• Anonym (Rädd)

Narkos

Hej, Jag ska göra en reflux operation men är jätte rädd för narkosen av olika anledningar. Jag undrar nu om man skulle kunna opereras på något annat sätt med någon annan typ av narkos med hjälp av lugnande eller så. Jag bryr mig inte så mycket om att det kommer vara jobbigt för mig att vara vid medvetande under narkosen. Jag gör allt och betalar dubbelt, bara jag inte blir sövd. Tror ni att det finns någon lösning? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Narkos
  • minst

Hej! Har du pratat med någon inom sjukvården om din rädsla? Jag har blivit sövd 4 ggr och var verkligen livrädd första gången. Talade om hur jag kände och blev jättebra bemött och fick allt föklarat för mig på ett bra och pedagogiskt vis. Fick en lugnande tablett innan som hjälpte mycket och efter det så är jag inte rädd längre. Våga berätta om din rädsla så kanske du också kan få rätt hjälp. Kan tillägga att min make har gjort en sådan operation som du ska och han fick ett helt nytt liv efteråt så det kommer att vara värt besväret. Kram och lycka till!

• Anonym (Rädd)

Ja, jag har pratat med dom om det men jag har så dåliga erfarenheter av narkosen så det är ingen som kan ta den rädslan ifrån mig :( skulle man inte kunna göra på annat sätt tror du? Jaha! Vad skönt. Hur länge sen var det han gjorde den? Och är han helt besvärsfri nu? Och var gjorde han den? Förlåt för så mycket frågor.

• Anonym (2 ggr.)

Min första sövning med narkos var gräslig! Illaluktande mask,vaknade och mådde PEST,spydde som en gris fast inget fanns att spy... Dessutom hade jag svinont av själva såret. Jag var milt sagt skeptisk andra gången jag skulle op:as,men de sövde via dropp,jag vaknade och mådde bra,inget illamående,inget ont! Glad De hade verkligen lyssnat och tagit till sig. Det finns olika sätt att söva som påverkar en olika. Lugnande och anitillamåendepiller innan hjälper också. Prata ordentligt med läkaren.

• minst

Han gjorde sin operation, en laparoskopi, 1994 och är helt besvärsfri sedan dess, Från att inte ha kunnat dricka kaffe, ätit stark mat, druckit juice och levt med sura uppstötningar i flera år så är allt detta borta. På morgonen efter operationen erbjöds han juice till frukosten som han tackade nej till då han inte riktigt trodde på sköterskorna som sa att han nu kunde dricka den. Han blev övertalad att smaka och han säger fortfarande att det var de bästa glaset juice han druckit. Kan tillägga att det upptäcktes några år senare att han också var laktosintollerant och då blev han även frisk i tarmarna. Enda nackdelen är att det är jobbigt att kräkas men det händer tack och lov inte så ofta. Är någon magsjuk i vår närhet så undviker han närkontakt som de allra flesta andra också gör. När operationen gjordes trodde man att den bara skulle hålla i ca 10 år men det har inte varit några komplikationer sedan dess.

• Anonym (mm)

Vad är det som skrämmer dig med narkos? Jag har varit nersövd 3 ggr. varav ena gången ville jag ha lokalbedövning pga rädlsan. Men fick inte det. Vissa operationer föredrar de att man är sövd. Men prata med dom!!

• Anonym (Rädd)

Anonym (mm) vad var det för operationer du gjorde? Jag vet att dom helst ser att man sövs på vissa operationer men finns det någon chans att man väljer en annan möjlighet om man är så rädd som mig? Jag lider redan av ångestsyndrom och det är verkligen sjukt hur rädd jag är. @Minst, vad skönt för din man! På vilket sjukhus gjorde han operationen?

• Anonym (Hej)
    Anonym (Rädd) skrev 2014-05-06 00:22:43 följande:
    Anonym (mm) vad var det för operationer du gjorde? Jag vet att dom helst ser att man sövs på vissa operationer men finns det någon chans att man väljer en annan möjlighet om man är så rädd som mig? Jag lider redan av ångestsyndrom och det är verkligen sjukt hur rädd jag är. @Minst, vad skönt för din man! På vilket sjukhus gjorde han operationen?
    Hej.

Jag har precis varit nedsövd, och lovar det är ingen fara alls. 
    Du får en spruta, du somnar och sen vaknar du. Precis som när du somnar i sängen och vaknar på morgonen. 
    Skillnaden är att du mår lite sämre när du vaknar, man är lite snurrig i huvudet. Men det är inte alls farligt.

Operationen kommer vara mycket lättare under narkos. 

Jag har själv varit med om 5 narkoser i mitt liv. Alla har gått bra. Jag har spytt när jag vaknat någon gång. 
    När du kommer hem är du trött och sover oftast, men du repar dig. 
  • minst

Han ligger och sover nu så jag kan inte fråga men jag tror att det var på Ersta sjukhus i Stockholm. Själv har jag blivit sövd på Dalens sjukhus, två gånger på Huddinge sjukhus och en gång på Nacka sjukhus. Dottern har sövts en gång på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Har du någon trygg bra vän/släkting som du kan ta med som stöd?

• Anonym (Rädd)

Operationen kommer säkert vara lättare under narkos men jag kan verkligen inte lugna ner mig och skulle helst göra på annat sätt. Jag har min pojkvän & min mamma som är dom tryggaste i mitt liv just nu.

• Ann Cistrus

Jag jobbar som anestesisjuksköterska men har inte någon erfarenhet av refluxoperationer direkt. Jag vet att det görs en operation som kallas fundoplikation och att den ofta görs laparoskopiskt (via titthål). Är det en sådan du ska göra?

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Narkos