Inlägg från: Anonym (Student) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Student)

    efter opponering?

    Jag undrar hur mycket ni behövt ändra i uppsatsen efter opponeringen? Alltså vad examination bett er göra innan ni skickar in till examinering?
    Vad var det för saker? Hur lång tid tog det? Jag tittar på en resa dagen efter opponering som jag vill boka och åka på semester innan jag börjar jobba men då har jag bara dagen/kvällen för opponering att göra ändringar.

  • Svar på tråden efter opponering?
  • Anonym (Student)
    Korpen skrev 2014-05-05 20:05:55 följande:

    Det är olika för alla.

    Jag behövde inte ändra nåt alls, men min studiekamrat fick ända över halva innan hon fick godkänt. Det tog 4 veckor extra för henne att fixa allt.


    Förstår att det är olika. Var nyfiken på vad olika personer har behövt gå in och ändra.

    Vad jobbigt för din kompis. Konstigt att hennes handledare godkänt hennes uppsats för opponering ?
  • Anonym (Student)
    Den och den skrev 2014-05-05 20:36:15 följande:

    Har skrivit två examensarbeten på C-nivå och har haft tur som har haft bra handledare (och gjort ett bra jobb givetvis) och bara behövt ändra någon enstaka formulering här och där. Fixat på nolltid. 


    Men vet andra som har fått göra om stora delar av uppsatsen och fått jobba flera veckor med det. Så klart inget bra jobb av dom (missuppfattat sitt eget teori-avsnitt, kopplat konstigt och därmed dragit slutsatser av sin undersökning som är helt uppåt väggarna t.ex.) men också uselt av handledare som släppt igenom det! 


    Så skönt att du inte behövt ändra mycket.

    Jag har en ganska enkel teori som även är enkel att koppla till i analysen så jag hoppas inte jag ska behöva göra om såna stora delar. Min handledare är sträng och petig och är en van forskare så han skulle nog inte släppa igenom en uppsats där jag missuppfattat allt.
  • Anonym (Student)
    Anonym (handledare) skrev 2014-05-05 20:50:52 följande:
    Om du själv inte har bråttom att få din examen kan du ju också vänta med att göra dina ändringar till efter semestern. Får du mycket att ändra på är det väl optimistiskt att tänka sig knappt en dags arbete till ändringar. Du vill ju hinna packa också. smile1.gif
    Jag har egentligen inte bråttom men det hade varit skönt att lägga det bakom mig. Har mått väldigt dåligt, varit stressad och haft ångest under dessa veckor så jag vill verkligen släppa det.

    Vi har bara 5 arbetsdagar att göra ändringar efter opponeringen sen ska den skickas in. Annars får jag skicka in den i augusti.
  • Anonym (Student)
    Scoops skrev 2014-05-05 20:58:41 följande:

    Jag behövde inte ändra någonting. Tjejen jag opponerade emot fick skriva om 2/3 av sin tenta dock, så det var ganska olika.


    Hoppsan då! Vet du vad det gällde? Vad hon fick skriva om för något?
  • Anonym (Student)

    Opponeringen handlar om att en student läser uppsatsen och poängterar svagheter etc men vi fick till oss att examinatorn ger sina åsikter i anslutning till seminariet så att studenten kan "fixa" innan inlämning.. Så det blir ju som en komplettering fast innan man lämnar in "tentan". I det avseendet så är ju själva opponeringen ett spel för galleriet då man bara gör det som examinatorn ber om.

  • Anonym (Student)
    Anonym (handledare) skrev 2014-05-06 08:50:41 följande:
    Opponeringen är inte ett spel för galleriet utan en del av arbetet. Din granskning av en annans uppsats ingår i betyget, liksom ditt försvar av din egen uppsats. Det är ytterligare ett tillfälle att visa att du förstår det vetenskapliga arbetet.
    Ok. Det kanske var fel ordval. De första jag har pratat med beskriver opponeringen som något halvslappt som bara ska göras..

