• Jackie85

Åka till Egypten?

Jag och mannen har suttit och kollat lite på resor och vi fastnar hela tiden för hotellen som ligger i Egypten. De känns roligast med mycket vattenland för barnen och bekväma och lite lyxigare rum etc. 

Vi har framförallt kollat på Hurghada området och var väldigt nära på att boka när plötsligt folk sa att man inte skulle resa till Egypten för att det var farligt. Vart inne och kollat och UD avråder från resor till Sharm El sheik etc, men så länge man åker till "charter" områden på andra ställen än just det så skall det inte vara någon fara. 

Arrangörerna skriver inget om några oroligheter och annonserar dessa resor minst lika hårt som dom till Turkiet/Grekland. Hade ni vågat åka till Hurghada eller är det bara idioti att ens fundera på det?

• Svar på tråden Åka till Egypten?
  • tressi

Glömde säga att resebolagen ställer in resorna med alla pengar tillbaka om det skulle vara minsta orolighet. Marsa Alam ligger 65mil från kairo. Så vi märkte inga oroligheter alls! ????

• catgirl
    tressi skrev 2014-05-06 15:28:15 följande:
    Glömde säga att resebolagen ställer in resorna med alla pengar tillbaka om det skulle vara minsta orolighet. Marsa Alam ligger 65mil från kairo. Så vi märkte inga oroligheter alls! ????
    Resebolagen följer alltid UD:S avrådan angående osäkerheten i landet.

• kiki

Va till Hurghada nu i början av april. Reste med Apollo till Alf Leila Wa Leila Waterpark. Inga oroligheter i området. Vi va på utflykt med arrangör och ingenting där heller. Vi var 5 personer och ingen av oss blev magsjuk, kan tillägga att vi varit i Egypten flera gånger tidigare och aldrig blivit magsjuka, allt handlar om sin EGNA hygien! :)

Och som någon skrev, skulle det vara så att UD avråder får man pengarna tillbaka från arrangörerna (dom stora) då dom är "försäkrade" mot sånt.

• Bergling

Det är ju alltid en bedömningsfråga. I Hurghada och Marsa Alam har det mig veterligen aldrig varit några direkta oroligheter, ens när det var som värst i Kairo. Just nu är det väl lugnt där.

Själv var jag i Coraya Bay i Marsa Alam för ca 1,5 år sedan och ärligt talat så vet jag inte hur det skulle kunna bli en massa oroligheter där. Det är ju i princip bara en massa hotell och öken runt omkring.

Marsa alam känns isåfall som ett "säkrare" alternativ. Personligen så hade jag inte haft några betänkligheter att åka ner, men alla är ju olika.

Sedan angående magsjuka o dyl, så kan man inte säga något generellt om att det skulle vara större chans att få det i Egypten. En del är käsnligare än andra helt enkelt. Vi blev inte drabbade det minsta, och då spritade vi bara händerna de första dagarana, sedan orkade vi inte. Glad

• DinaMii

Vi var till hurghada -10 och bodde på arabia azur. Toppenhotell med bra personal. Själva staden hurghada var väl inte så mycket att hänga i granen, fanns inget mysigt kvällsliv, förutom på hotellområdet som var riktigt stort. Vi tog taxi in till centrum när vi ville ut och se kvällslivet.

Stränderna vid det hotellet är inget för en barnfamilj tyvärr. Fast det finns iofs konstgjorda sandstränder 1 m utanför hotellet där alla barnfamiljer höll till.. Men ute vid piren är det fantastiskt snorkelvatten där det fanns både havssköldpaddor och delfiner, 3 m ut i vattnet, 1,5 m ut var det stup.. Typ.. Fantastiskt..

Vi åt allt, drack allt utom kranvatten, ingen blev sjuk. Pengarna var skitiga förr, men har tryckts upp på nytt eftersom dom var så ohygieniska. Så när vi var där var sedlarna i samma kvalite och skick som svenska.

• Jackie85

Det där lät ju faktiskt intressant :)

Tack så hemskt mycket för alla svar.

• Jackie85
    kiki skrev 2014-05-06 15:57:35 följande:
    Va till Hurghada nu i början av april. Reste med Apollo till Alf Leila Wa Leila Waterpark. Inga oroligheter i området. Vi va på utflykt med arrangör och ingenting där heller. Vi var 5 personer och ingen av oss blev magsjuk, kan tillägga att vi varit i Egypten flera gånger tidigare och aldrig blivit magsjuka, allt handlar om sin EGNA hygien! :)

Och som någon skrev, skulle det vara så att UD avråder får man pengarna tillbaka från arrangörerna (dom stora) då dom är "försäkrade" mot sånt.
    Det är just det hotellet vi vart inne på. Hur är hotellet/maten etc där? Är det långt till den där vattenparken som sägs ligga vägg i vägg. Reser 2 vuxna samt 2 barn på 1 resp 3 år. 
  • Kicki85

Har också varit Egypten många gånger och inte varit i närheten av att bli magsjuk. Var i Marsa Alam nu under våren och det var tvärlugnt. Rekommenderas!

• Gladskit

Marsa Alam är vår favorit också. Inte alls samma drag som i Hurghada och Sharm el Sheik. Så vill man ha lugn och ro kan jag varmt rekommendera det! Många av hotellen har egna små rev så man behöver inte åka ut med båt för att hitta fin snorkling.

• kiki
    Jackie85 skrev 2014-05-06 20:29:37 följande:
    Det är just det hotellet vi vart inne på. Hur är hotellet/maten etc där? Är det långt till den där vattenparken som sägs ligga vägg i vägg. Reser 2 vuxna samt 2 barn på 1 resp 3 år. 
    Åh så kul :) Servicen på hotellet va helt fantastisk, jätte trevligt område och trevlig personal. Vattenparken ligger ca 5min promenadavstånd med en 2 åring som gick hela vägen själv :) Finns solstolar på både hotellet och vattenparken. Vår lilla 2 åring föredrog vattenparken då det fanns fler rutschkana att åka :) Barnpoolen på hotellet va helt underbar den oxå, vi trivdes. Finns ett shoppingcentrum precis intill, tog ca 10 minuter att gå dit, dom hade lite allt möjligt. 

Minus med hotellet va maten, det är ett All Inclusive, men maten va inte imponerande, det fanns 5 olika restauranger att välja mellan, JA, men alla serverade mer lr mindre samma sak, friterat va det som menyn va uppbyggd på. Kändes si sådär att ge äta de i stort sett varje dag.. Glassbaren va oxå en besvikelse då den först och främst bara va öppen vissa tider och sen att det inte fanns glass till alla..

Ännu ett minus är att det är massor av grönområden, så är man allergisk så ta med medicin :)

Undrar du något annat så hjälper jag gärna till :)
Svar på tråden Åka till Egypten?