• Anonym (Student)

efter opponering?

Jag undrar hur mycket ni behövt ändra i uppsatsen efter opponeringen? Alltså vad examination bett er göra innan ni skickar in till examinering?
    Vad var det för saker? Hur lång tid tog det? Jag tittar på en resa dagen efter opponering som jag vill boka och åka på semester innan jag börjar jobba men då har jag bara dagen/kvällen för opponering att göra ändringar.

• Svar på tråden efter opponering?
  • Långbenopluto

Det är olika för alla.

Jag behövde inte ändra nåt alls, men min studiekamrat fick ända över halva innan hon fick godkänt. Det tog 4 veckor extra för henne att fixa allt.

• Anonym (Student)
    Korpen skrev 2014-05-05 20:05:55 följande:

Det är olika för alla.

Jag behövde inte ändra nåt alls, men min studiekamrat fick ända över halva innan hon fick godkänt. Det tog 4 veckor extra för henne att fixa allt.

Förstår att det är olika. Var nyfiken på vad olika personer har behövt gå in och ändra.

Vad jobbigt för din kompis. Konstigt att hennes handledare godkänt hennes uppsats för opponering ?
  • Långbenopluto
    Anonym (Student) skrev 2014-05-05 20:16:53 följande:
    Förstår att det är olika. Var nyfiken på vad olika personer har behövt gå in och ändra.

Vad jobbigt för din kompis. Konstigt att hennes handledare godkänt hennes uppsats för opponering ?

Ja, en del handledare är bara skit......
  • Den och den

Har skrivit två examensarbeten på C-nivå och har haft tur som har haft bra handledare (och gjort ett bra jobb givetvis) och bara behövt ändra någon enstaka formulering här och där. Fixat på nolltid. 

Men vet andra som har fått göra om stora delar av uppsatsen och fått jobba flera veckor med det. Så klart inget bra jobb av dom (missuppfattat sitt eget teori-avsnitt, kopplat konstigt och därmed dragit slutsatser av sin undersökning som är helt uppåt väggarna t.ex.) men också uselt av handledare som släppt igenom det! 

• Anonym (handledare)
    Korpen skrev 2014-05-05 20:33:15 följande:

Ja, en del handledare är bara skit......
    Det är klart att det finna handledare som är bara skit, och som student hoppas man såklart att opponeringen ska gå bra ifall handledaren har förespeglat en att uppsatsen är tillräckligt bra. Men det kan också hänga på examinatorerna, som ställer olika krav. I det här fallet kanske du hade en examinator som ställde låga krav, medan kompisens examinator var av det noggrannare slaget? Det finns också studenter som själva kräver att få lägga fram sin uppsats, och studenter som helt enkelt inte är mottagliga för handledning. Och det var väl ändå din kompis, inte handledaren, som skrev uppsatsen?

Jag menar inte att påstå att din uppsats var sämre än du tror, eller att din kompis skrev en dålig uppsats och ignorerade sin handledare, jag menar bara att föreslå att i verkligheten är inte relationen mellan handledarens kompetens och studentens prestation lika enkel som du framställer den.
  • Anonym (handledare)
    Anonym (Student) skrev 2014-05-05 19:52:51 följande:
    Jag undrar hur mycket ni behövt ändra i uppsatsen efter opponeringen? Alltså vad examination bett er göra innan ni skickar in till examinering? Vad var det för saker? Hur lång tid tog det? Jag tittar på en resa dagen efter opponering som jag vill boka och åka på semester innan jag börjar jobba men då har jag bara dagen/kvällen för opponering att göra ändringar.
    Om du själv inte har bråttom att få din examen kan du ju också vänta med att göra dina ändringar till efter semestern. Får du mycket att ändra på är det väl optimistiskt att tänka sig knappt en dags arbete till ändringar. Du vill ju hinna packa också.
  • Anonym (Student)
    Den och den skrev 2014-05-05 20:36:15 följande:

Har skrivit två examensarbeten på C-nivå och har haft tur som har haft bra handledare (och gjort ett bra jobb givetvis) och bara behövt ändra någon enstaka formulering här och där. Fixat på nolltid. 

Men vet andra som har fått göra om stora delar av uppsatsen och fått jobba flera veckor med det. Så klart inget bra jobb av dom (missuppfattat sitt eget teori-avsnitt, kopplat konstigt och därmed dragit slutsatser av sin undersökning som är helt uppåt väggarna t.ex.) men också uselt av handledare som släppt igenom det! 

Så skönt att du inte behövt ändra mycket.

Jag har en ganska enkel teori som även är enkel att koppla till i analysen så jag hoppas inte jag ska behöva göra om såna stora delar. Min handledare är sträng och petig och är en van forskare så han skulle nog inte släppa igenom en uppsats där jag missuppfattat allt.
  • Anonym (Student)
    Anonym (handledare) skrev 2014-05-05 20:50:52 följande:
    Om du själv inte har bråttom att få din examen kan du ju också vänta med att göra dina ändringar till efter semestern. Får du mycket att ändra på är det väl optimistiskt att tänka sig knappt en dags arbete till ändringar. Du vill ju hinna packa också. smile1.gif
    Jag har egentligen inte bråttom men det hade varit skönt att lägga det bakom mig. Har mått väldigt dåligt, varit stressad och haft ångest under dessa veckor så jag vill verkligen släppa det.

Vi har bara 5 arbetsdagar att göra ändringar efter opponeringen sen ska den skickas in. Annars får jag skicka in den i augusti.
  • Scoops

Jag behövde inte ändra någonting. Tjejen jag opponerade emot fick skriva om 2/3 av sin tenta dock, så det var ganska olika.

• Anonym (Student)
    Scoops skrev 2014-05-05 20:58:41 följande:

Jag behövde inte ändra någonting. Tjejen jag opponerade emot fick skriva om 2/3 av sin tenta dock, så det var ganska olika.

Hoppsan då! Vet du vad det gällde? Vad hon fick skriva om för något?
Svar på tråden efter opponering?