• minst

Narkos

Hej! Har du pratat med någon inom sjukvården om din rädsla? Jag har blivit sövd 4 ggr och var verkligen livrädd första gången. Talade om hur jag kände och blev jättebra bemött och fick allt föklarat för mig på ett bra och pedagogiskt vis. Fick en lugnande tablett innan som hjälpte mycket och efter det så är jag inte rädd längre. Våga berätta om din rädsla så kanske du också kan få rätt hjälp. Kan tillägga att min make har gjort en sådan operation som du ska och han fick ett helt nytt liv efteråt så det kommer att vara värt besväret. Kram och lycka till!

• minst

Han gjorde sin operation, en laparoskopi, 1994 och är helt besvärsfri sedan dess, Från att inte ha kunnat dricka kaffe, ätit stark mat, druckit juice och levt med sura uppstötningar i flera år så är allt detta borta. På morgonen efter operationen erbjöds han juice till frukosten som han tackade nej till då han inte riktigt trodde på sköterskorna som sa att han nu kunde dricka den. Han blev övertalad att smaka och han säger fortfarande att det var de bästa glaset juice han druckit. Kan tillägga att det upptäcktes några år senare att han också var laktosintollerant och då blev han även frisk i tarmarna. Enda nackdelen är att det är jobbigt att kräkas men det händer tack och lov inte så ofta. Är någon magsjuk i vår närhet så undviker han närkontakt som de allra flesta andra också gör. När operationen gjordes trodde man att den bara skulle hålla i ca 10 år men det har inte varit några komplikationer sedan dess.

• minst

Han ligger och sover nu så jag kan inte fråga men jag tror att det var på Ersta sjukhus i Stockholm. Själv har jag blivit sövd på Dalens sjukhus, två gånger på Huddinge sjukhus och en gång på Nacka sjukhus. Dottern har sövts en gång på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Har du någon trygg bra vän/släkting som du kan ta med som stöd?

Svar på tråden Narkos