixie

usch vad jobbigt…. men det är nog dags för din sambo att sätta ner foten och själv ställa krav! 

varför skulle ni behöva gå till domstol för att inte längre ha farmor och farfar boende hos er när barnen är där? 

kan ni inte börja med att säga till farmor att nu är det slut på övernattningar - barnen börjar bli stora och ni behöver inte deras hjälp lika mycket som tidigare, ni är sååå tacksamma för all hjälp ni fått men nu fixar ni det själv!
    Farmor kan ju vara välkommen att umgås med barnbarnen på dagarna, men innan sängdags för barnen är det dags för henne att åka hem! 

• Rubinen

Barnens mamma vägrar släppa ifrån sig barnen. Hon ringer och kollar att svärmor ar "på plats"... Jag tror dock att om min sambo inte själv hade velat ha svärföräldrarnas hjälp hade han vågat säga nej till detta krav. Det är jobbigt att ha barn ibland, speciellt när den ena tvillingen är ständigt trotsig, får vredesutbrott, slår sin bror, har sönder saker etc men har man valt skaffa barn ingår ju liksom sådant i paketet kan jag tycka... Och barnen är lugnare när vi är ensamma med dom :)

• Kasperina

Min fd svärmor är den absolut största anledningen till att jag och mitt ex gick isär, så jag har full förståelse för dig. Ska bara ge ett exempel, att hon ägnade natten åt att arrangera om allt i mina köksskåp när hon tog hand om vårt barn när vi spenderade natten vid min farmors dödsbädd...

Tyvärr finns en överhängande risk att din sambo aldrig kommer att klara av att sätta ner foten, tvärtom kan det gå så långt att han antingen säger upp bekantskapen med dem eller med dig
    Sätt upp regler för ditt hem. Presentera dem med orden: Jag har tänkt på det här du säger att det är så stökigt här, och jag håller med. Jag har skrivit ner ett antal grundregler för mitt hem:

Bland reglerna bör du ha med följande
    1. Om två vuxna känner att de absolut måste gräla om något går de ut och gör det, och ser till att barnen inte är i närheten.
    2. I det här huset är det inte acceptabelt att kalla barnen för idioter, korkade eller andra tillmälen
    3. När släktingar kommer på besök får de gärna ha med en present till barnen, men inte mer än så. Allt extra läggs undan till nästa högtidsdag.
    4. Godis och kakor äts vid ett tillfälle på lördagar. Resten av veckan är det nolltolerans på det.
    5. I det här huset tilltalar vi varandra med respekt
    6. Var och en plockar undan efter sig själv

Sen förslår jag att du ger dem en hylla eller låda där de kan lägga sina saker, inklusive lakan från gästsängen om de vill återanvända dem. Min mamma har en kasse med kläder och tandborste som ligger uppe på en garderob.

• GrabbarnaOchJag

men fy vilken mardröm! Fattar inte ens varför farmorn går med på att vara hos er så mycket?? 

Samtidigt så finns det inget jobb i världen som skulle kunna få mig att flytta så att jag skulle få träffa mina barn mindre.. hur blir det när barnen börjar i skolan tex? 