    Men examinatorn har väl i de flesta fall redan en uppfattning om betyget och åsikter om vad som behöver kompletteras så oavsett vad opponenten säger så är det ju vad examinatorn ber mig göra efter seminariet som är av vikt?
  • Anonym (Student)
    Den och den skrev 2014-05-06 12:31:43 följande:
    I det omdöme jag fick sist (minns inte hur det var första gången) eller,.,, omdöme är kanske inte rätt ordval men jag fick ett mail från examinatorn där hon skrev betyget och varför. Där hade hon tydligt med att jag kunnat försvara mitt arbete på ett tydligt sätt osv och inte att förglömma, att jag hade gjort en opponering som var relevant, konkret och tydlig osv (alltså den opponering jag gjorde på ett annat arbete).

    Hur stor del det har i uppsatsen betyg vet jag inte men det kändes som att det hade betydelse i den text jag fick i alla fall. Så jag tror inte heller det bara är ett spel för galleriet.
    Jaha.. Så det var en del av uppsatsbetyget då?
  • Anonym (Student)
    Anonym (handledare) skrev 2014-05-06 13:30:21 följande:
    Examinatorn är ju disputerad och erfaren och proffs på det vetenskapliga, å andra sidan har gissningsvis opponenten lagt ner mer tid på granskningen och kan därför ha upptäckt saker som examinatorn inte har tänkt på. Gissar att examinatorn efter opponeringen kan hjälpa dig att sålla i vilka kommentarer som är relevanta och vad som behöver ändras.
    Jo precis.. Hoppas det inte blir allt för mycket att ändra i alla fall då..
  • Anonym (Student)

    Ingen mer på FL som skrivit C uppsats och kan svara på min fråga?

  • Anonym (Student)
    Fsake skrev 2014-05-06 22:46:55 följande:

    Jag fick inte så mycket att ändra. Tog några timmar. Fick sedan ett C. Din handledare ska inte släppa igenom dig till opponering om han/hon inte tror att du ligger på lägst E.

    Men du har även valet att inte göra ändringar.. Det är upp till dig för att ev få ett högre betyg.


    Jag vet inte vad de betygen innebär. Vi har U-VG bara tror jag. Har fått info om att examinatorn alltid ger synpunkter och förslag till ändringar men att det kan gälla chansen till högre betyg. Det är inget jag bryr mig om men examinatorn säger tydligen inte hur man ligger till utan ger bara förslag på ändringar?
  • Anonym (Student)

    Puff puff

  • Anonym (Student)
    Anonym (uppsats) skrev 2014-05-07 14:48:44 följande:

    Ni som behövt komplettera, finns det en visst tid som man får för att göra ändringarna eller lämnar man in arbetet när man är klar?


    Vi har också en vecka på oss (5 arbetsdagar).. Frågan är bara om man ens behöver det. Jag skrev exempelvis om min inledning på två timmar med lite nya referenser och så efter handledarens kommentarer.. Så jag hoppas ju max en dag att göra ändringar.. Kanske lite väl optimistiskt... Vad vet jag..
  • Anonym (Student)
    Anonym (otur?) skrev 2014-05-07 23:05:12 följande:

    Jag skrev min uppsats förra året och hade fått bra kritik av handledaren hela vägen så jag tog exponeringen med ro. Opponenten hade några smågrejer som kanske hade krävt ett par timmar och jag var jättenöjd.

    Ändå fram till examinatorn ville tala med mig enskilt och berättade att hon hittat en mening i informationsbrevet till enkätdeltagarnas föräldrar som innebar att jag enligt henne inte kunde använda mig av halva enkäten. En mening som handledaren formulerat. Det tog först en vecka då högskolans etiska råd (?) skulle kontaktas och konsulteras och därefter många, många, många timmar att ändra i hela uppsatsen.

    Handledaren som var erfaren både som handledare och examinator och hade gott rykte hävdar fortfarande att det hade gått att använda allt insamlat material.

    Det är alltså omöjligt att svara på hur mycket tid som krävs.


