Inlägg från: Anonym (handledare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (handledare)

efter opponering?

Korpen skrev 2014-05-05 20:33:15 följande:

Ja, en del handledare är bara skit......
    Det är klart att det finna handledare som är bara skit, och som student hoppas man såklart att opponeringen ska gå bra ifall handledaren har förespeglat en att uppsatsen är tillräckligt bra. Men det kan också hänga på examinatorerna, som ställer olika krav. I det här fallet kanske du hade en examinator som ställde låga krav, medan kompisens examinator var av det noggrannare slaget? Det finns också studenter som själva kräver att få lägga fram sin uppsats, och studenter som helt enkelt inte är mottagliga för handledning. Och det var väl ändå din kompis, inte handledaren, som skrev uppsatsen?

Jag menar inte att påstå att din uppsats var sämre än du tror, eller att din kompis skrev en dålig uppsats och ignorerade sin handledare, jag menar bara att föreslå att i verkligheten är inte relationen mellan handledarens kompetens och studentens prestation lika enkel som du framställer den.
  • Anonym (handledare)
    Anonym (Student) skrev 2014-05-05 19:52:51 följande:
    Jag undrar hur mycket ni behövt ändra i uppsatsen efter opponeringen? Alltså vad examination bett er göra innan ni skickar in till examinering? Vad var det för saker? Hur lång tid tog det? Jag tittar på en resa dagen efter opponering som jag vill boka och åka på semester innan jag börjar jobba men då har jag bara dagen/kvällen för opponering att göra ändringar.
    Om du själv inte har bråttom att få din examen kan du ju också vänta med att göra dina ändringar till efter semestern. Får du mycket att ändra på är det väl optimistiskt att tänka sig knappt en dags arbete till ändringar. Du vill ju hinna packa också.
  • Anonym (handledare)
    Anonym (Student) skrev 2014-05-06 08:07:42 följande:
    Opponeringen handlar om att en student läser uppsatsen och poängterar svagheter etc men vi fick till oss att examinatorn ger sina åsikter i anslutning till seminariet så att studenten kan "fixa" innan inlämning.. Så det blir ju som en komplettering fast innan man lämnar in "tentan". I det avseendet så är ju själva opponeringen ett spel för galleriet då man bara gör det som examinatorn ber om.
    Opponeringen är inte ett spel för galleriet utan en del av arbetet. Din granskning av en annans uppsats ingår i betyget, liksom ditt försvar av din egen uppsats. Det är ytterligare ett tillfälle att visa att du förstår det vetenskapliga arbetet.
  • Anonym (handledare)
    Anonym (Student) skrev 2014-05-06 12:17:27 följande:
    Ok. Det kanske var fel ordval. De första jag har pratat med beskriver opponeringen som något halvslappt som bara ska göras..
    Men examinatorn har väl i de flesta fall redan en uppfattning om betyget och åsikter om vad som behöver kompletteras så oavsett vad opponenten säger så är det ju vad examinatorn ber mig göra efter seminariet som är av vikt?
    Examinatorn är ju disputerad och erfaren och proffs på det vetenskapliga, å andra sidan har gissningsvis opponenten lagt ner mer tid på granskningen och kan därför ha upptäckt saker som examinatorn inte har tänkt på. Gissar att examinatorn efter opponeringen kan hjälpa dig att sålla i vilka kommentarer som är relevanta och vad som behöver ändras.
  • Anonym (handledare)
    Anonym (Student) skrev 2014-05-12 07:58:20 följande:
    Tack för era svar! Jag håller tummarna för att det inte är något stort att ändra. Det verkar vara antingen eller här i tråden. I skolans riktlinjer för examensarbete stod det att examinatorn inte får ändra på stora saker när handledare har godkänt uppsatsen för seminarie.
    Det låter märkligt tycker jag. Vad händer om man faktiskt har en usel handledare då? Examinatorn kan inte släppa igenom vad som helst.
  • Anonym (handledare)
    whippo skrev 2014-05-12 09:26:17 följande:
    Jag gjorde en kvantitativ undersökning som blev väldigt omfattande. Själva frågeställningen och teoridelen var jag och handledaren väldigt nöjda med. Resultatet blir ju som det blir...