Jag hade flyttat tillbaka :P 

• Rubinen

Jag puffar upp tråden lite för nu behöver jag tips på hur jag ska orka...! Har fått reda på av min sambo nu att svärmor redan i vintras informerat min sambo att hon ska "ge igen" på mig. Detta börjar kännas mycket olustigt! Jag har trots att svärmor ( och svärfar -men han är inte lika jobbig/dominerande/dränerande som sin fru att ha här hemma) alltid varit vänlig, hjälpsam och försökt klara av att ha svärmor boende här trots att hon dränerat mig på energi och ork såpass att jag känt mig helt utslagen i två-tre dgr efter att hon åkt hem. Hon är en stor energitjuv, känns som att hon lever av min energi när hon är här... Så till det som gör att jag börjar inse HUR störd hon är, min svärmor. Första och enda gången jag inte orkat hålla ihop mig var en morgon för två månader sedan när hon lät barnen (bonusbarnen på 3 år) springa runt och skrika utanför mitt sovrum efter att jag haft en sömnlös natt med min då två mån gammal dotter. Efter 45 min skrikande som omöjliggjorde det för min bäbis att sova, gick jag ut för att se vad som pågick. Då kom min hund mot mig med sänkt huvud och svans och bad mig om hjälp för att komma undan oljudet. Jag bad då min sambo släppa ut hunden varpå min svärmor spydigt säger "Det var faktiskt hunden som startade allt ihop". Jag tar då min hund i försvar och mumlar "säkert". Jag hade en enorm sömnbrist och orkade inte vara mer konstruktiv än så just då. Och vår hund har aldrig lektmed eller stissat upp barnen vare sig då eller annars. Hon brukar gå undan när barnen blir stojiga. Senare samma dag när jag åkt hemifrån hade svärmor gapat och skrikit här hemma och sagt till min sambo om mig att "Nu djävlar har hon satt sin sista potatis! Nu ska hon få se på fan!" Detta vågade inte min sambo berätta för mig förän igår efter att ännu en situation. I förrgår hade svärföräldrarna hämtat barnen ett par timmar bort och kört dom till oss, som vanligt med avsikt att bo över. Vi var bortbjudna på kvällen (till grannen)och när svärmor får reda på det så får hon ett sammanbrott. Hon gråter och höjer rösten, blir hysterisk, varpå svärföräldrarna packar ihop sina saker och kör hem. Sura båda två för att vi inte tänker vara hemma på kvällen. Ha nu i åtanke att detta är människor som är här OFTA! Tar över hela huset, barnen, ja allt. Bosätter sig här i dagar/veckor. Under kvällen sedan fick sambon flera sms där svärmor bland annat skriver att de kommer fakturera mig(!) för resekostnaderna de lagt ut för att hämta sambons barn. Att de varit med om mkt i sina liv men aldrig blivit så illa bemötta som hos oss m.m. Jag inser nu mer och mer vilken svår svärmor jag har och vet inte hur jag ska orka ha med henne att göra. Hon gör mig helt orkeslös när hon är här... Det positiva i detta är att min sambo nu börjar inse att detta inte kan fortgå. Men att förbjuda dom komma hit tror jag tyvärr inte han klarar. Jag börjar fundera på om svärmor är psykopat, främst eftersom hämndlusten är så stark hos henne, och för att hon ena stunden är såååå vänlig, köper gåvor, kramar om mig försatt sedan få riktiga psykbrott och gråter, skäller ut mig, tar på sig offerrollen, går in förvaret hämnas, styr och ställer, säger till barnen att de är korkade m.m. Jag är ju dessutom mamma till ett av hennes barnbarn och trots det verkar lusten att ge igen för att jag tog min hund i försvar den dör morgonen för två månader sedan större än lusten att värna om kontakten med mig och min dotter. Jag behövde få skriva av mig lite här. Ingen här kan ju ändra på svärmor. Jag vet bara inte hur jag ska orka.

• WiJu

Ts, finns det någon chans att ni kan flytta tillbaka dit bonussonen bor eller någon annanstans? Kanske till din hemort? Jag hade inte velat ha dom så nära eller stå i tacksamhetsskuld till dom. Inte du då, men din sambo, deras son.

Låter riktigt jobbigt!

• hallontryffel
    WiJu skrev 2014-06-08 08:59:35 följande:
    Ts, finns det någon chans att ni kan flytta tillbaka dit bonussonen bor eller någon annanstans? Kanske till din hemort? Jag hade inte velat ha dom så nära eller stå i tacksamhetsskuld till dom. Inte du då, men din sambo, deras son.

Låter riktigt jobbigt!

Håller med WiJu, låter som om ni skulle behöva fysisk distans till svärföräldrarna. Försök hitta arbete och bostad närmare bonusbarnen, det vore en vinst för er alla!
  • Lucius Vorenus

Aldrig att jag hade tillåtit den kvinnan att komma över tröskeln i mitt hem. Du behöver stå ut med det där, du bor också där.

Be din sambo informera exet att HON får gå till domstol om hon vill ha svärföräldrarna där, om hon nu skulle orka den processen skulle hon ändå inte få rätt.

Svar på tråden Bonusmamma, biologisk mamma och svärföräldrar... Hjääälp!