my1313 skrev 2014-05-17 12:03:23 följande:
Och jag känner, förutom mig själv, åtta kvinnor med hypotyreos, varav ALLA mår bra på Levaxin! Min poäng är alltså att du inte kan bara se till din närmaste krets och påstå något överhuvudtaget. Jag litar mer på forskningen, som slumpmässigt kan välja ut försökspersoner ur en stor population.
Det kan ingen av oss veta, men kanske kvinnorna du känner, som inte mår bra trots Levaxinbehandling, har något annat problem som behöver behandlas? Kanske den traditionella medicinen kan hjälpa dem, kanske inte.
Läkare kan bara det som de blivit skolade till och nej, den medicinska vetenskapen vet inte allt. Men jag tycker inte att man ska spotta på läkarkåren för det! Hela systemet med evidensbaserad medicin bygger på att de vårdformer som tas i bruk måste vara beprövade och sådant tar tid. Det är klart att man inte känner att man har tid om man är sjuk, men jag ser inget alternativ. Ska läkare börja proppa i patienter alla möjliga läkemedel och testa sig fram i blindo, eller ska man slösa ofantliga mängder pengar genom att köra alla möjliga test på varenda patient som kommer över tröskeln till vårdcentralen?
En god vän till mig har under de tio år vi känt varandra levt i tron att hon är multiallergisk och levt på strikt och väldigt krånglig diet + tvingats ta en rad astmamedciner. När hon av en slump bytte tandkräm försvann alla hennes symptom (förutom pälsdjursallergin) och nu har hon själv luskat ut att hennes problem återkommer om tandkrämen innehåller natriumlaurylsulfat. Det här är inget som läkarvetenskapen har möjlighet att kontrollera eller kunnat hjälpa henne med. Är hon bitter på läkarna - nej! De gjorde det som de trodde var bäst och hade inte kunskap att kunna hjälpa henne på annat sätt.
Så ja, jag håller delvis med dig, men jag känner inget agg mot läkarkåren för att de inte kan hjälpa varenda patient. Det är inte rimligt att kräva att en enskild läkare skall veta allt om ens kropp. De är ju också vanliga människor, inga superhjältar som aldrig gör misstag eller har en dålig dag.
Jag spottar på läkare som öht inte lyssnar på sin patient. Som klappar en på huvudet och säger lilla stumpan typ. Nej, dom kan inte veta, men dom kan lyssna! Jag har fått flera läkare att lyssna, trots att dom först börjat med lilla stumpan, genom att berätta om min väg till att må bättre och vad jag stött på på vägen. Jag har också haft enorm TUR att träffa rätt läkare som också vågar tänka utan för lådan och inte är rädda för att testa lite. Med patientens goda minne!
Men jag är i vart fall nöjd med att nyss träffat en läkare i annat sammanhang som verkligen förstått innbörden med att gluten inte är så bra för många! Då blir jag glad!
Ang mina vänner så är dom grundligt undersökta och har med hjälp av lite alternativ fått något bättre ordning på sitt liv. Men jag blir också mörkrädd när en ung tjej mår skit och får höra att är inte ditt TSH över 10 så har du inte hypo. Som ätit Levaxin, men fått det utsatt, som sökte annan läkare som idiotförklarade de som satte ut, fått det insatt igen, men troligen för låg dos, läkaren finns inte kvar och nu försvinner hennes ungdom.....det är så sorgligt.
Så vad jag vänder mig mot, det är läkare som bara letar efter stjärnor i lablistan, har man inga är man frisk...(ja högre endokrinologer anser ju TSH över 2,5 ska behandlas om man har symtom, det har inte nått ut). Varför ska man som patient nöja sig med att doktorn inte vet och då får jag faktiskt acceptera att må så här...mkt tragiskt inställning från dig må jag säga!