Bonusmamma, biologisk mamma och svärföräldrar... Hjääälp!
Min fd svärmor är den absolut största anledningen till att jag och mitt ex gick isär, så jag har full förståelse för dig. Ska bara ge ett exempel, att hon ägnade natten åt att arrangera om allt i mina köksskåp när hon tog hand om vårt barn när vi spenderade natten vid min farmors dödsbädd...
Tyvärr finns en överhängande risk att din sambo aldrig kommer att klara av att sätta ner foten, tvärtom kan det gå så långt att han antingen säger upp bekantskapen med dem eller med dig
Sätt upp regler för ditt hem. Presentera dem med orden: Jag har tänkt på det här du säger att det är så stökigt här, och jag håller med. Jag har skrivit ner ett antal grundregler för mitt hem:
Bland reglerna bör du ha med följande
1. Om två vuxna känner att de absolut måste gräla om något går de ut och gör det, och ser till att barnen inte är i närheten.
2. I det här huset är det inte acceptabelt att kalla barnen för idioter, korkade eller andra tillmälen
3. När släktingar kommer på besök får de gärna ha med en present till barnen, men inte mer än så. Allt extra läggs undan till nästa högtidsdag.
4. Godis och kakor äts vid ett tillfälle på lördagar. Resten av veckan är det nolltolerans på det.
5. I det här huset tilltalar vi varandra med respekt
6. Var och en plockar undan efter sig själv
Sen förslår jag att du ger dem en hylla eller låda där de kan lägga sina saker, inklusive lakan från gästsängen om de vill återanvända dem. Min mamma har en kasse med kläder och tandborste som ligger uppe på en garderob.