    Din stackare! Vad hemskt att du hamnade i kläck i en diskussion som handledare och examinator borde ta.. :(
  • Anonym (Student)
    missan75 skrev 2014-05-07 22:16:26 följande:

    Jag fick stryka en mening och förtydliga en. Det tog ca 5 min.


    Så skönt! Det är ju det ultimata.
  • Anonym (Student)

    Puffar

  • Anonym (Student)

    Tack för era svar! Jag håller tummarna för att det inte är något stort att ändra. Det verkar vara antingen eller här i tråden. I skolans riktlinjer för examensarbete stod det att examinatorn inte får ändra på stora saker när handledare har godkänt uppsatsen för seminarie.

  • Anonym (Student)
    Anonym (handledare) skrev 2014-05-12 09:02:13 följande:
    Det låter märkligt tycker jag. Vad händer om man faktiskt har en usel handledare då? Examinatorn kan inte släppa igenom vad som helst.
    Det kanske låter märkligt om du tänker så. Jag tycker snarare det låter rimligt och bra då uppsatsen är ett självständigt arbete, det finns ju mallar och litteratur kring vad som ska ingå. Sedan innebär ju det en skärpning från handledarens sida och ett sätt för studenten att slippa hamna i kläm i en intern konflikt mellan lärarkårens olika kunskapstraditioner.
  • Anonym (Student)
    whippo skrev 2014-05-12 09:26:17 följande:

    Jag gjorde en kvantitativ undersökning som blev väldigt omfattande. Själva frågeställningen och teoridelen var jag och handledaren väldigt nöjda med. Resultatet blir ju som det blir...

    Examinatorn hade helt annan uppfattning och gillade verkligen inte kvantitativa undersökningar över huvudtaget, kanske var en del av att jag just gjorde en, inte smart.

    Fick på nåder den godkänd efter ett par omskrivningar. Själva grunden var med men fick korta ner det mesta då den var på cirka 80 sidor från början och slutade med 40-50 sidor. Hade ungefär 80 olika unika litterära källor. Det tog mig ungefär 10 timmar. Examinatorn formulerade sig ungefär så här; den följer alla kriterier så jag MÅSTE godkänna den.

    Känner igen det där väldigt väl med att handledare tycker det är bra men inte examinatorn. Många som råkar ut för det precis som vissa får värsta skiten godkänd direkt också, lite av ett lotteri. Just nu håller jag på att kämpa för att få en uppgift och betyg motiverat. Kursen slutade vid årskiftet och jag har fått ett betyg (D) men ingen motivering eller feedback på min uppgift.

    För den som undrar var frågeställningen på min c-uppgift ungefär: Arbetar lärare med demokrati i klassrummet? Enligt den gamla LPO-94 ska all undervisning utgå från en demokratisk grund. Jag ville ta reda på hur många som egentligen känner till det, aktivt arbetet med det dagligen och sedan börja nosa på hur som skulle kunna bli en fortsatt undersökning.


    Vilken tur att det ordnade sig bra för dig! Det borde ju verkligen inte spela någon roll om examinatorn gillar kvantitativa undersökningar eller ej!
  • Anonym (Student)
    whippo skrev 2014-05-13 04:51:11 följande:

    Sidorna rullar på snabbt när det är intressant, sedan så var det ju också med 1,5 i radavstånd. Undersöka källor var nog det som var mest spännande och jag "råkade" dyka ner lite väl djupt i skolhistoria. Sedan hittade jag väldigt gamla källor som jag också ville klämma in. Vet själv mycket väl att det var ett STORT arbete men det stod inte uttryckligen i beskrivningen något max antal sidor. Flyttade över en del till bilagor... ;)

    En annan sak som jag inte förstår är det där med att skriva två-och-två. Hur vet examinatorn vem som skrivit vad, eller om en har skrivit allt. Personligen skulle jag aldrig vilja skriva med någon.


    Man skickar med till examinatorn en beskrivning av arbetsfördelning. Men, det är helt klart svårt att bedöma enskilda prestationer. Jag tror dock inte att det finns handledare/examinatorer till att alla om alla skriver ensamma.
Svar på tråden efter opponering?