Examinatorn hade helt annan uppfattning och gillade verkligen inte kvantitativa undersökningar över huvudtaget, kanske var en del av att jag just gjorde en, inte smart.

Fick på nåder den godkänd efter ett par omskrivningar. Själva grunden var med men fick korta ner det mesta då den var på cirka 80 sidor från början och slutade med 40-50 sidor. Hade ungefär 80 olika unika litterära källor. Det tog mig ungefär 10 timmar. Examinatorn formulerade sig ungefär så här; den följer alla kriterier så jag MÅSTE godkänna den.
    80 sidor med 80 unika källor i ett examensarbete är ju en helt orimligt stor omfattning. Det är klart att det verkar motsägelsefullt att få kritik för att man har gjort ett jättejobb, men på ett sätt kan man säga att du hade missförstått uppgiften (jag tycker att 40-50 sidor också är för långt för en examensuppsats av en ensam person).

Examinatorn har bara 6 timmar per uppsats i sin tjänstefördelning (där jag jobbar, det kan säkert variera). Skulle alla skriva 80 sidor när förväntat omfång är ca 30 är det ganska enkel matematik som krävs för att inse att det blir en ohållbar situation för en examinator som kanske har tio uppsatser att läsa och bedöma (okej, jag vet att inte alla skriver så långa uppsatser, men jag tycker att det räcker med en). Så där hade jag definitivt satt stopp för din textproduktion om jag hade varit din handledare (och inte bara för examinatorns skull, också för min egen eftersom jag inte heller kan göra mitt jobb under sådana omständigheter).
  • Anonym (handledare)
    whippo skrev 2014-05-13 04:51:11 följande:
    Sidorna rullar på snabbt när det är intressant, sedan så var det ju också med 1,5 i radavstånd. Undersöka källor var nog det som var mest spännande och jag "råkade" dyka ner lite väl djupt i skolhistoria. Sedan hittade jag väldigt gamla källor som jag också ville klämma in. Vet själv mycket väl att det var ett STORT arbete men det stod inte uttryckligen i beskrivningen något max antal sidor. Flyttade över en del till bilagor... ;)

En annan sak som jag inte förstår är det där med att skriva två-och-två. Hur vet examinatorn vem som skrivit vad, eller om en har skrivit allt. Personligen skulle jag aldrig vilja skriva med någon.
    Jag förstår, men du förstår säkert också varför ditt arbete var problematiskt. Det är ju jättebra med ett stort intresse och engagemang, det kan komma till stor anledning ifall du är intresserad av att forska i framtiden.

Skriver två och två gör man om man gärna vill samarbeta med någon, kanske är det en bra drivkraft för dem som inte är lika självgående som du, men det uppstår förstås lätt problem ifall studenterna är på väldigt olika nivå eller ställer olika höga krav på sig själva. När jag har handlett uppsatser som två har skrivit tillsammans för jag en dialog med examinatorn om hur jag har uppfattat arbetsfördelningen, förutom att det ska framgå av uppsatsen och opponeringen vem som har skrivit vilken del, och vad man har bearbetat tillsammans.
  • Anonym (handledare)
    Anonym (Student) skrev 2014-05-13 14:35:29 följande:
    Det är både fördelar och nackdelar att skriva tillsammans med någon. Nu när uppsatsen börjar bli klar så ser jag många fördelar. Både som draghjälp till disciplinen och som kritisk granskare av text och diskussionspartner. Men det har helt klart varit jobbigt också. Om jag i framtiden väljer att skriva masteruppsats så blir det helt klart ensam!

Du måste ha varit med om studenter som inte kommit överens och börjat bråka under uppsatskursen? Hur gör man då? Delar man på uppsatsen på två då?
    Jag har inte handlett många som har samarbetat. Hittills har det funkat även om det har uppstått konflikter. De har klarat av att genomföra det ändå.
Svar på tråden efter opponering?