• Jackie85

Åka till Egypten?

Jag och mannen har suttit och kollat lite på resor och vi fastnar hela tiden för hotellen som ligger i Egypten. De känns roligast med mycket vattenland för barnen och bekväma och lite lyxigare rum etc. 

Vi har framförallt kollat på Hurghada området och var väldigt nära på att boka när plötsligt folk sa att man inte skulle resa till Egypten för att det var farligt. Vart inne och kollat och UD avråder från resor till Sharm El sheik etc, men så länge man åker till "charter" områden på andra ställen än just det så skall det inte vara någon fara. 

Arrangörerna skriver inget om några oroligheter och annonserar dessa resor minst lika hårt som dom till Turkiet/Grekland. Hade ni vågat åka till Hurghada eller är det bara idioti att ens fundera på det?

• Svar på tråden Åka till Egypten?
  • Majsan70

Jag tror att jag hade väntat lite. Som det sett ut tidigare så har det varit oroligt i de stora städerna och ganska lugnt på turistorterna. Men det är oroligt och det kommer man inte ifrån. Vi var där för 14 månader sedan och redan då var det reseförbud till vissa delar av landet. 

• JA77

Jag hade aldrig åkt dit. Alla blir magsjuka. Skrikigt och stökigt med alla försäljare. Kan ni inte resa någon annanstans?

• Majsan70
    JA77 skrev 2014-05-06 14:47:07 följande:
    Jag hade aldrig åkt dit. Alla blir magsjuka. Skrikigt och stökigt med alla försäljare. Kan ni inte resa någon annanstans?
    Fast "alla" blir inte magsjuka där. Magsjuk blir man om man slarvar med handhygienen. I övrigt är där jättetrevligt. Försäljare finns det på alla turistorter och de i Egypten är varken bättre eller sämre.

Själv bara väntar jag på att det skall bli säkert igen så vi kan åka ner och kryssa på Nilen en gång till. 
  • catgirl
    Jackie85 skrev 2014-05-06 11:56:03 följande:
    Jag och mannen har suttit och kollat lite på resor och vi fastnar hela tiden för hotellen som ligger i Egypten. De känns roligast med mycket vattenland för barnen och bekväma och lite lyxigare rum etc.  Vi har framförallt kollat på Hurghada området och var väldigt nära på att boka när plötsligt folk sa att man inte skulle resa till Egypten för att det var farligt. Vart inne och kollat och UD avråder från resor till Sharm El sheik etc, men så länge man åker till "charter" områden på andra ställen än just det så skall det inte vara någon fara.  Arrangörerna skriver inget om några oroligheter och annonserar dessa resor minst lika hårt som dom till Turkiet/Grekland. Hade ni vågat åka till Hurghada eller är det bara idioti att ens fundera på det?

Det har skett en del hajattacker i Sharm El Sheike och Hurghada.I övrigt är det oroligt i Egypten.Därav UD:s avrådan.
  • Gladskit

Jag skulle inte åka just nu. Annars tycker jag dock att Egypten är ett okej sol-och bad resmål. Vi har varit där fem gånger och ingen har någonsin blivit sjuk. Sunt förnuft och handsprit!!!

• JA77
    Majsan70 skrev 2014-05-06 14:52:56 följande:
    Fast "alla" blir inte magsjuka där. Magsjuk blir man om man slarvar med handhygienen. I övrigt är där jättetrevligt. Försäljare finns det på alla turistorter och de i Egypten är varken bättre eller sämre.

Själv bara väntar jag på att det skall bli säkert igen så vi kan åka ner och kryssa på Nilen en gång till. 
    Nej, klart inte alla blir det, men jag känner inte någon som klarat sig heller. Drar ner betyget. Försäljare är värre i Egypten/Tunisien/Marocko än på tex Mallis och Kreta. Mer påflugna och jobbiga. 
  • Majsan70
    JA77 skrev 2014-05-06 15:07:57 följande:
    Nej, klart inte alla blir det, men jag känner inte någon som klarat sig heller. Drar ner betyget. Försäljare är värre i Egypten/Tunisien/Marocko än på tex Mallis och Kreta. Mer påflugna och jobbiga. 
    Vi kryssade på Nilen en vecka och av ett helt fartyg var det EN person som blev magsjuk. Han hade slarvat med att sprita händerna efter pengahanteringen. 
    Efter det var vi en vecka på hotell i Hurghada och av alla de vi mötte var det ingen som blev magsjuk under den tiden.
    Vad försäljarna gäller så tycker jag det är samma på alla turistorter. 
  • michimichi

Jag var i hurghada för ett par år sedan. Hotellet var extremt bra, jättestort och som en saga. Men resten av hurghada var inget o hänga i granen. Det var faktiskt en ganska obehaglig upplevelse. Män stod längs vägen med vapen, en taxichaufför som hotade oss m.m.

Det är väldigft oroligt där så rekommenderar verkligen inte egypten. Tyvärr...

• Majsan70

Kontentan är, TS, att Egypten står kvar så vänta med att åka. =)

Hur mycket jag än vill tillbaka till detta otroliga land så väntar jag o hoppas att det skall lugna ner sig.  Under tiden har ni ju massa trevliga ställen att åka till. 

• tressi

Jag och min tjejkompis var i Egypten i April detta året. Vi va i Marsa Alam och bodde på gorgonia beach. Riktigt bra och fint hotell. Jätte fin snorkling precis vid strandkanten. På hotellet fanns det mesta eftersom det är ett stort inhängnat hotell (bara öken runt omkring). Pengarna där är riktigt äckliga så vi sprita efter varje gång vi tagit i dom. Jag rekomenderar Egypten. Hotellet vi va på hade god mat och flera pooler. Mycket barn familjer. Bra priser! :)

Svar på tråden Åka till Egypten?